منتدى commerce
العمل والرؤية 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا العمل والرؤية 829894
ادارة المنتدي العمل والرؤية 103798
منتدى commerce
العمل والرؤية 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا العمل والرؤية 829894
ادارة المنتدي العمل والرؤية 103798
منتدى commerce
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

العمل والرؤية

5 مشترك
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

ذكر عدد الرسائل : 2920
مكان السكن : Giza
الوظيفة : student
الهواية : حب إستطلاع الحياة

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالخميس يوليو 17, 2008 3:38 am

"إنه لا يمكن للمرء أن يؤدى عملا
ما باستمرار إن لم يتوافق هذا العمل مع رؤية المرء لذاته. فالرؤية المهزوزة للذات تنعكس على المرء في كافة شؤونه، مما يشعره بأنه غير كفء للنجاح والتميز، وأن النجاح قد خلق للآخرين فقط. ولعل الشئ الجيد في هذا المقام أن الرؤية المهزوزة أمر يكتسبه الإنسان من تعامله مع البشر، وتتكون لديه من خبرات حياتية سابقة، لذا فليس من المستحيل تغييرها شريطة أن يكون لدى الشخص
العزيمة والإصرار لذلك، وإلا فسيكون إمعة على هامش الحياة يقبل ويرضى بأي شئ، ولن يرى أهمية لتحديد
أهداف يسعى لتحقيقها"

من كتاب " سيطر على حياتك " للدكتور ابراهيم الفقي
http://www.ibrahimelfiky.com
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

انثى عدد الرسائل : 14301
مكان السكن : مصر حبيبتى
الوظيفة : .....
الهواية : التعلم و المناقشة و الرسم و النت طبعاD:

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالخميس يوليو 17, 2008 3:41 am

الموضوع تحفففففففه ربنا يكرمك

بس ايه رايك تدعمه بفكرة جديدة انك تقترح علينا كل واحد يقول ايه المشاكل اللى بيبقى شايف انها تعوق رؤيته الجيدة لذاته و ازاى نحلها سوا
http://www.amrkhaled.net
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالخميس يوليو 17, 2008 3:44 am

ربنا يكرمك

انتي اقترحتي ده فعلا وياريت لو نطبقه عشان نفيد بعض
Mohamed Mamdouh
مشرف
مشرف
Mohamed Mamdouh

ذكر عدد الرسائل : 1148
مكان السكن : EGYPT
الوظيفة : Complain & retention senior officer/ VF Egypt
الهواية : swimming and chess

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالخميس يوليو 17, 2008 11:05 am

ايه الموضوع الجامد ده

عموما ممكن نقول مثلا ان من المشاكل الى بتعوق رؤيه الفرد لذاته فقدان الثقه بالنفس , الشعوربالاهمال من جانب الاخرين مثلا

وممكن ده نتغلب عليه عن طريق ان الواحد يعرف قيمه نفسه ونقاط قوته ويعرف ان ربنا فضله على جميع مخلوقاته وصوره فى احسن تقويم وميزه بالعقل دون جميع المخلوقات والنعم الى انعم بيها ربنا علينا.....
http://www.aqimsalatak.com/
!vampire!
تجارى فعال
تجارى فعال
!vampire!

ذكر عدد الرسائل : 1400
مكان السكن : fayoum
الوظيفة : Student

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالخميس يوليو 17, 2008 11:51 pm

و الله الراجل ده بيقول كلام جامد
سبب اهتزاز الرؤيه عندنا الاهل
كل اب و ام عاوز ابنه يكون حاجه هو عاوزها و ممكن تكون حلمه هو شخصيا
و ميهتمش بالابن عاوز ايه او دماغه رايحه فين غير الكارثه اللى بتحصل لو الحلم لم يتحقق
انا شايف كده
http://en.netlog.com/Xvampire88X
زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

انثى عدد الرسائل : 6137
مكان السكن : عفوك ربى..
الوظيفة : ماشية على أول الطريق ....
الهواية : أستغفرك ربى وأتوب إليك..

