منتدى commerce
طاقتي غير محدودة 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا طاقتي غير محدودة 829894
ادارة المنتدي طاقتي غير محدودة 103798
منتدى commerce
طاقتي غير محدودة 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا طاقتي غير محدودة 829894
ادارة المنتدي طاقتي غير محدودة 103798
منتدى commerce
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

طاقتي غير محدودة

زهرة القدس
مصطفى
6 مشترك
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
مصطفى
نقيب تجارى
نقيب تجارى
مصطفى

ذكر عدد الرسائل : 5707
مكان السكن : مصر
الوظيفة : طالب في كلية دار العلوم
الهواية : كرة القدم

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالسبت فبراير 20, 2010 12:49 pm

هذا إختبار وجدته تعرف من خلاله شخصيتك

وأرجو أن تقرأوا كل شئ فيه

والموقع نفسه في حاجات كتير جميلة ارجوا ان تتصفحوا كل شئ فيه

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

ولكن يجب التسجيل أولا

وهذا ما أتاني من تحليل لشخصيتي

أنت إنسان جاد جدا صاحب قرار ورأي على قدر كبير من المسؤولية تجاه نفسك وعائلتك وحتى عملك تتحمل عبء كل من تظن أنك مسؤول عنه. لو كان هناك جملة واحدة يمكن أن تجمل وصفك فهي ببساطة أنك إنسان يعتمد عليه دون أدنى شك في قيامه بما هو مطلوب منه في حدود جهده البشري. توفير الأمن والحماية من نوائب الدهر وصروفه ومن مشاكل الحياة ومتاعبها لمن تحب من أقرباء ومعارف أو حتى مؤسسات أو أماكن عمل هو أمر مهم تظن أن من واجبك القيام به تجاهم.
أنت على قدر كبير من الحنكة والقدرة على الفحص والاختبار والتدقيق وكأنك مفتش أو مدقق لا تغيب عنه شاردة أو واردة من الناس أو حتى الأشياء. هذه الطبيعة فيك تجعلك تفكر وتختبر وتدقق كثيرا قبل أن تتخذ صديقا جديدا لك وكنتيجة لها أيضا يبدو عليك الشك ويلاحظه الناس عليك فيتهمونك أنك إنسان صعب وقد يصل الاتهام في بعض الأحيان أنك معقد وفظ.
من الأمور التي تميز شخصيتك أيضا أنك إنسان عادل بل شديد العدل تحب في العادة أن تعطي كل ذي حق حقه وتظن أن الناس متساويين لذلك أنت لا تجامل في الغالب أبدا ولا تحابي حتى لو كان الأمر يخصك أو أحد معارفك أو أقرباءك وهذا أهم سبب لاتهامك بأنك معقد شديد؛ الأمر الذي قد يجعلك تتضايق بعض الشيء من الناس الذين لا يفهمون هذا النوع الراقي من العدل ولكن الحمد لله فأنت لا تتأثر كثيرا بذلك وعادة ما تقول لنفسك لا يهم طالما أنني على الحق فليغضبوا كما يشاءوا.
ليس هناك ما تلتزم به في حياتك أكثر من كلمتك فكلمتك هي عهدك وهي أشد عندك من العقود والمواثيق ولكن للأسف كثير ممن تتعامل معهم لا يقدرون ذلك وقد تستغرب عندما يخلف أحدهم عهده فأنت لا تعرف لماذا لا يلتزم الناس بعهودهم.
العادات والتقاليد من الأمور المهمة جدا في حياتك وتقدرها بشكل كبير وتتضايق من التفسخ والانحلال والتنصل من تلك العادات والتقليد والقيم الموروثة الجميلة التي تذكر بالماضي الرائع وذكرياته البريئة.
الكلام المنمق المصفف والملابس الفارهة المبالغ فيها لا تعجبك بل أنك قد لا تثق في من يقولها أو يلبسها وقد ترتاب أو تشك فيه. فأنت شخص بسيط في ملبسك لا تهتم كثيرا بالمبالغة في الأناقة , كلماتك صريحة مباشرة وواضحة تقصد كل كلمة تقولها وتعنيها تماما وتظن أن الآخرين مثلك الأمر الذي يسبب لك ولهم الكثير من المتاعب لأن كثير من الناس لا يعنون ما يقولون!
أخيرا أنت إنسان مرتب منظم ذو تفكير منطقي محايد في أحكامك وحقاني كما يقول وقد تصح فيك مقولة عمر رضي الله عنه " إيه يا حق لم تترك لي صاحبا"[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

انثى عدد الرسائل : 6137
مكان السكن : عفوك ربى..
الوظيفة : ماشية على أول الطريق ....
الهواية : أستغفرك ربى وأتوب إليك..

