منتدى commerce
ياريت كله يشارك - صفحة 2 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا ياريت كله يشارك - صفحة 2 829894
ادارة المنتدي ياريت كله يشارك - صفحة 2 103798
منتدى commerce
ياريت كله يشارك - صفحة 2 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا ياريت كله يشارك - صفحة 2 829894
ادارة المنتدي ياريت كله يشارك - صفحة 2 103798
منتدى commerce
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

ياريت كله يشارك

محمود الجوهرى
زهرة القدس
عاشق الجنة
Mohamed Magdy
mohamed14
.ندى.
Mohamed Mamdouh
11 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

انثى عدد الرسائل : 14301
مكان السكن : مصر حبيبتى
الوظيفة : .....
الهواية : التعلم و المناقشة و الرسم و النت طبعاD:

ياريت كله يشارك - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالأحد مارس 08, 2009 10:27 pm

بس ادارة الموارد البشرية HRM مفهوم مختلف عن تنمية الموارد البشرية HRD

و الاتنين صح

بس كل واحدة بتشير لشىء مختلف

بس معلش معنديش دماغ اوى للشرح [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
http://www.amrkhaled.net
hanzala
زعيم تجارى
زعيم تجارى
hanzala

ذكر عدد الرسائل : 2605
مكان السكن : cairo
الوظيفة : إنسان
الهواية : الوحدة العربية - إظهار كلمة الحق

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالأحد مارس 08, 2009 10:36 pm

أيوة م أنا قولتلك ممكن يكون فيه تمنية الموارد البشرية ... لكن التنمية البشرية دي .. مش واردة خالص في أي رواية
شكراً للتوضيح
اللهم انفعنا بما علمتنا وعلمنا ما ينفعنا
http://www.hypothetical-world.blogspot.com
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

ذكر عدد الرسائل : 2920
مكان السكن : Giza
الوظيفة : student
الهواية : حب إستطلاع الحياة

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالإثنين مارس 09, 2009 1:28 am

توضيح صغير بس لو تسمحولي .. هو نفس المصطلح ينفع للاتنين .. يعني ينفع نقصد بيه تنمية الموارد البشرية زي مابتقول يا حنظلة وينفع نقصد بيه الزيادة السكانية ( والمعنى في بطن الشعار Very Happy ) قصدي حسب المعنى اللي انت عايز تروحله .. بس بقى المعتاد دلوقتي انه بيتقال على التنمية البشرية اللي هي البرامج والمقالات اللي بتساهم في تطوير المورد البشري ( الانسان )
http://www.ibrahimelfiky.com
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالإثنين مارس 09, 2009 1:40 am

انا كنت بتكلم عن ادارة الموارد لبشرية و تنمية الموارد البشرية

مش برضه فى فرق بينهم
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالإثنين مارس 09, 2009 1:44 am

تماام .. فيه فرق

وللاسف ناس كتير دلوقتي بتحسبهم نفس الحاجة مع ان فيه اختلافات كتير بينهم
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالإثنين مارس 09, 2009 1:48 am

مع اننا واخدينها فى الكلية
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالإثنين مارس 09, 2009 2:12 am

بس للاسف المنهاج بتاعة الكلية مش متطورة زي الكورسات مثلا فمش بتجيب الحاجات الجديدة

دلوقتي على النت ما شاء الله فيه تعريف ومعلومات لكل حاجة بس للي يهتم بالمجال ده
hanzala
زعيم تجارى
زعيم تجارى
hanzala

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالإثنين مارس 09, 2009 1:06 pm

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
مهرجان النجاح بالدلتا-دبلومتين المبيعات والتسويق+دورات تجارية و تنمية بشرية

الصراحة معرفتش أحط اللينك فين ؟ لكن قولت أحطه هنا علشان لو حد فكر يروح .. هو في المنصورة لو حد من هناك أو يقدر يروح ومش مجاناً .. مكتوب الأسعار في الصفحة
أنا مكنتش مهتم .. لأني قررت إني بعد كدة مش هروح لأي حد .. خصوصاً الناس اللي بتقول تنمية البشرية دي .. بحس إن أي حد خد كورس ولا سمع محاضرة طلع يقول أنا خبير في الموارد البشرية
على العموم ده رأيي الشخصي ... مش لازم حد يتأثر بيه
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالإثنين مارس 09, 2009 1:16 pm