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالجمعة يوليو 18, 2008 12:21 am

الموضوع حلو جدااااااااااااااااااااااااا
ربنا يجزيك خير
واقتراح ندى جميل اوى
وانا راى ان اهم الاسباب رؤيه الفرد لذاته رؤيه سبليه هى عدم الثقه بالنفس

وممكن اكون اول واحده اقول ان عندى المشكله دى شايفه انى ما بثقش بنفسى من الناحيه الدراسيه خالص مع انى والحمد لله مش غبيه ومستواى الدراسى حلو ودايما كانت درجاتى حلوه بس حاسه انى واقفه عند مستوى معين وانى معنديش القوه او القدره انى اوصل للمستوى الاعلى اللى نفسى فيه وانا مش عارفه اوصل مهما عملت وان فى اى حاجه بتعوق وصولى لهدف من اهدافى لو كان عالى مع انى شايفه ان لو اى حد قدامه هدف وممكن يتحقق مع العمل والهمه وانه يثق فى قدراه هيوصل والمشكله انى مش شايفه نفسى اقدر اوصل لحاجه وانى معنديش همه خاااااااااالص
ممكن نساعد بعض زى ما قلتوا ......
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالجمعة يوليو 18, 2008 3:37 am

the traveller كتب:
ايه الموضوع الجامد ده

عموما ممكن نقول مثلا ان من المشاكل الى بتعوق رؤيه الفرد لذاته فقدان الثقه بالنفس , الشعوربالاهمال من جانب الاخرين مثلا

وممكن ده نتغلب عليه عن طريق ان الواحد يعرف قيمه نفسه ونقاط قوته ويعرف ان ربنا فضله على جميع مخلوقاته وصوره فى احسن تقويم وميزه بالعقل دون جميع المخلوقات والنعم الى انعم بيها ربنا علينا.....

ربنا يكرمك يا محمد

فعلا مشكلة كبيرة جدا وبتخلي الواحد مايعملش حاجات كتير ممكن يعملها ويحسن بيها نفسيه واللي حواليه

الحل بتاعك طبعا جامد جداا

الواحد مايركزش على السلبيات ويركز على الايجابيات اللي عنده
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالجمعة يوليو 18, 2008 3:39 am

!vampire! كتب:
و الله الراجل ده بيقول كلام جامد
سبب اهتزاز الرؤيه عندنا الاهل
كل اب و ام عاوز ابنه يكون حاجه هو عاوزها و ممكن تكون حلمه هو شخصيا
و ميهتمش بالابن عاوز ايه او دماغه رايحه فين غير الكارثه اللى بتحصل لو الحلم لم يتحقق
انا شايف كده

دي مشكلة برده فعلا

المفروض الواحد يعمل الحاجة اللي بيحبها عشان هي دي الحاجة اللي هيحسن نفسه فيها ويستمر فيها

غير لو هيعمل حاجة مش بيحبها مش هيستمر فيها كتير
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالجمعة يوليو 18, 2008 3:51 am

فداء كتب:
الموضوع حلو جدااااااااااااااااااااااااا
ربنا يجزيك خير

ربنا يكرمك

واقتراح ندى جميل اوى

فعلا وخلى الموضوع بقى مناقشة

وانا راى ان اهم الاسباب رؤيه الفرد لذاته رؤيه سبليه هى عدم الثقه بالنفس

وممكن اكون اول واحده اقول ان عندى المشكله دى شايفه انى ما بثقش بنفسى من الناحيه الدراسيه خالص مع انى والحمد لله مش غبيه ومستواى الدراسى حلو ودايما كانت درجاتى حلوه بس حاسه انى واقفه عند مستوى معين وانى معنديش القوه او القدره انى اوصل للمستوى الاعلى اللى نفسى فيه وانا مش عارفه اوصل مهما عملت وان فى اى حاجه بتعوق وصولى لهدف من اهدافى لو كان عالى مع انى شايفه ان لو اى حد قدامه هدف وممكن يتحقق مع العمل والهمه وانه يثق فى قدراه هيوصل والمشكله انى مش شايفه نفسى اقدر اوصل لحاجه وانى معنديش همه خاااااااااالص
ممكن نساعد بعض زى ما قلتوا ......