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالإثنين فبراير 22, 2010 10:02 pm

بشوف اللينك اهو ربنا يكرمك يا مصطفى
زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالأربعاء فبراير 24, 2010 2:15 am

ايه يا مصطفى اللينك ده ؟؟

ده جااااااااااااامد جدا انا عملت تحليل الشخصيه وطلعلى كلام

لو انا اللى بكتب عن نفسى مش هيبقى بالدقه دى

ورجعت قرأت كلامهم عليك اللى فوق ده وفيه حاجات كتيير شبهك برضه

عامه انا طلعلى ده

أنت إنسانة دافئة المشاعر اجتماعية ومتفاعلة مع ما يحدث
حولك ومتفائلة بمستقبل أفضل لك ولمن تحبين. الحياة بالنسبة إليك تجربة
كبيرة مليئة بالاحتمالات الكثيرة والمتنوعة، لا تملين من محاولة خوض أكبر
عدد ممكن من المغامرات المثيرة فيها. كما أنك بطبعك صاحبة قدرة عالية على
الربط بين الأحداث والمعلومات من حولك بغاية السرعة والخروج بعدد من
الاحتمالات والسيناريوهات التي يمكن أن تحدث ومن ثمة تنطلقين بثقة وتبدئين
في عمل ما تشعرين أنك بحاجة إلى القيام به، بناءً على تلك السياقات
والاحتمالات التي استخرجتيها من ذلك الربط.

من ناحية أخرى، لديك حاجة فطرية للحصول على تشجيع
الآخرين لك وتريدين منهم الكثير من التوكيد لما تقومين أو تنوين القيام
به، فقبولهم وموافقتهم لك، تمنحك الكثير من الحماس والنشاط للعمل. كما أنك
وبالفطرة كثيرة تقديم الدعم والتشجيع والتوكيد للآخرين إلى درجة شعور
البعض منهم أنك تبالغين في بعض الأحيان. أنت كذلك صاحبة دوافع داخلية
مستقلة وخاصة بك، تميلين إلى المرونة في الوقت وفي الحياة بشكل عام
وتعشقين الحرية والاستقلالية ولا تحبين التخطيط كثيرًا بل تعتمدين على
قدرتك العالية على الارتجال والتعامل المباشر مع الأمور وفي التخارج من
المواقف.

أنت إنسانة منفتحة على الناس بطبعك لديك الكثير من
المعارف وربما الصداقات، تحبين الجلوس والتفاعل مع الناس أكثر من الاختلاء
بنفسك وعندما تتلقين المعلومات أو الأخبار فإنك تحبين أن تري الصورة
العامة للأحداث والمعلومات وتركزين على العلاقات والارتباطات بين
المعلومات والحقائق في تلك الصورة العامة. في إصدار أحكامك تحبين أن تأخذي
في اعتبارك ما يهمك وما يهم الآخرين المرتبطين بتلك القرارات، فتضعين نفسك
في أماكنهم قبل أن تصدري حكمك حتى تشعري كيف يمكن أن تؤثر عليهم تلك
الأحكام التي سوف تصدرينها.أنت تحبين العيش بطريقة مرنة وتلقائية دون قيود
وتحبين أن تجربي و تفهمي الحياة أكثر من أن تسيطري وتتحكمي بها.
مصطفى
نقيب تجارى
نقيب تجارى
مصطفى

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالأربعاء فبراير 24, 2010 2:47 pm

كويس جدا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ماشاء الله

أتمنى كل باقي الناس تدخل وتجاوب وتعرف بعض من شخصيتها

أنا مش شايف تفاعل من باقي الناس

والاختبار ده مش هزار او موضوع تهريج ده حقيقة ومعمول باسلوب علمي

وانا أيضا لما قرأت تحليل شخصيتي لقيته فعلا صح كل كلمة صحيحة لا يوجد شئ في التحليل مش فيا

والتحليل ده وضح لي ليه بعض الناس بتقول عليا معقد ووضح لي حاجات تانية

الحمد لله كما ينبغي لجلال وجهه وعظيم سلطانه
مصطفى
نقيب تجارى
نقيب تجارى
مصطفى

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالأربعاء فبراير 24, 2010 3:20 pm

أنا هقول بعض الاشياء في كل جزئية من تحليل لشخصيتي
واهو يمكن حد يجرب الاختبار [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

مصطفى كتب:

أنت إنسان جاد جدا صاحب قرار ورأي
فعلا أنا جاد جدا وصاحب قرار وجموع (حلوة جموع دي [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ) على أي أمر أريد فعله وجديتي التي قلما يلاحظها الناس في وذلك لأني كثيرا ما أمزح قد يقولوا أني كئيب
على قدر كبير من المسؤولية تجاه نفسك وعائلتك وحتى عملك تتحمل عبء كل من تظن أنك مسؤول عنه. لو كان هناك جملة واحدة يمكن أن تجمل وصفك فهي ببساطة أنك إنسان يعتمد عليه دون أدنى شك في قيامه بما هو مطلوب منه في حدود جهده البشري.
كلام صحيح مائة فالمائة أنا فعلا إنسان يتحمل المسئولية وخاصة العائلة والعمل في الترتيب الثاني
وفعلا انا انسان يستطيع الناس الاعتماد علي ولكن قليل من الناس الذين يعتمدون علي في شئ وهذا الأمر اتعجب منه
وخاصة عندما الاحظ الريبة والشك في أعينهم يقولون هذا لا يمكن الاعتماد عليه مع اني في رأيي أني احق شخص يعتمد عليه!وخاصة الزملاء في الجامعة وكل الناس اللي في الشارع وحتى عائلتي بعض منهم لا يعتمد علي وفي نظره لا يمكن ان اتحمل مسئولية !!!!!

توفير الأمن والحماية من نوائب الدهر وصروفه ومن مشاكل الحياة ومتاعبها لمن تحب من أقرباء ومعارف أو حتى مؤسسات أو أماكن عمل هو أمر مهم تظن أن من واجبك القيام به تجاهم.
أنت على قدر كبير من الحنكة والقدرة على الفحص والاختبار والتدقيق وكأنك مفتش أو مدقق لا تغيب عنه شاردة أو واردة من الناس أو حتى الأشياء. هذه الطبيعة فيك تجعلك تفكر وتختبر وتدقق كثيرا قبل أن تتخذ صديقا جديدا لك وكنتيجة لها أيضا يبدو عليك الشك ويلاحظه الناس عليك فيتهمونك أنك إنسان صعب وقد يصل الاتهام في بعض الأحيان أنك معقد وفظ.
كلام صحيح ولا تعليق سوى ( ياريت الناس تفهمني )

من الأمور التي تميز شخصيتك أيضا أنك إنسان عادل بل شديد العدل تحب في العادة أن تعطي كل ذي حق حقه وتظن أن الناس متساويين لذلك أنت لا تجامل في الغالب أبدا ولا تحابي حتى لو كان الأمر يخصك أو أحد معارفك أو أقرباءك وهذا أهم سبب لاتهامك بأنك معقد شديد؛ الأمر الذي قد يجعلك تتضايق بعض الشيء من الناس الذين لا يفهمون هذا النوع الراقي من العدل ولكن الحمد لله فأنت لا تتأثر كثيرا بذلك وعادة ما تقول لنفسك لا يهم طالما أنني على الحق فليغضبوا كما يشاءوا.
تسدق إن العدل اللي فيا والذي يميز شخصيتي في نظر كثيرين عيب وفعلا بلاقي ناس كتير في الجامعة وفي المسجد وفي الشارع تنظر وتقول أني معقد ...... انت تقول أني لا أتاثر بذلك كثيرا هذا قد يكون صحيحا..لأنني أتأثر أحيانا بذلك وأغضب ولكن لا أكون عنيف بل ضعيف وأحزن كثيرا لدرجة انني كنت أبكي كالصغار .... وبرده أقول ( ياريت الناس تفهمني )
ليس هناك ما تلتزم به في حياتك أكثر من كلمتك فكلمتك هي عهدك
ياااااااااااااه كلمتي ! قول للناس أنا في رأي ناس كتير عكس كده خالص وزي ماقولت قليل اوي اللي يثق فيا وذلك لأنه قد تكون الفكرة السيئة عني والتي قتها في تحليلك لشخصيتي انهم يعتقدون اني معقد ....لكن انا مستغرب حاجات حلوة موجودة فيا ازاي يخدوا عنها فكرة وحشة!!
.....عايز أقول حاجة وهي ان ياريت الاقي الناس كلها ( طبعا مستحيل ) طب بلاش ده . ياريت الاقي بعض الناس تثق فيا مش 1 او 10 بل أكثر ...وياريت عشرة ده انا محدش بيثق فيا ثقة لا حد لها غير واحد صحبي من ابتدائي هو الوحيد اللي فهمني ! ( ياريت الباقي يفهمني)
وهي أشد عندك من العقود والمواثيق ولكن للأسف كثير ممن تتعامل معهم لا يقدرون ذلك وقد تستغرب عندما يخلف أحدهم عهده فأنت لا تعرف لماذا لا يلتزم الناس بعهودهم.( شوفت الهم اللي انا فيه ) _____متيجي تفهم زملائي والناس اللي في الشارع واللي في المسجد .
العادات والتقاليد من الأمور المهمة جدا في حياتك وتقدرها بشكل كبير وتتضايق من التفسخ والانحلال والتنصل من تلك العادات والتقليد والقيم الموروثة الجميلة التي تذكر بالماضي الرائع وذكرياته البريئة.
الكلام المنمق المصفف والملابس الفارهة المبالغ فيها لا تعجبك بل أنك قد لا تثق في من يقولها أو يلبسها وقد ترتاب أو تشك فيه. فأنت شخص بسيط في ملبسك لا تهتم كثيرا بالمبالغة في الأناقة , كلماتك صريحة مباشرة وواضحة تقصد كل كلمة تقولها وتعنيها تماما وتظن أن الآخرين مثلك الأمر الذي يسبب لك ولهم الكثير من المتاعب لأن كثير من الناس لا يعنون ما يقولون!
أخيرا أنت إنسان مرتب منظم ذو تفكير منطقي محايد في أحكامك وحقاني كما يقول وقد تصح فيك مقولة عمر رضي الله عنه " إيه يا حق لم تترك لي صاحبا"[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
كلام كله صحيح ومعنديش كلام أقوله غير أنك محلل ممتاز
وانت بقيت الصديق الثاني اللي فهمني [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالأربعاء فبراير 24, 2010 3:27 pm

