منتدى commerce
هل ستشرب من الكأس؟! 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا هل ستشرب من الكأس؟! 829894
ادارة المنتدي هل ستشرب من الكأس؟! 103798
منتدى commerce
هل ستشرب من الكأس؟! 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا هل ستشرب من الكأس؟! 829894
ادارة المنتدي هل ستشرب من الكأس؟! 103798
منتدى commerce
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

هل ستشرب من الكأس؟!

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Mohamed Magdy
مشرف
مشرف
Mohamed Magdy

ذكر عدد الرسائل : 4014
مكان السكن : Giza
الوظيفة : طالب علم
الهواية : القراءة،كرة القدم والرسم

هل ستشرب من الكأس؟! Empty
مُساهمةموضوع: هل ستشرب من الكأس؟!   هل ستشرب من الكأس؟! Emptyالأحد يوليو 05, 2009 12:17 am

يحكي ان طاعون الجنون نزل في نهر يسري في مدينة... فصار الناس كلما شرب منهم احد من النهر يصاب بالجنون... وكان المجانين يجتمعون ويتحدثون بلغة لا يفهمها العقلاء... واجه الملك الطاعون وحارب الجنون...

حتى اذا ما اتي صباح يوم استيقظ الملك واذا الملكة قد جنت... وصارت الملكة تجتمع بمجموعة من المجانين تشتكي من جنون الملك!

نادى الملك بالوزير: يا وزير الملكة جنت أين كان الحرس.
الوزير: قد جن الحرس يا مولاي
الملك: اذن اطلب الطبيب فورا
الوزير: قد جن الطبيب يا مولاي
الملك: ما هذا المصاب، من بقي في هذه المدينة لم يجن؟

رد الوزير: للأسف يا مولاي لم يبقى في هذه المدينة لم يجن سوى أنت وأنا.
الملك: يا الله أأحكم مدينة من المجانين!
الوزير: عذرا يا مولاي، فإن المجانين يدعون أنهم هم العقلاء ولا يوجد في هذه المدينة مجنون سوى أنت وأنا!
الملك: ما هذا الهراء! هم من شرب من النهر وبالتالي هم من أصابهم الجنون!

الوزير: الحقيقة يا مولاي أنهم يقولون إنهم شربوا من النهر لكي يتجنبوا الجنون، لذا فإننا مجنونان لأننا لم نشرب. ما نحن يا مولاي إلا حبتا رمل الآن... هم الأغلبية... هم من يملكون الحق والعدل والفضيلة... هم الآن من يضعون الحد الفاصل بين العقل والجنون...

هنا قال الملك: يا وزير أغدق علي بكأس من نهر الجنون... إن الجنون أن تظل عاقلا في دنيا المجانين.

بالتأكيد الخيار صعب... عندما تنفرد بقناعة تختلف عن كل قناعات الآخرين... عندما يكون سقف طموحك مرتفع جدا عن الواقع المحيط... هل ستسلم للآخرين... وتخضع للواقع... وتشرب من الكأس؟

هل قال لك احدهم: معقولة فلان وفلان وفلان كلهم على خطأ وأنت وحدك الصح! اذا وجه إليك هذا الكلام فاعلم انه عرض عليك لتشرب من الكأس.

عندما تدخل مجال العمل بكل طموح وطاقة وانجاز وتجد زميلك الذي يأتي متأخرا وانجازه متواضع يتقدم ويترقى وانت في محلك... هل يتوقف طموحك... وتقلل انجازك... وتشرب من الكأس؟

أحيانا يجري الله الحق على لسان شخص غير متوقع...

مرت طفله صغيره مع أمها على شاحنه محشورة في نفق... ورجال الإطفاء والشرطة حولها يحاولون عاجزين إخراجها من النفق... قالت الطفلة لأمها: أنا اعرف كيف تخرج الشاحنة من النفق! استنكرت الأم وردت معقولة كل الاطفائيين والشرطة غير قادرين وأنت قادرة! ولم تعط الأم أي اهتمام ولم تكلف نفسها بسماع فكرة طفلتها... تقدمت الطفلة لضابط المطافئ: سيدي افرغوا بعض الهواء من عجلات الشاحنة وستمر! وفعلا مرت الشاحنة وحلت المشكلة وعندما استدعى عمدة المدينة البنت لتكريمها كانت الأم بجانبها وقت التكريم والتصوير!

غاليلوا الذي اثبت أن الأرض كروية لم يصدقه احد وسجن حتى مات! وبعد 350 سنة من موته اكتشف العالم انه الأرض كروية بالفعل وان غاليليو كان العاقل الوحيد في هذا العالم في ذلك الوقت.

ولكن هل بالضرورة الانفراد بالرأي أو العناد هو التصرف الأسلم باستمرار!

اذن ما هو الحل في هذه الجدلية... هل نشرب من الكأس او لا نشرب؟

دعونا نحلل الموضوع ونشخص المشكلة بطريقة علمية مجردة.

رأي فردي مقابل رأي جماعي

منطقيا الرأي الجماعي يعطينا الرأي الأكثر شعبية وليس بالضرورة الأكثر صحة...