مشكلة .. مشكلة .. مشكلة

والواحد بيقعد بقى في الاجازة بدل ما يبقى مبسوط بيها وفرحان انه خد الاجازة بيفضل يلوم نفسه انه مازاكرش كويس وعمل كل الحاجات اللي كان يقدر عليها فبتبقى اجازة تحفففة Very Happy

فيه كلمة عجبتني جدا بتقول " لو فعلنا كل مانستطيع فعله ، سوف نذهل من النتائج التي نحققها "

يعني لو عملنا كل حاجة نقدر عليها .. هنحقق حاجات كتيرة قوي

خصوصا لو استغلينا وقتنا كويس ، زي الاجازة مثلا

لو استغلناها كويس قراية وحفظ قرآن ،كورسات وقراية .. وخروجات وفسح كمان هيحس انه استفاد بوقته كويس
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالجمعة يوليو 18, 2008 6:17 am

ما شاء الله دة فعلا بقت مناقشة يا رب تبقى اجمد كماااااان اكتر

انا عن نفسي ذى رايكوا كلكوا شايفه الثقة بالنفس اكببر مشكلللللة

و انا بقى يمكن الحاجة الوحيدة اللى قدرت اثق فى نفسي فيها يا فداء هى اللى انتى عندك نقص فيها فممكن انصحك بصى لانجازاتك و شوفى قد ايه انتى فعلا كويسه و شوفى و بصى بس لاكبر مادة جبتي فيها تقدير و قولى ايه المانع انى اجيب فى كل المواد كدة

يعنى لو عندك مادة جايبه فيها الدرجة النهائيه يبقى لا يوجد اى شىء يمنعك انك تجبيها ف كل المواد

انا بقى مشكلتى انى فى بقيت الحاجات تقريبا كلها او اى شىء فى الدنيا فى مواجهه للناس احس انه غالبا مش هيعجبهم

يعنى ابقى مرعوووبه اجاوب على حاجة قدام ناس كتير لحسن هحس ان اجابتى ممكن تكون غلط و ممكن كدة يتريقوا عليا
و ابقى مرعوبه انى اتعرف على ناس جديدة بحس انهم ممكن يضايقوا منى ف حاجة و لا متعبهمش عيوبى و عندى دايما اعتقاد ان هيحصل اى مشكلة معرفش ليه

بتكسف بطريقه غبيه من اى مواجهة دة حتى اخت ياسمين الصغيرة اصغر من ب6 سنين لو ردت عليا فى التليفون بحس انى متلخبطة و مش عارفه اكلمها و هى بنت و صغيرة و فى التليفون

مع انى ساعات بعرف اتغلب على الموضوع دة و اعرف اواجه الناس لكن دايما ببق ى خايفه كدة

انا مقدرش ابدا ادخل انترفيو يعنى فى كورس كنت هاخده من اسباب قلقى انى مخدتوش انى خفت ادخل الانترفيو

و بكدة بقى بيبدا يظهر اثر العائق دة عندى عن العمل

محدش عنده حللللللل Crying or Very sad

مهما حاولت مش بقدر و لو حاولت ابقى جريئه شوية بحس انى عملت مجهود و بجد ببقى فعلا اكنى كنت بجرى بسرعه مثلا و قاعدة انهج

انا الحل اللى لقيته التدرج و انى اخدها واحدة واحدة بس معدلى بطيييييء اوى

و المشكله انى فى اغلب الاحيان مش مثلا ببقى مش واثقه من حاجة انا فعلا عيب فيا لا دى بتبقى حاجات احيانا انا عارفه و مليون حد قالى قبل كدة انى متميزة فيها بس برررضه مفييش فايدة

انا مش بحب كلمة مفيش فايدة بس قصدى صعب اوى

معلش لو حولتلكوا الموضوع لمشكلتى بس اصلى مخنوقه اوى حاسه انى مش هقدر اعمل اى حاجة فى الدنيا بسبب الموضوع دة
معنديش اى خبرات فى الحياة العملية بسببه انا مش بس مش واثقه فى نفسي لا انا جبانة اصلا

و على فكرة حتى بخاف جدا اقعد لوحدى و بترعب من الضلمة و اى اصوات غريبة تخوفنى

مش عارفه انا نفسى اكون شجاعه بس بجد جبانة جدا

ادعولى ربنا يهديني الحكاية دى مشكلتى الاساسية فى الحياة
Mohamed Mamdouh
مشرف
مشرف
Mohamed Mamdouh

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالجمعة يوليو 18, 2008 2:17 pm