ههههههه يا عينى يا مصطفى

ان شاء الله تلاقى الناس اللى تفهمك وانا اول واحده فهمتك من الكلام ده

فعلا فى حاجات كنت بتعملها كنت بستغربها او اسلوب كلام اى حاجه

بس لما قرأته فهمتك اكتر, والله ربنا يعزك ويرضى عنك دايما بيبقى نفسى اقولك يا اخويه

بحس اوووى انك اخويه الصغير [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالأربعاء فبراير 24, 2010 3:29 pm

على فكره كمان الاختبار ده ليه تكمله كده انه بيجيب مميزات وعيوب الشخصيه

جاتلك دى يا مصطفى ؟؟

انا طلعلى فى العيوب حاجات محدش يعرفها غيرى وحاجات اصلا انا بقعد افكر فيها مع نفسى وبس

بجد قولت سبحان الله [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
مصطفى
نقيب تجارى
نقيب تجارى
مصطفى

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالأربعاء فبراير 24, 2010 4:36 pm

ادي عيوبي ( لحسان حد يفتكر ان معنديش عيوب )
فيا صفات حلوة اه لكن في عيوب كتير

ولكن احب اقول ان جالي 5 عيوب ولكن توجد حاجة واحدة مش صح هي اللي بالأحمر

الإفراط في بعض الأحيان في الشعور بالإحباط عند عدم قدرتك على تحقيق توقعات الأشخاص الذين تقدر وقد تسود الدنيا في عينك لأجل ذلك وتناسى أن الحياة مجرد اختبار وابتلاء من الله يمر فيه الإنسان أثناء حياتك وقد قال تعالى: تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (1) الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ" فهذه الحياة كلها ابتلاء وقد قال تعالى: "وَجَعَلْنَا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَتَصْبِرُونَ وَكَانَ رَبُّكَ بَصِيرًا" ومعنى فتنة أي اختبار والناجح هو الذي يصبر ابتغاء ما عند الله في الآخرة فكل واحد منا هو بمثابة اختبار للآخر, هل سيتعامل معه ويعاشره بما يرضي الله؟ أم سوف يتبع طريق الشيطان وهوى النفس؟
لاتعليق سوى ( فكرتني بثانوي [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ) وطبعا مر عليا حاجات كتير لكن أحدثها ثانوي ومش في الدراسة طبعا وبس في حاجات تانية كتير
ربنا يصلح لكل الناس حالها
الحمد لله انا بالرغم من الاحباط الا انه بيذهب عني ويعود مصطفى ذو الأمل ولكن بعد فترة قد تكون طويلة شهرين مثلا او 3

• الخوف والقلق الدائمين خصوصا بشأن أمن واستقرار أولئك الذين يهمك أمرهم وقد قال الحق سبحانه : "مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الأَرْضِ وَلا فِي أَنفُسِكُمْ إِلاَّ فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ (22) لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ (23)" فكل ما يحدث للإنسان من مصائب وأمور يظن أنه لا يحب أن تقع فهي مكتوبة عند الله ولا يمنع وقوعها خوف الإنسان من حدوثها وقلقه وتوجسه, فلماذا لا يصبر الإنسان على قدر الله خصوصاً أن ما بيده شيء حيال ذلك.