فعلاً تحس ان مصر كلها بقت محاضرين دلوقتي Very Happy

لو عايز ناس كويسة فعلا .. من حد متابع تنمية بشرية من اولى جامعة Very Happy

الناس اللي تبع زدني ، ودكتور عمرو عثمان ،ودكتور عمر شوقي ، ودكتور ابراهيم الفقي هي اسعاره غالية شوية بس ساعات بيعمل محاضرات مجانية وكتبه بتبقى جامدة جدا
hanzala
زعيم تجارى
زعيم تجارى
hanzala

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالإثنين مارس 09, 2009 1:31 pm

ربنا يسهل ... أنا بس مش عايز أدخل في الموضوع ده دلوقتي .. لما نخلص السنة دي على خير إن شاء الله
أحاول في الأجازة أهتم شوية بالحاجات دي ... لأني لحد دلوقتي مش مخصص نفسي في حاجة معينة أنا أي حاجة بتيجي في إيدي وتعجبني بقرأها لأني مش بحب القراءة فطبيعي مش بقرأ عمال على بطال وفي الآخر مستفيدش أو يطلع قريته قبل كدة في حتة تانية
ربنا ينفعنا كلنا
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالإثنين مارس 09, 2009 1:56 pm

ربنا يكرمك السنة دي ان شاء الله

عموما في اي وقت عايز تسال على حاجة في الموضوع ده قوللي على طول Very Happy
دنيا

دنيا

انثى عدد الرسائل : 49
مكان السكن : القاهرة
الوظيفة : طالبة

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالثلاثاء مارس 24, 2009 1:38 am

السلام عليكم
انا عاوز موضوع عن الثقة بالنفس وكمان ازاى اقدر اواجة الاخر حينما اكون على حق لانى عنى عيب رهيب انا بنزعج من الناس الى صوتها على او بمعنى اصح الى تحس انهم هيتخنوا معاك بحس ادمهم دائما انى خايف وبطر اوافق على رايهم وانا مش مقتنع بة وبطر اتنازل عن رآى مع العلم انى بكون مقتنع برآية اكتر

واشكركم على مجهدكم الرائع
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالثلاثاء مارس 24, 2009 10:35 pm

اهلا بك معانا في قسم التنمية البشرية واتمنى انك الموضوعات اللي فيه تعجبك ان شاء الله

فيه موضوع جميل جدا اسمه ( بناء الثقة بالنفس ) في صفحة 2 اتمنى انه يفيدك ان شاء الله

واهلا بيك معانا مرة تانية
دنيا

دنيا

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالأربعاء مارس 25, 2009 12:31 am

عندى موضوع يمكن يكون صعب شوية وهى فكرة ان نستضيف احد من دكاترة التنمية البشرية او علم النفس ويكون موجود معنا على المنتدى مثلا لمدة اسبوع 3ساعات بالنهارو3ساعات بالمساء وكل واحد بجد عندة شيى اومشكلة محتاج حد خبرة ينصحة ويواجة ويحاول يساعدة ويغيرلة طريقة ويسمع مشكلتة ويحاول يكلمة ويغير فكرة ويعطية نصائح تساعدة
ولو امكن ان شاء اللة يكون اول دكتورهوالدكتورمحمد المحمدى يعنى مشكورين جدا لو القائمين على هذا المنتدى رحوا لدكتور وطرحوا علية هذة الفكرة
ورد
تجارى بيشد حيله
تجارى بيشد حيله
ورد

انثى عدد الرسائل : 267
الوظيفة : طالبة فى 3\ج

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالأربعاء مارس 25, 2009 1:36 am

فكرة جاااامدة

بس هو للاسف اعتقد دكتور محمدى مشغول جدااا ..دة كان لينا اجتماع مهم معاه مع انه متفرغ لرابعه ادارة بس لكن فضلنا مستنيينه حوالى ساعتين
و المعيد قالنا انه بيكون مشغووووول اوى دايما

بصى انا عندى فكرة حلوة

هى اننا فى مننا ناس الحمد لله بتفهم كويس فى التنمية البشرية ..منهم بيفهم علميا و عنده كمان بالفطرة حاجات تؤهله انه يرد و فى اللى بفطرته بس بيعرف يحل المشاكل