انا على فكره من اكتر الناس الى دخلت انتر فيو وسقطت Very Happy عادى يعنى
بس كان بيهمنى فى اخر المقابله انى اعرف بشكل شخصى ايه المشاكل الى كانت فيا وكده ...
ومع الوقت الواحد يعنى بيتحسن
هو يمكن اصعب حاجه الخوف والرهبه من الموقف ذات نفسه بس عموما المفروض الواحد يبقى هادى وواثق فى نفسه اهم حاجه الثقه وياريت نفصل بين الثقه والغرور ويبقى الواحد داخل كده متوكل على الله وبعدين على فكره معظم المحاورين بيكونو ظراف جدا عادى يعنى مش هيكلوكى

اما بالنسبه لحته الخبره العمليه فاليك البيان التالى Basketball
فى فودافون مسألناش سؤال واحد عن الخبره العمليه او اى سؤاتل متعلق بمجال التدريب وانا كنت مستغرب بصراحه وده كان على عكس توقعاتى للمقابله بس الى فهمته بعد كده ان هدفهم انهم يلاقو مورد بشرى عند استعداد للتغير للتطوير عانده استعداد انه يتعلم بسرعه .... يعنى هما بيدورو على خامه كويسه يشكلوها هما بعد كده ويطوروها وده لانهم ببساطه عرفين ان فى مشكله فى التعليم فى مصر وهما فى نفس الوقت عيزين ناس فدى كانت سياستهم
فمتقلقيش من الموضوع ده عموما Very Happy
زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالسبت يوليو 19, 2008 2:38 am

بالنسبه لكلامك يا ندى عليا
فانا مش حكايه التقدير هى اللى مضايقانى اووووووى بس انا اللى مضايقنى

انى بدرس انجليزى وانا بحب اكون متمكنه من الحاجه اللى انا بدرسها
ولازم اقرا كتير واقوى ثقافتى فيه ونفسى اعرف اتكلم انجليزى زى ما الاجانب بيتكلموا او على الاقل زى دكاتره الجامعه وانى اعرف امسك اصل لمسرحيه شكيسبير وافهما اكيد هحتاج قاموس بس ما افتحهوش كتير
ونفسى كمان اتعلم فرنساوى واتقنه خصوصا اننا بندرسه .
المشكله انى شايفه انى مش هقدر اعمل اى حاجه من ده وانى عمرى ما هكون شطره بمعنى الكلمه فى الانجليزى ومعنديش ثقه فى قدراتى اذا كنت هعرف ولا لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ده غير ان محاولاتى قليله جداااااااااااااااا

بالنسبه لموضوعك فانتى مشكلتك مش صعبه اوى فى اكتر الاحيان بس عندك غريبه
اول مره اسمع عن واحده بتتكسف من طفله ؟!!!!!

بصى انا عندى حل تعالى اقعدى عندى شهريين تلاته هخليكى ميه ميه وهظبتك هههههههه
والله بجد صحبتى الانتيم كانت زيك بس مش اوى كده
كانت ساكنه قدامنا لمده 5 سنين وكنا اصحاب فيهم لدرجه ان ما بيعديش يوم من غير ما اشوفها واقعد معاها ساعتين تلاته

تعالى شوفيها دلوقتى بعد ما كانت بتتكسف وما تعرفش تتكلم مع اى حد ما تعرفهوش وحتى لو تعرفه كلامها قليل .
دلوقتى بقت زى رغايه وبتعرف تفتح مواضيع وتتكلم وتعمل علاقات اجتماعيه واتظبتت جامد وطبعا الفضل ليه (بعد لله عز وجل )ههههههههههههههههه

لابجد لازم تقعدى مع اصحابك كتير وتحاولى جاهده جدا انك تتعودى على الناس وتقعدى مع ناس اجتماعين

هكمل بعدين مضطره اقفل
!vampire!
تجارى فعال
تجارى فعال
!vampire!

ذكر عدد الرسائل : 1400
مكان السكن : fayoum
الوظيفة : Student

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالسبت يوليو 19, 2008 1:26 pm

هو الحل الوحيد لاى مشكله انك تواجهيها
خلى السهل فى الاول واقعدى فى الضلمه
بعد كده صعبى على نفسك و الموضوع هيبقى عادى
و احد جارى عمل كده معيا
كنت بخاف من الكلاب اوووووووى جاب كلب مدرب و قعدت معاه كنت مرعوب فى الاول بعد كده الواحد فك واحده واحده بعد كده خلانى امشى فى اماكن مليانه كلاب و الموضوع مشى
وخلاص مش بخاف من الكلاب
بس انا كنت عاوز اخلص من الموضوع ده
لو عاوزه تخلصى من الخوف قبل ما تواجهى خوفك لازم تكونى عاوزه تخلصى منه
http://en.netlog.com/Xvampire88X
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالسبت يوليو 19, 2008 1:59 pm