ربنا يجعلني منهم

عدم التعبير عن مطالبك واحتياجاتك من الآخرين والسكوت عنها خصوصاً إن كان هؤلاء من الأشخاص الذي يهمك أمرهم ونسيان أن الناس لا تعرف عن حاجات الإنسان إلا إذا عبر عنها في الغالب.
بس بقى
ده اوحش عيب فيا بالنسبالي لأنه مرافقني دايما طب العيبين اللي فاتوا اقد على اني اتغلب عليهم في بعض الاوقات ( لكن مقدرش اني امنعهم تماما برضه يصيبني شئ منهم لكن توجد عزيمة )

إلا العيب ده ....أعمل ايه في لساني ابن ....
بس تعرف انا احب الناس تفهمني من غير ما اتكلم عايزهم يحسوا بيا لوحديهم كده
وعارف ليه لأني انا بحس بيهم .....بس مش على طول علشان مكدبش عليك بس يارتهم يحسوا بيا لو فيمتوثانية [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
• المبالغة في قبول الآخرين والتوقف عن تقديم النقد حتى لو كنت محقاً حتى لا تجرح مشاعرهم وهذا الأمر قد يؤثر على حقوقك أو على حق الله أو على حق أخيك المسلم في التوجيه والنصح.
( يابن اللذينا عرفت ازاي ) ههههه
اهو ده عيب خطير فيا
انا في حاجة بتمنعني اعمل ايه بس حاجة داخلية الاقي قلبي مرة ينقبض واحس بخوف شديد
مش عارف بقى يمكن أكون جبان ؟؟
على العموم الناس هي اللي تقولي انا ليه كده ياريت حد يساعدني
بس على فكرة انا بوجه النصائح برده مش مبوجهش يعني
لكن نصائح قليلة او كل فين وفين !!
• الاعتماد على الأحاسيس والمشاعر والرغبات الداخلية عند الحكم على الأشياء أو الأشخاص فمثلاً قد يكون عندك حكم أو موقف من أمر أو إنسان بناء على مشاعرك وقد قال الله سبحانه وتعالى: "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ(6).
هو انا بعتمد على احاسيسي فكل المواقف طبعا لأ
انا الحمد لله بعمل بقول الله عز وجل اللي انت قولتوا
انا بتحقق من الامر الاول ولا أعتمد على احاسيسي في مثل ذاك الموقف ( إن جاء فاسق بنبأ)

عدم و جود البيئة المناسبة:
في هذا المحور ستتعرف على الأشياء والمشكلات التي قد تواجهك في حالة غياب البيئة المحيطة المناسبة لشخصيك، وهذا الأمر يختلف من شخص لآخر ومن بيئة إلى أخرى.
أوضحت الدراسات أن من يحمل نفس شخصيتك, إذا لم يجد المكان والبيئة المناسبة التي يمكن لهم فيها استخدام المهارات التي وهبه الله له ولم تقدر إسهاماته بالشكل الذي يرضيه فعادة ما يحبط وربما يحدث له الآتي:
1. يصبحون متصلبين خصوصاً في تطبيق تعليماتهم ويدعمون والتسلط
2. يشعرون بعدم التقدير والحنق والضغينة وبالتالي يصبحون كثيري الشكوى
3. يغرقون في التركيز على الآثار المباشرة للقرارات وتشغلهم عما سواها من عواقب بعيدة المدى
تحت الضغط الشديد
في هذا المحور ستعرض إلى التغيرات النفسية والسلوكية التي قد تطرأ على شخصيتك عندما تقع تحت ضغوط الحياة الشديدة،
وهذا المحور في غاية الأهمية لأنه سيفسر لك الكثير من السلوكيات التي قد تظهر عليك وتستغرب ظهورها عليك أو يستغرب الآخرون منك ذلك.
وهذا المحور أيضا هام في مساعدتك ومساعدة من تحب في تحقيق التناغم والألفة بينك وبين نفسك من جهة، وبينك وبين الآخرين من جهة أخرى.
عندما يقع من يحمل هذه الشخصية تحت الضغط الشديد فقد يفقد القدرة على استخدام هدوئه المعتاد ويترك طريقته الرزينة في إصدار الأحكام وبالتالي تجده يبالغ في تهويل عواقب الأمور التي يمكن أن تحدث في المستقبل فيتخيل حدوث الاحتمالات المستقبلية السالبة من كوارث أو أمراض أو إفلاس أو غير ذلك لأنفسه وللآخرين ويُشيع تلك التشاؤمات في من حواليه دون مراعاة طبيعته المعتادة في الحفاظ على شعور الآخرين وصونها عن سماع ما يكدر.
بعض الكلام صحيح
الراجل ده خلاني أرغي كتير [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] __ فيري هابي لأني سعيد اني رغيت مع اني بكره الرغايين ( إلا لو شجعوا مصر [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ) طبعا لما يشجعوا احبهم لكن فعلا انا بدايق من الناس الرغاية جدا خصوصا لما يتكلموا في حاجات معينة .
المهم بعد ده كلوا ناس كتير عرفت حاجات عني مكنتش تعرفها
وانا حابب ده لأني عايز الناس تفهمني مش متفهمنيش [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
وطبعا مش كل ده مميزاتي ولا كل ده عيوبي لسه في حاجات كتير ولكن حلو القدر اللي قالوا المحلل
وتقريبا يكفي في ان الناس تفهمني بس مش كل الناس عندها نت ولا بتدخل على كوميرس [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