فاحنا ممكن نعمل الموضوع دة من خلالنا احنا نفسنا

ايه رايكوا ؟؟

سلاااااام عليييييكم و رحمة الله و بركاته
nada ahmed
Mohamed Mamdouh
مشرف
مشرف
Mohamed Mamdouh

ذكر عدد الرسائل : 1148
مكان السكن : EGYPT
الوظيفة : Complain & retention senior officer/ VF Egypt
الهواية : swimming and chess

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالأربعاء مارس 25, 2009 11:31 am

دنيا كتب:
السلام عليكم
انا عاوز موضوع عن الثقة بالنفس وكمان ازاى اقدر اواجة الاخر حينما اكون على حق لانى عنى عيب رهيب انا بنزعج من الناس الى صوتها على او بمعنى اصح الى تحس انهم هيتخنوا معاك بحس ادمهم دائما انى خايف وبطر اوافق على رايهم وانا مش مقتنع بة وبطر اتنازل عن رآى مع العلم انى بكون مقتنع برآية اكتر

واشكركم على مجهدكم الرائع

بص الى دايما بيعلى صوته وهو بيتكلم اعرف على طول انه دماغه فاضيه وبيستخدم نوع كده من الارهاب عشان يفرض رأيه وسيطرته على الى قدامه فالشخصيات الى من النوعده الدخول معاهم فى مناقشات هوا مضيعه للوقت والجهد بصراحه لكن لو الواحد اتحط فى موقف واضطر انه يتعامل مع النوعيه دى يبقى عليكى وعلى الحجه القويه ووالواحد المفروض مايقلقش ويخش كده بقلب جامد وهوا اصلا ضعيف لانه بيعلى صوته ودى ممكن تكون فرصه كويسه على فكره اكتر منها تهديد smillle
http://www.aqimsalatak.com/
دنيا

دنيا

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالخميس مارس 26, 2009 8:32 pm

يعنى فكرتك يا ورد كويسة بس لازم يكون كويس جدا فى الموضوع دة علشان الواحد يقدر يثق فى كلامة ويأخذة جد بس انا كنت بقول دكتور على اساس انة اكبر مننا سنا ويعطينا خبرتة فى الحياة ويقولنا على الموقف التى حدثت معة حتى نستفيد منها
دنيا

دنيا

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالخميس مارس 26, 2009 8:38 pm

كلامك صح وانا عارف كدة وبحاول اكون جامد امامة لكن الذى يحدث العكس وانا بكون متضايق من نفسى المشكلة كمان انى بس مش ببقى خايف كمان لو بيكلمنى على شى خطأ انا عملتة بهذا الاسلوب ممكن ابكى انا مبقدرش اتحمل ان حد يصرخ بغضب فى وجهى يارب تكون فهمتنى يا mohamed
shahd

shahd

انثى عدد الرسائل : 34
الوظيفة : محاسب

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالأربعاء مايو 06, 2009 1:20 am

ياريت حاجات فى interview skills
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالأربعاء مايو 06, 2009 5:31 pm

دنيا كتب:
كلامك صح وانا عارف كدة وبحاول اكون جامد امامة لكن الذى يحدث العكس وانا بكون متضايق من نفسى المشكلة كمان انى بس مش ببقى خايف كمان لو بيكلمنى على شى خطأ انا عملتة بهذا الاسلوب ممكن ابكى انا مبقدرش اتحمل ان حد يصرخ بغضب فى وجهى يارب تكون فهمتنى يا mohamed

لو كدة يبقى تقريبا كدة حضرتك بتميلي للنوع الحسي اللي هو بيحب يحس الاشياء أكتر ويتأملها ، يبقى كدة حل الموضوع اما ان حضرتك تحاولي تفصلي المشاعر في الوقت اللي بيحصل فيه كدة او تطلبي من الطرف الآخر إنه يفكر بشكل حسي اكتر عشان يبقى فيه تقارب في وجهات النظر
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالأربعاء مايو 06, 2009 5:43 pm

shahd كتب:

ياريت حاجات فى interview skills

أهلاً بحضرتك معانا وأتمنى إن القسم يعجبك إن شاء الله

بالنسبة ل interview skills فيه زي مبادئ ليه زي :-

1- عند التقديم أذكر ما أنا عليه الآن وما أتمنى أن أصبح عليه في المستقبل وتخطيط مبدئي لتنفيذ ذلك