بس كان بيهمنى فى اخر المقابله انى اعرف بشكل شخصى ايه المشاكل الى كانت فيا وكده ...
اصل انا صحيح عارفة ان الفشل فى شء مش وحش و المفروض اجرب و احاول و مرة تنجح و مرة اتعلم منها

بس بخاف اوى اجازف

هو يمكن اصعب حاجه الخوف والرهبه من الموقف ذات نفسه بس عموما المفروض الواحد يبقى هادى وواثق فى نفسه اهم حاجه الثقه وياريت نفصل بين الثقه والغرور ويبقى الواحد داخل كده متوكل على الله وبعدين على فكره معظم المحاورين بيكونو ظراف جدا عادى يعنى مش هيكلوكى
عندى اعتقاد ان كلهم بيعملوا نوعية المقابلات اللى بتبقى بيضغطوا فيها على الشخص

مش عارفه ليه الاعتقاد الذكى دة و انهم هيستفزونى او يتريقوا عليا

شاكة انى ذى ما اخويا ما بيقولى عندك برانويا

بس هى مش عندى .. مش هى الشعور بالكره من الناس تقريبا ..لا مش عندى لو هى كدة

اما بالنسبه لحته الخبره العمليه فاليك البيان التالى
فى فودافون مسألناش سؤال واحد عن الخبره العمليه او اى سؤاتل متعلق بمجال التدريب وانا كنت مستغرب بصراحه وده كان على عكس توقعاتى للمقابله بس الى فهمته بعد كده ان هدفهم انهم يلاقو مورد بشرى عند استعداد للتغير للتطوير عانده استعداد انه يتعلم بسرعه .... يعنى هما بيدورو على خامه كويسه يشكلوها هما بعد كده ويطوروها وده لانهم ببساطه عرفين ان فى مشكله فى التعليم فى مصر وهما فى نفس الوقت عيزين ناس فدى كانت سياستهم
فمتقلقيش من الموضوع ده عموما
ما شاء الله شىء جميل جدا
بس هى الفكرة مش اقصد خبرة عملية انى اعمل شغلى انا اقصد اصلا الاحتكاك بالناس و التعامل و كدة هيلاقوا اللى قامهم ملوش فيها فى حالتى بقى
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالسبت يوليو 19, 2008 2:03 pm

فانا مش حكايه التقدير هى اللى مضايقانى اووووووى بس انا اللى مضايقنى

انى بدرس انجليزى وانا بحب اكون متمكنه من الحاجه اللى انا بدرسها
ولازم اقرا كتير واقوى ثقافتى فيه ونفسى اعرف اتكلم انجليزى زى ما الاجانب بيتكلموا او على الاقل زى دكاتره الجامعه وانى اعرف امسك اصل لمسرحيه شكيسبير وافهما اكيد هحتاج قاموس بس ما افتحهوش كتير
ونفسى كمان اتعلم فرنساوى واتقنه خصوصا اننا بندرسه .
المشكله انى شايفه انى مش هقدر اعمل اى حاجه من ده وانى عمرى ما هكون شطره بمعنى الكلمه فى الانجليزى ومعنديش ثقه فى قدراتى اذا كنت هعرف ولا لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ده غير ان محاولاتى قليله جداااااااااااااااا
ربنا يوفقك يا حبيبتى بس ذى ما قلتلك حاولى و شوية شويةه هتلاقى نفسك اقوى و خليكى واثقه انك هتبقى اشطر واحدة