مصطفى
نقيب تجارى
نقيب تجارى
مصطفى

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالأربعاء فبراير 24, 2010 5:05 pm

Zahra el Quds كتب:
على فكره كمان الاختبار ده ليه تكمله كده انه بيجيب مميزات وعيوب الشخصيه

جاتلك دى يا مصطفى ؟؟

العيوب فوق اهيه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

انا طلعلى فى العيوب حاجات محدش يعرفها غيرى وحاجات اصلا انا بقعد افكر فيها مع نفسى وبس

بجد قولت سبحان الله [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
فعلا سبحان الله
مصطفى
نقيب تجارى
نقيب تجارى
مصطفى

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالأربعاء فبراير 24, 2010 5:12 pm

Zahra el Quds كتب:
ههههههه يا عينى يا مصطفى

ان شاء الله تلاقى الناس اللى تفهمك وانا اول واحده فهمتك من الكلام ده

يارب

فعلا فى حاجات كنت بتعملها كنت بستغربها او اسلوب كلام اى حاجه أحب اعرف ايه الفكرة الوحشة اللي كنتي واخداها عني [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ده لو كان فيه
واهو الواحد يعرف الى اي مدى بتبان شخصيته على النت
بس لما قرأته فهمتك اكتر, والله ربنا يعزك ويرضى عنك دايما بيبقى نفسى اقولك يا اخويه
حلو ان ناس فهماني أنا بس يمكن اما بتعصب في كلامي ببقى عجيب ربنا يبعدني عن الغضب لأني بدايق منه وبيسبب لي مشاكل كتير مع اني عاطفي وطيب .( الواحد بيتحول لما بيغضب)
بحس اوووى انك اخويه الصغير [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
عادي أقولك يا أختي زي ما بقول لندى ( ربنا يتمم لها على خير ونشوفها دايما فرحانه)
زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالأربعاء فبراير 24, 2010 8:03 pm

ايه ده انت بتقول لندى يا اختى وانا لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مكنش العشم خالص يا مصطفى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

بعد كده ما تقوليش الا يا اختى وانا هقولك يا اخويه انا نفسى اجيب محمد اخويه

أقعده معاك كام شهر كده علشان ياخد كل حاجه حلوه فيك نفسى جدااااااااااااااااااا

يلاقى صديق زيك كده يبقى صحبه خير تعينه على الطاعه ربنا يهدينا ياارب

اقتباس :
أحب اعرف ايه الفكرة الوحشة اللي كنتي واخداها عني [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ده لو كان فيه
واهو الواحد يعرف الى اي مدى بتبان شخصيته على النت

هى اكتر حاجه بستغربها انه كلامك قليل اوى لدرجه بتخنقنى بصراحه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

يعنى ابقى قول جملتين بدل جمله واحد
مصطفى
نقيب تجارى
نقيب تجارى
مصطفى

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالأربعاء فبراير 24, 2010 8:22 pm

ههههههههه
ماشي يا أختي

محمد يشرف ويآنس أنا كل أصحابي دلوقتي صغيريين

أنا أساسا متصاحب على 4 أولاد في ابتدائي و2 بس دول جيراني يبقوا 6
ومحمد 7 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