قد تقول اذن لا اشرب الكأس... لحظه!

في نفس الوقت نسبة الخطأ في الرأي الجماعي أقل بكثير من نسبة الخطأ في الرأي الفردي.

اذن تقول نشرب الكأس... تمهل قليلا!

من يضمن انه في هذه اللحظة وفي هذه القضية كانت نسبة الصواب في صالحك؟؟؟

اعرف أن الأمر محير

اذا عرض عليك الكأس... هل تفضل أن تكون مجنونا مع الناس أو تكون عاقلا وحدك؟؟؟!!!

منقول للإفاده
ومتنسوش تجاوبوا على السؤال Very Happy
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

ذكر عدد الرسائل : 2920
الوظيفة : student
الهواية : حب إستطلاع الحياة

مُساهمةموضوع: رد: هل ستشرب من الكأس؟!   هل ستشرب من الكأس؟! Emptyالأحد يوليو 05, 2009 1:39 am

الحقيقة هو موضوع محير فعلاً بيفكرني بجملة سمعتها زمان ... لو انت في مجتمع كله غلط وفاكرين انهم صح لازم تبقى انت غلط عشان تبقى في نظرهم صح .... انا مش مع المبدأ ده خالص بصراحة لأن لو كدة كلنا هنبقى غلط والمجتمع حوالينا مش هيزيد الا اشياء مش كويسة بس .... انما لو حاولنا نكون صح وخدنا بايدين بعض هنقدر نغير المجتمع ولو جزء بسيط ونكبره شوية شوية بعد كدة واكبر دليل على كدة الدعاة ومدربين التنمية البشرية واصحاب الجمعيات الخيرية

ربنا يكرمك يا محمد على الموضوع الجامد ده
http://www.ibrahimelfiky.com
Admin
رئيس المنتدى
رئيس المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: هل ستشرب من الكأس؟!   هل ستشرب من الكأس؟! Emptyالأحد يوليو 05, 2009 7:24 am

فيه قصة تانية انت كتبتها في موضوع اتعلمت ايه النهاردة باين

بتاعت التلاتة اللي سألوا

وبناءا عالقصة دي ، وعلي مبدأي ايضا

انا طالما شايف اني صح ، بفضل مقتنع بكده لحد ما يثبت عكس كده ، وبناءا عليه بأعتذر

ولو انه نادر لما ببقي غلط ، بس طبعا وارد اني ببقي غلط بس مش كتير

واكتر حاجة اتعملتها في الكلية ، طالما انا صح ، يبقي خليني علي طريقي والغلطان هيعرف غلطه
https://commerce2009.yoo7.com
Mohamed Mamdouh
مشرف
مشرف
Mohamed Mamdouh

ذكر عدد الرسائل : 1148
مكان السكن : EGYPT
الوظيفة : Complain & retention senior officer/ VF Egypt
الهواية : swimming and chess

مُساهمةموضوع: رد: هل ستشرب من الكأس؟!   هل ستشرب من الكأس؟! Emptyالأحد يوليو 05, 2009 7:12 pm

الموضوع ده خلا دماغى تلف ,, بس فى جمله حلوه اوى
اقتباس :
هنا قال الملك: يا وزير أغدق علي بكأس من نهر الجنون... إن الجنون أن تظل عاقلا في دنيا المجانين.

وبما ان عدم الشرب من النهر يعتبر جنون بردو فا بلمنطق ده اعتقد انى مش هشرب من النهر Very Happy
http://www.aqimsalatak.com/
Mohamed Magdy
مشرف
مشرف
Mohamed Magdy

مُساهمةموضوع: رد: هل ستشرب من الكأس؟!   هل ستشرب من الكأس؟! Emptyالإثنين يوليو 06, 2009 12:03 am

عاشق الجنة كتب:
الحقيقة هو موضوع محير فعلاً بيفكرني بجملة سمعتها زمان ... لو انت في مجتمع كله غلط وفاكرين انهم صح لازم تبقى انت غلط عشان تبقى في نظرهم صح .... انا مش مع المبدأ ده خالص بصراحة لأن لو كدة كلنا هنبقى غلط والمجتمع حوالينا مش هيزيد الا اشياء مش كويسة بس .... انما لو حاولنا نكون صح وخدنا بايدين بعض هنقدر نغير المجتمع ولو جزء بسيط ونكبره شوية شوية بعد كدة واكبر دليل على كدة الدعاة ومدربين التنمية البشرية واصحاب الجمعيات الخيرية

ربنا يكرمك يا محمد على الموضوع الجامد ده

you are completly right and i agree with you
thanks for answer question
Very Happy
rabena yekremak