و بالنسبه لحكاية صاحبتك و الله ا فداء ذى ما قلتلك انا بحاول اتدرج لانى مبقاش اوى كدة و فعلا بدات باصحابى و دلوقتى لو شفتينى ادخل المدرج عارفه نص البنات ..مع ملاحظة احنا ف كليه الشعب .. و اروح اسلم عليهم و اهزر معاهم و كل حاجة
و فعلا بقيت اعرف اتعامل شوية مع البنات اللى فى سنى بس . بس بتكسف من الاكبر و الاصغر حتى هههه
بس برضه لو قعدتينى مع واحدة مش هي اللى بتكلمنى و تفتح كلام غالبا ببقى ِشبه ساكته
و برضه اتعودت فى الكلية انى اروح اسال الدكاترة و المعيدين بس طبعا مش فى وسط المدرج و اقوم اسال ذى ما ناس كتير بتعمل دة بالنسبالى شىء من عاشر المستحيلات اعمله هههه
بصي هو اكبر انجاز وصلتله انى لما كنت ابقى قاعدة على كرسي قدام الدكتورة بالظببببببط و تسال سؤال اجاوبها عليه لو واثقه منه 100% و برضه كان المعيد فى السكشن كنا بالظبط حوالى بالكتير 10 اللى بيحضروا السكشن و كنت لو قاعدة قدام بجاوب معاه
و ياسلام بقى لما اعمل حاجة من دول اعمل فرح يعنى و لازم اقول لاصحابى و اروح البيت يا ماما يا ماما عرفت اجاوب النهااااردة و فى منتهى الانشكاح
بس برضه بيبقى صوتي مش عالى لان ياسمين دايما تقولى انا قاعدة جنبك و مسمعتش اروح انا اقولها اصل الدكتورة عارفة الاجابة بقى
و مرة المعيد قال هو انا مسمعتش بس غالبا صح هههه حاجة ذى كدة
فبرضه مش بعرف اكون قوية كدة
دة فى ناس تلاقيهم يقفوا ما شاء الله و يناقشوا الدكاترة بصوت عالى كدة
و كمان مع ملاحظة انى معملش دة غير لو مع دكتور خدت عليه نسبيا و شخصيته عارفة انها مبتكسفش اللى قدامها ابدا
لكن حد جديد و معرفوش لايمكن
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالسبت يوليو 19, 2008 2:18 pm

[quote="!vampire!"]هو الحل الوحيد لاى مشكله انك تواجهيها
خلى السهل فى الاول واقعدى فى الضلمه
بعد كده صعبى على نفسك و الموضوع هيبقى عادى
و احد جارى عمل كده معيا
كنت بخاف من الكلاب اوووووووى جاب كلب مدرب و قعدت معاه كنت مرعوب فى الاول بعد كده الواحد فك واحده واحده بعد كده خلانى امشى فى اماكن مليانه كلاب و الموضوع مشى
وخلاص مش بخاف من الكلاب
بس انا كنت عاوز اخلص من الموضوع ده
لو عاوزه تخلصى من الخوف قبل ما تواجهى خوفك لازم تكونى عاوزه تخلصى منه

انت قلت جملة مهمه اوى
لازم تكونى عاوزة تخلصى منه

هو انا ساعات ببقى عايزة اتخلص من الحكاية دى بس ساعات بحس انى مش عايزة اتخلص من الشىء دة مش عارفة بس يمكن لان فى نظرى انى بحب البنت الخجوله بحس ان دى شخصية احسن من الجريئة

ممكن وجهة النظر دى غلط بس انا خدت على انى بحب كدة
و فى ساعات صفات بتبقى ممكن كويسه بس مش بحبها

مبحبش الناس اللى بياخدوا على الناس زيادة عن اللزوم ما دام ملهمش علاقة اوى ببعض تستحق دة
و مبحبش مثلا برضه لو واحدة ذى ما بيقولوا ناصحة شوية مثلا محبش اوى الحكاية دى

مع ان ممكن يبقى تصرفهها بحكمه اكتر بس محبش اللى يفكر بعقله دايما و اروب اوى كدة

حاسة انى حاجة غريبة Very Happy
Mohamed Mamdouh
مشرف
مشرف
Mohamed Mamdouh

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالسبت يوليو 19, 2008 8:20 pm

flower's tears كتب:
اصل انا صحيح عارفة ان الفشل فى شء مش وحش و المفروض اجرب و احاول و مرة تنجح و مرة اتعلم منها

بس بخاف اوى اجازف

عندى اعتقاد ان كلهم بيعملوا نوعية المقابلات اللى بتبقى بيضغطوا فيها على الشخص

مش عارفه ليه الاعتقاد الذكى دة و انهم هيستفزونى او يتريقوا عليا

شاكة انى ذى ما اخويا ما بيقولى عندك برانويا

بس هى مش عندى .. مش هى الشعور بالكره من الناس تقريبا ..لا مش عندى لو هى كدة

اما بالنسبه لحته الخبره العمليه فاليك البيان التالى
فمتقلقيش من الموضوع ده عموما
ما شاء الله شىء جميل جدا
بس هى الفكرة مش اقصد خبرة عملية انى اعمل شغلى انا اقصد اصلا الاحتكاك بالناس و التعامل و كدة هيلاقوا اللى قامهم ملوش فيها فى حالتى بقى
ردك غريب مع انى ملاحظ انك ما شاء الله من انشط الاعضاء فى المنتدى وعلاقاتك كويسه بالاعضاء
مش ممكن تكونى مثلا متوهمه ده احيانا الوهم بيعمى الواحد عن حاجات تانيه
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالسبت يوليو 19, 2008 11:53 pm

انا للاسف عالنت مختلفة كتير عن الحقيقه فى مسأله انى اجتماعيه دى

فى الحقيقه معرفش اتناقش ذى هنا خالص الا لو مع اخواتى او اصحابى المقربين غير كدة معرفش اتناقش حتى مع قرايبى اللى يعتبروا متربية معاهم برضه مقدرش اتناقش اوى
زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالأحد يوليو 20, 2008 4:01 am

ربنا يوفقك يا حبيبتى بس ذى ما قلتلك حاولى و شوية شويةه هتلاقى نفسك اقوى و خليكى واثقه انك هتبقى اشطر واحد

يارب ان شاء الله ربنا يعنا

و بالنسبه لحكاية صاحبتك و الله ا فداء ذى ما قلتلك انا بحاول اتدرج لانى مبقاش اوى كدة و فعلا بدات باصحابى و دلوقتى لو شفتينى ادخل المدرج عارفه نص البنات ..مع ملاحظة احنا ف كليه الشعب .. و اروح اسلم عليهم و اهزر معاهم و كل حاجة
و فعلا بقيت اعرف اتعامل شوية مع البنات اللى فى سنى بس
طيب ما هو فى تقدم اهوا بصى طالما فى تقدم ما تضابقيش نفسك حتى لو كان ببطىء المهم انه موجود ونحاول نسرعه . بس بتكسف من الاكبر و الاصغر حتى هههه
بس برضه لو قعدتينى مع واحدة مش هي اللى بتكلمنى و تفتح كلام غالبا ببقى ِشبه ساكته
دى حاجه مش كويسه لان من اول النصائح علشان تكونى انسانه اجتماعيه لاوم انتى اللى تفتحى الحوار ولو الحوار اتفتح تقدرى تتكلمى كويس ولو كان موضوع ما لكيش فيه حاولى تغيريه من غير ما يبان او تخلى الموضوع فى صالحك انا قرايت موضوع حلو او فى مجله عن كده وكان عندى ورقه فى نصائح تحفه بس للاسف الشديد انها ضاعت منى بس انا هنزل موضوع وانقل من المجله الموضوع ده علشانك ويارب تستفيدى منه يارب
و برضه اتعودت فى الكلية انى اروح اسال الدكاترة و المعيدين بس طبعا مش فى وسط المدرج و اقوم اسال ذى ما ناس كتير بتعمل دة بالنسبالى شىء من عاشر المستحيلات اعمله هههه
دى حاجه حلوه جداااااااا ومبشره 234
بصي هو اكبر انجاز وصلتله انى لما كنت ابقى قاعدة على كرسي قدام الدكتورة بالظببببببط و تسال سؤال اجاوبها عليه لو واثقه منه 100% و برضه كان المعيد فى السكشن كنا بالظبط حوالى بالكتير 10 اللى بيحضروا السكشن و كنت لو قاعدة قدام بجاوب معاه
و ياسلام بقى لما اعمل حاجة من دول اعمل فرح يعنى و لازم اقول لاصحابى و اروح البيت يا ماما يا ماما عرفت اجاوب النهااااردة و فى منتهى الانشكاح 123 شطوره
بس برضه بيبقى صوتي مش عالى لان ياسمين دايما تقولى انا قاعدة جنبك و مسمعتش اروح انا اقولها اصل الدكتورة عارفة الاجابة بقى
و مرة المعيد قال هو انا مسمعتش بس غالبا صح هههه حاجة ذى كدة
فبرضه مش بعرف اكون قوية كدة
دة فى ناس تلاقيهم يقفوا ما شاء الله و يناقشوا الدكاترة بصوت عالى كدة
و كمان مع ملاحظة انى معملش دة غير لو مع دكتور خدت عليه نسبيا و شخصيته عارفة انها مبتكسفش اللى قدامها ابدا
لكن حد جديد و معرفوش لايمكن [/quote]

طيب والله ده انتى متقدمه انتى اللى ظالمه نفسك شويه
خلى عندك شويه ثقه نفسك من ناحيه العلاقات الاجتماعيه
وثقى فى ربنا اوووووى
وان شاء الله تعرفينا بالتطورات اللى هتعمليها لانك طبعا هتسمعى كلامى
مش اختك ولا ايه ؟؟؟؟Very Happy
(مش مهم الصغيره ولا الكبيره )ههههههههههههههVery Happy
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالأحد يوليو 20, 2008 7:33 am

ههههه اختى طبعا يا حبيبتى

و ميرسى على نصايحك ربنا يكرمك نفسي اححاول ابقى كدة

بس صعب اوى اقتح موضوع للحوار بالذات لو اللى قدامى ذيي كدة بيتكسف بتبقى مشكله

بس انتى شجعتينى عموما هحاول ابقى احسن دعواااتكم
Mohamed Mamdouh
مشرف
مشرف
Mohamed Mamdouh

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالسبت يوليو 26, 2008 12:06 pm

the traveller كتب:
ايه الموضوع الجامد ده

إذا كان لديك بيت يؤويك، ومكان تنام فيه، وطعام في بيتك، ولباس على جسمك، فأنت أغنى من 75% من سكان العالم

إذا كان لديك مال في جيبك، واستطعت أن توفر شيء منه لوقت الشدة فأنت واحد ممن يشكلون 8% من أغنياء العالم

.
إذا كنت قد اصبحت في عافية هذا اليوم فأنت في نعمة عظيمة، فهناك مليون إنسان في العالم لن يستطيعوا أن يعيشوا لأكثر من أسبوع بسبب مرضهم

إذا لم تتجرع خطر الحروب، ولم تذق طعم وحدة السجن، ولم تتعرض لروعة التعذيب فأنت أفضل من 500 مليون إنسان على سطح الأرض

.
إذا كنت تصلي في المسجد دون خوف من التنكيل أو التعذيب أو الاعتقال أو الموت، فأنت في نعمة لا يعرفها ثلاثة مليارات من البشر

.
إذا كان أبواك على قيد الحياة ويعيشان معاً غير مطلقين فأنت نادر في هذا الوجود

.
إذا كنت تبتسم وتشكر المولى عز وجل فأنت في نعمة، فكثيرون يستطيعون ذلك ولكن لا يفعلون

إذا وصلتك هذه الرسالة وقرأتها فأنت في نعمتين عظيمتين
أولاهما أن هناك من يفكر فيك
والثانية أنك أفضل من مليارين من البشر الذين لا يحسنون القراءة في هذه الدنيا.
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالأحد يوليو 27, 2008 12:57 am

ربنا يكررررمك يا محمد

ده يستاهل موضوع لوحده على فكرة
زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالأحد يوليو 27, 2008 3:27 am

بجد كلام رائع وفعلا المفروض يتعمل موضوع لوحده

ده فى حاجات كتييييير اوى لو واحد ساخط على كل حاجه فى حياتك لو فقرا حاجه واحده بس المفروض يرضى باللى ربنا ادهوله

جزاك الله خيرا
Mohamed Mamdouh
مشرف
مشرف
Mohamed Mamdouh

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالأحد يوليو 27, 2008 7:16 pm

مش مهم موضوع لوحده او لا المهم الرساله توصل
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

العمل والرؤية Empty
مُساهمةموضوع: رد: العمل والرؤية   العمل والرؤية Emptyالإثنين يوليو 28, 2008 9:56 am

ما شاء الله جمييل اوى
فعلا و ان تعدوا نعمة الله لا تحصوها

اى انسان لو فكر هيلاقى نفسه عنده نعم متتعدش لو فكر فيها هيحس انه افضل واحد فى العالم

الحمد لله كما ينبغى لجلال وجهه و عظيم سلطانه Very Happy

و اللرساله وصلت مش تقصد انلو كل واحد شاف مزاياه هيحس انه افضل من ناس كتير و هيحس بقيمته فهيثق من نفسه الحمد لله

صح كدة و لا انا فهمت غلط ؟؟

العمل والرؤية
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» قوانين العمل في هذه الساحة
» ندوة في التسويق عن سوق العمل ...
» مبادئ العمل فى سوق العملات FOREX