وأنا رايح المسجد على طول بسلم عليهم
الأولاني اسمه مصطفى وده بيجي يصلي سعات معانا
والتاني اسمه سالم وده كل فين وفين اما يجيي بس واد زي العسل
والتالت اسمه محمود لسه في اولى ابتدائي واد عسل برده بس بيخاف من القطط
والرابع محمد وده بقى أخوه بس ايه بيدايق بسرعة كل اما العبه لعبه يقولي زهقت زهقت لحد ماانا زهقت [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
والخامس اسمه أحمد واد مش ساكن هنا ساكن بعيد عني بكتيير لكن لما ييجي زيارة لجدته هنا في شارعنا بيصلي معانا والواد ده اكتر واحد بتكلم معاه
والسادس اسمه محمد وده حفيد الشيخ إبراهيم اللي بيصلي معانا واد مغلب جده معاه كل شوية يلعب في المسجد وجدوا يزعقلوا

ههههههههههههه

حاجة تفرح مش كده
أروح انا اصلي وارجع على الساعة 8 كده وابقى أكمل كلامي [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالأربعاء فبراير 24, 2010 8:49 pm

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]ربنا يخليهوملك

ربنا يتقبل يا شيخ مصطفى

بس على فكره محمد اخويه 15سنه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
مصطفى
نقيب تجارى
نقيب تجارى
مصطفى

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالأربعاء فبراير 24, 2010 9:11 pm

منا ومنكم [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

مش مهم ايه 15 سنة انا مصاحب ولد في سنه اسمه إبراهيم ده ابن الحج يوسف ولد ظريف عامل زيي في حاجات وانا راجع من الجامعة بشوفوا راكب العجلة بتاعته بيجيب بيها الحاجات للبيت عيش فينو ... إلخ [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

كل شوية اسلم عليه واتكلم معاه شويه وبعد كده اطلع بتنا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

انا عايز اتكلم على الولد مصطفى ده لسه في ابتدائي وكنا في رمضان بنتنافس مين اللي يختم القرآن الأول
ههههههههه
واكتر حاجة كانت بتضحكني هي اني كل اما اقوله ازيك يا مصطفى يقولي الحمد لله ازيك يا مصطفى
ههههه

بحس اني بكلم نفسي

ماشاء الله عليه الولد ده بذات لي معزة خاصة عندي
بس مش عشان اسمه زي اسمي [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

دلوقتي أظن ان الجملة الواحدة بقت ميت جملة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

بس عايز اقول حاجة
انا بقول جملة واحدة واخلص وكلامي قليل ده في المواضيع
لكن الكلام العادي اللي بتكلموا زي دلوقتي
فمييييييت جمله .
وكوني ان كلامي قليل ده لأني شايف الموضوع صغير
يعني موضوع للمناقشة مثلا شايف ان الكلام الكتير فيه ميجبش فايدة واشوف الحل بسيط فأقول كلمة وخلصت على كده
زي مثلا
بخش على موضوع ديني عجبني جدا مش هعلق على كل كلمة فيه بقول جزاك الله خيرا
ربنا يكرمك .
او مثلا مشكلة زي مصنع الكتان اللي العمال بتوعه معتصمين عشان الراجل السعودي ده وقاعدين يطلبوا بحقوقهم انا بالنسبالي كلمة ورد غطاها [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ( خدوا عرض الناس عليكم واقبلوا مرتب شهرين )

مش هعقد اتكلم بقى على ده قال ولا عاد ولا الحكومة ده كذا وووووووووو .

طبعا ردي يخنق برده [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ندى ربنا يبارك فيها ويفرحها دايما أنا كنت دايما اقولها اختي وهي فعلا اخت بمعنى الكلمة ساعدتني في حاجات كتير كنت دايما اشتكليها وهي على طول كانت بتحمسني وكانت اخت بحق
دايما مفرحاني واي حاجة غلط اعملها تنبهني وعلى طول بتوجهني للصح وتنصحني
والحمد لله هي تستاهل كل خير وكمان اختي اسمها ندى وهي اخوها اسمه مصطفى
أزاي منبقاش احنا أخوات [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالأربعاء فبراير 24, 2010 11:39 pm

هههههه على فكره انا كده هبدأ اغير منها [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

وبعدين ايه حكايه اسم ندى معاكم كلكم كل واحد عنده اخت اسمها ندى

محدش عنده فداء خاالص [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

اقتباس :
بس عايز اقول حاجة
فمييييييت جمله .
اه ما انا فاهمه بس يعنى انت دلوقتى لما قعدت تتكلم معرفش انا حسيت انك انسان