2- عند الإجابة على سؤال المميزات والعيوب

أذكر المميزات في شكل STAR بمعنى أن أقول له على الميزة اللي عندي وأقوله على حاجة فعلية إستغليت فيها الميزة دي .. زي مثلا لو انا مهارات الاتصال عندي جيدة أذكر له إني شاركت في جمعية خيرية مثلا أو شاركت في مشروع ما .... وهكذا

بالنسبة للعيوب .. أذكر له عيوب في المعرفة وليس في الشخصية .. بمعنى إني ما اقولوش إني شخص خجول مثلا ولكن أقوله إني محتاج أقوي نفسي في اللغة الإنجليزية أكتر أو في مهارات الكمبيوتر .. وهكذا

ويفضل إني أقوله على حاجة انا مخطط لها فعلا وناوي اعملها عشان اتخلص من العيب ده

3- المرونة

ودي أهم شئ في دخول الانترفيو ..بمعنى إني ماكونش عامل حسابي على أسئلة معينة ولو خرج منها أرتبك وماعرفش أجاوب .. لازم أكون عامل حساب إن أي سؤال ممكن أتسأله ، واراعي إن أسئلة الانترفيو بتختلف حسب الوظيفة اللي انا هتقدم ليها .. يعني أسئلة وظيفة التسويق بتركز أكتر على الإصرار والابتكار وهكذا ... ، فيه الموارد البشرية يركز أكتر على الاتصال بالاخرين والثقافة الشخصية والمرونة ..

نموذج إنترفيو لوظيفة Customer Service

Interview Question: How do you handle negative feedback from very angry clients? How do you respond to him/her?

Interview Answer Guide: Applicant should be able to manage customer complaints without being dominated; should not be over-whelmed by a disapproving customer.

Interview Question: Can you tell me about a time when you did some thing extra, which was not part of the routine activities assigned to you, but you did it for the benefit of the customer?

Interview Answer Guide: Candidate should want to put in the extra effort to provide better and more complete service to customers.

Interview Question: Explain with an example, how would you handle a situation where a customer is asking for something, which is not in the interest of the company or which would violate a policy of the company?

Interview Answer Guide: Applicant should show that they are able to keep balance between company policy and interest of customers; is cautious enough not to be trapped in the future because of any communication made by him/her with customers.

Interview Question: you ever felt, during course of your work, that the existing systems and solutions are not sufficient to meet the needs of customers properly and/or that they need to be changed? If so, tell me more.

Interview Answer Guide: Candidate should show that they take initiatives; capable of changing current systems for the better to improve customer satisfaction.

Interview Question: Can you explain how you contact or initiate communications with customers?

Interview Answer Guide: Applicant should appear to have the skills to build a healthy, professional relationship with customers and co-workers; should be enthusiastic to build a larger customer base.

Interview Question: If you had to turn down a request from a valued client, what would you do?

Interview Answer Guide: Be well-mannered; try to explain the situation to the client; adhere to company’s policies; try to remain reliable to customer.
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالأربعاء مايو 06, 2009 5:44 pm

والله الموفق ,,
Mohamed Magdy
مشرف
مشرف
Mohamed Magdy

ذكر عدد الرسائل : 4014
الوظيفة : طالب علم
الهواية : القراءة،كرة القدم والرسم

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالخميس مايو 07, 2009 12:29 am

متشكريييين
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالخميس مايو 07, 2009 12:36 am

المشاركة دى محتاجالها موضوع متهيالى تبقى احسن

ربنا يكرمك عليها Very Happy
shahd

shahd

انثى عدد الرسائل : 34
الوظيفة : محاسب

مُساهمةموضوع: رد: ياريت كله يشارك   ياريت كله يشارك - صفحة 2 Emptyالخميس مايو 07, 2009 5:22 pm

بجد شكراااااااااااااااااااا جدااا

وكمان بالانجليزى

زى ماتكون حضرتك عارف انا عايزة ايه بالظبط

ياريت بقى لو فى كتب بالنجليزى برده

أبقى شاكرة جدااا

وجزاك الله كل خير

ياريت كله يشارك
صفحة 2 من اصل 3انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3  الصفحة التالية