Admin كتب:
فيه قصة تانية انت كتبتها في موضوع اتعلمت ايه النهاردة باين

بتاعت التلاتة اللي سألوا

وبناءا عالقصة دي ، وعلي مبدأي ايضا

انا طالما شايف اني صح ، بفضل مقتنع بكده لحد ما يثبت عكس كده ، وبناءا عليه بأعتذر

ولو انه نادر لما ببقي غلط ، بس طبعا وارد اني ببقي غلط بس مش كتير

واكتر حاجة اتعملتها في الكلية ، طالما انا صح ، يبقي خليني علي طريقي والغلطان هيعرف غلطه

the best thing in you in my mind is that you don't let any moment go without gains benefit from it
234

the traveller كتب:
الموضوع ده خلا دماغى تلف ,, بس فى جمله حلوه اوى
اقتباس :

وبما ان عدم الشرب من النهر يعتبر جنون بردو فا بلمنطق ده اعتقد انى مش هشرب من النهر Very Happy

then i will consider all members that answer my question are crazy
Razz
and i'll add my voice to the same answer and i won't drink from it

Very Happy
thanks for u all
snow white
تجارى فعال
تجارى فعال
snow white

انثى عدد الرسائل : 1997
مكان السكن : انا من البلد دى بلد ابويا وجد جدى بلد ابويا وولادى بعدى
الوظيفة : منتظره
الهواية : السفركتيييييييير والمطبخ بجنون والنت

مُساهمةموضوع: رد: هل ستشرب من الكأس؟!   هل ستشرب من الكأس؟! Emptyالإثنين يوليو 06, 2009 12:26 am

طيب ماشى اثبتلى انك صح وبعدين اثبتلى طيب اقتنعت لا طب اقنعتنى هااقدر انفذ لا طب نفذت الصح فى وجهه نظرهم طب مش خايف تندم انك مصممتش على رايك ولو ندمت فات الاوان اصلا مين الزمن ده بيتفق على حاجه واحده وتكون صح طب اللى بتاخد رايهم يهمك رايهم وياترى انت تهمهم ولا راى الكبار وبس طيب انت فين لاقى نفسك فى قرارك ولا لا
Admin
رئيس المنتدى
رئيس المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: هل ستشرب من الكأس؟!   هل ستشرب من الكأس؟! Emptyالإثنين يوليو 06, 2009 12:31 am

ربنا يكرمك يا صبري

بعض ما عندكم
https://commerce2009.yoo7.com
Mohamed Magdy
مشرف
مشرف
Mohamed Magdy

مُساهمةموضوع: رد: هل ستشرب من الكأس؟!   هل ستشرب من الكأس؟! Emptyالإثنين يوليو 06, 2009 12:50 am

snow white كتب:
طيب ماشى اثبتلى انك صح وبعدين اثبتلى طيب اقتنعت لا طب اقنعتنى هااقدر انفذ لا طب نفذت الصح فى وجهه نظرهم طب مش خايف تندم انك مصممتش على رايك ولو ندمت فات الاوان اصلا مين الزمن ده بيتفق على حاجه واحده وتكون صح طب اللى بتاخد رايهم يهمك رايهم وياترى انت تهمهم ولا راى الكبار وبس طيب انت فين لاقى نفسك فى قرارك ولا لا

دي مشاركتك بعض لما شربتي الكأس من النهر يا سنو Razz
وضحيلي بس ايه رأيك في الكأس عشان انا مش فهمت معظم الكلام وشكلك رايك مختلف عن باقي الأعضاء مما ينبيء بمناقشه Very Happy
snow white
تجارى فعال
تجارى فعال
snow white

انثى عدد الرسائل : 1997
مكان السكن : انا من البلد دى بلد ابويا وجد جدى بلد ابويا وولادى بعدى
الوظيفة : منتظره
الهواية : السفركتيييييييير والمطبخ بجنون والنت

مُساهمةموضوع: رد: هل ستشرب من الكأس؟!   هل ستشرب من الكأس؟! Emptyالإثنين يوليو 06, 2009 1:16 am

طبعا مش هاشرب انا اقصد انا القرار فى اى شى لازم يكون نابع من جواكى ساعتها مش هاتحتاج حد
Mohamed Magdy
مشرف
مشرف
Mohamed Magdy

مُساهمةموضوع: رد: هل ستشرب من الكأس؟!   هل ستشرب من الكأس؟! Emptyالثلاثاء يوليو 07, 2009 12:37 am

snow white كتب:
طبعا مش هاشرب انا اقصد انا القرار فى اى شى لازم يكون نابع من جواكى ساعتها مش هاتحتاج حد

تمام يا سنو
يعني إنتي بتتمسكي دايما بالقرار اللي بتخديه بغض النظر عن موقف الناس من حوليكي
ده شيء جميل جدا
---------------------------------------------
انا كمان لما ببقى واخد قرار بحاجه او معتقد فيها وييجي ناس كتير يلوموني عن ده بيزيد تمسكي بالقرار اللي واخده مع إنه قد يكون غلط بس ساعتها بشرب من الكأس فقط لما أقتنع إني غلط
لكن إني أعمل او اخد قرار عشان هو كده او عشان الناس كلها بتعمل كده فده مش بعمله بحاول أعمل تغيير دايما والخروج عن العاده والمألوف

هل ستشرب من الكأس؟!
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» الكأس حلم
» مبروك الكأس
» ضع الكأس وارتح قليلاً