فرى وبتهزر ومش معقد زى ما الكلام قال بالضبط ان الناس بتفهمك زى

ما هو قال بس انت العكس [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] وده ما بيظهرش غير ما تتكلم علشان نفهمك

كان افلاطون ولا ارسطوا باين قال تكلم حتى أراك

شوفت يا ابنى اهميه الكلام [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

اتعلم من اكبر رغايه على المنتدى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ربنا يعزك يا مصطفى ويثبتك على طاعته ويرضى عنك ويوفقك يااا رب
مصطفى
نقيب تجارى
نقيب تجارى
مصطفى

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالأربعاء فبراير 24, 2010 11:49 pm

اعمل ايه مقدرش اغير من نفسي انا رغاي اه في مواضيع معينة زي ما انت شايفة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

لكن مقدرش ارغي في مواضيع تانية جد موضوع ديني او حتى رياضي بقول كلمتين وخلصت على كده مبروك الفوز تتوقعوا ايه حسام حسن عمل اللي عليه وبس كده [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

طبيعة فيا

وفي ناس فعلا وخدا فكرة اني معقد بسبب عدم كلامي الكتير وانا شوفتهم وزعلت منهم وكانوا كلهم بنات من ثانوي على العموم ده موضوع وراح لحاله

المهم ان كلامك في محله
بس برده ده انا ومش هعرف اغيرها [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

وكويس جدا ان صبري وبروف دخلوا الاختبار
متقولوا تحليلي شخصيتكم
اهو الواحد ياخد حاجة من مميزاتكم [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالخميس فبراير 25, 2010 12:11 am

ولا يهمك خليك زى ما انت خير الكلام ما قل ودل [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

بس عرفت منين انهم دخلوا الاختبار [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
مصطفى
نقيب تجارى
نقيب تجارى
مصطفى

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالخميس فبراير 25, 2010 12:13 am

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
كتبوا كده في قول اللي نفسك
زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالخميس فبراير 25, 2010 12:27 am

اه طيب
ريمى
نقيب تجارى
نقيب تجارى
ريمى

انثى عدد الرسائل : 5029
مكان السكن : المنصوره
الوظيفة : تانية أداب لغات شرقية(لغات إسلامية)
الهواية : الرسم

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالخميس فبراير 25, 2010 3:29 am

مش عارفه اسجل ليه مش عارفه
مصطفى
نقيب تجارى
نقيب تجارى
مصطفى

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالخميس فبراير 25, 2010 8:21 am

[quote="Zahra el Quds"]هههههه على فكره انا كده هبدأ اغير منها [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

وبعدين ايه حكايه اسم ندى معاكم كلكم كل واحد عنده اخت اسمها ندى

محدش عنده فداء خاالص [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

اقتباس :
بس عايز اقول حاجة
فمييييييت جمله .
اه ما انا فاهمه بس يعنى انت دلوقتى لما قعدت تتكلم معرفش انا حسيت انك انسان

فرى وبتهزر ومش معقد زى ما الكلام قال بالضبط ان الناس بتفهمك زى

هو قال إن الناس بتعتقد اني معقد وده طبعا لاسباب كتير منهم سبب الكلام القليل وبرضه منهم الأسباب اللي قالها المحلل
وبرضه لسه مستغرب
إزي حاجات تميز شخصيتي وتنعكس على الناس بحاجة وحشة زي مثلا واحد حريص او لا ينفق ماله في اي حاجة وخلاص يقولوا على بخيل مع انه مش كده
مصطفى
نقيب تجارى
نقيب تجارى
مصطفى

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالخميس فبراير 25, 2010 8:23 am

ادخلي بعضوية أختي فداء [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
ريمى
نقيب تجارى
نقيب تجارى
ريمى

انثى عدد الرسائل : 5029
مكان السكن : المنصوره
الوظيفة : تانية أداب لغات شرقية(لغات إسلامية)
الهواية : الرسم

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالخميس فبراير 25, 2010 6:21 pm

يا نهاااااااااااارى بعد ما خلصته و كنت فى اخر واحده

عملت حاجه و بوظت كل حاجه

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
مصطفى
نقيب تجارى
نقيب تجارى
مصطفى

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالخميس فبراير 25, 2010 7:31 pm

معلش حاولي تاني

بس خدي بالك المره دي
Admin
رئيس المنتدى
رئيس المنتدى

طاقتي غير محدودة Empty
مُساهمةموضوع: رد: طاقتي غير محدودة   طاقتي غير محدودة Emptyالسبت فبراير 27, 2010 3:07 pm

الموضوع شكله شيق

هأجرب واقول
https://commerce2009.yoo7.com

طاقتي غير محدودة
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية