منتدى commerce
اوعى تنسى - صفحة 15 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا اوعى تنسى - صفحة 15 829894
ادارة المنتدي اوعى تنسى - صفحة 15 103798
منتدى commerce
اوعى تنسى - صفحة 15 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا اوعى تنسى - صفحة 15 829894
ادارة المنتدي اوعى تنسى - صفحة 15 103798
منتدى commerce
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

اوعى تنسى

شادية
hanzala
الجوهرة
(zamzam)
زهرة القدس
Mohamed Magdy
Mohamed Mamdouh
بيبرس
Kotamya2009
ورد
SMILE
matrix22
مصطفى
مهاجر مجرووح
roro
Professor
heha
mohamed14
Yaso
Hudhud
Admin
yasmina
عاشق الجنة
BASBOSA
.:•زمزم•:.
.ندى.
30 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1 ... 9 ... 14, 15, 16, 17  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
snow white
تجارى فعال
تجارى فعال
snow white

انثى عدد الرسائل : 1997
مكان السكن : انا من البلد دى بلد ابويا وجد جدى بلد ابويا وولادى بعدى
الوظيفة : منتظره
الهواية : السفركتيييييييير والمطبخ بجنون والنت

اوعى تنسى - صفحة 15 Empty
مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالسبت سبتمبر 26, 2009 3:17 pm

اقتباس :
ازيك يا سمسمة عامله ايه

ازيك ياندود ياحبيبتى وحشانى والله

..بس انا بزعل لما الاقينا بنستشهد بكلام هتلر
لعلمك انا لا بحب هتلر ولا معجبه بيه خااااااااااااااااااالص

انا بس زى ماحنظله قال بصيت للمعنى مش اكتر والله عجبنى المعنى

زى برده الكلام اللى فى توقيع فريندس حاطط صوره هتلر طبيعى فهمت انه مش معجب بيه ولا حاجه بس
كلامه عن اليهود بجد حقيقى وله معنى لو ناخد بالنا

ده قصدى مش اكتر والله ياقمر
دانا حتى اكتر واحده لو عجبنى حد ولقيت فيه حاجه كده ولا كده يبقى انتهى عندى زى جيفارا
لما اتكلم فى حتت الدين وهرتل ودماغه لسعت كده قلت خلاص ابدااااااا مااقرلوش حاجه
هتلر بقى جمل بس عن اليهود فقط

وافتكرت جمله اللهم اضرب الظالمين بالظالمين
وهو مش استشهاد والله هى جمله عجبنى معناها مش اكتر
ولو ياقمر بتزعلى لما تشوفى كده بلاها خالص
بس دى نيتى وده توضيح فهمتينى بقى لسه معترضه
المهم فى ده كله المنتدى ناقصه اجمل ورده بتنوره وحشتيناااااااااااااااا بجد
يارب بقى ترجعى حبيبتك مصر يالسلامه وتنورى منتداكى تااااانى

.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

انثى عدد الرسائل : 14301
مكان السكن : مصر حبيبتى
الوظيفة : .....
الهواية : التعلم و المناقشة و الرسم و النت طبعاD:

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالسبت سبتمبر 26, 2009 8:15 pm

ربنا يخليييكى يا امورتى و يا رب اشوفك دايما بخييير

انا فاهماكى يا قمر انا بس قصدى حكايه ان لو حد طرف خارجى خااالص عن المسلمين ممكن يفتكر اننا عندنا طريقة التفكير دى
و فعلا انا بيزعلنى اوى توقيع فرندس ان فيه الصورة كمان و كأننا بنمجد الشخص دة
هو طبعااااا كل انسان فى الدنيا ممكن يقول كلام حلو حتى لو هو وحش(وبغض النظر عن الجملة دى ) بس لما بنقولها دة بيدي الايحاء دة ..انا بيجيلى فممكن ييجي لغيرى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

هى دى الفكرة بس يا جميل

اقتباس :
---------------------------

مع احترامي يا ندى
مش شرط اللي يستشهد بكلام حد يبقى عاجبه شخصيته .. ممكن يكون بيقول كلام صح
ولو بصيتي للكلام هتلاقيه صح .... بس انتي يمكن مش مركزة في المعنى

لا هى الفكرة زى ما قلت انى مش بحب استشهد بكلام حد مش كويس علشان دة بيدي ايحاء انى عاجبانى شخصيته
و مع ذلك برضه الجملة دى مش داخلة دماغي انها صح
اقتباس :

أنا كنت بفكر في الموضوع ده من فترة إن كان إيه أكبر خوف زمان أدام المصريين ... ؟
إنك تتعامل مع يهود ... يهود دي كلمة مرعبة لأنها غدارين لأبعد الحدود و النبي كان مجرب منهم كتير وحذر منهم
يعني الموضوع مش غريب
دلوقتي هما بيحاول يقنعوا الناس إنهم كويسين .. بس في رسايل من تحت لتحت بتتبعت للناس بتخليهم مش واخدين بالهم

كويسين ايه

طبعاااااااا كل العرب و المسلمين عارفين انهم وحشين و مابيحبوناش و دة لاننا عارفين كويس دة من كلام ربنا سبحانه و تعالى
((لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ))

بس مع ذلك لو ما عادوناش فلازم نعاملهم معامله اهل الكتاب ..يعني معامله عادية و كانوا ايام النبي صلى الله عليه و سلم بيتعاملوا معاهم لانهم كانوا فى وسط المجتمع و لما جاره اليهودي اللى بيحطله قاذورات قدام بيته تعب راح يسأل عليه و لما يهودي اتظلم فى قصة الدرع نزل قران يبين براءته و يبين غلط المسلمين اللى غلطوا و يبين ان العدل واحد بغض النظر ان اللى غلط مسلمين و المظلوم يهودي

فاحنا كدة كدة منقاتلش و لا نعادى ابدا حد الا لو عادانا

و انا بقول ان المقوله مش داخلة دماغى عشان ليه نقول ان اى جريمة وراها اليهود..لا مش شرط
ما هى قصة الدرع دى كان للاسف وراها مسلمين و حاجات كتير بيبقى مسلمين بيعملوا اعمال الاسلام بـــــــــــرىء منها بس هما اللى عملوها مش يهود

و فى جرايم بتحصل من اول ما ربنا ما خلق البشر و كانت قبل اليهود ما يطلعوا ..زى قصة قابيل و هابيل ما فيها قتل ..أبشع جريمة ..و اهى قبل اليهود

يبقى حرام نظلمهم [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

اه احنا مش بنحبهم و لا بنطيقهم عشان بيعادونا ..لكن العدل عدل

اقتباس :

ربنا يولع فيهم كلهم

ربنا يهديهم و اللى ربنا عالم انه مش هيتهدى ربنا ياخده و يريحنا منهم كلللللللهم

اقتباس :
رغم كل ده هتلر كان شخصية تستخق التوقف عندها
بغض النظر إنه كان مخبول في فكرة استعمار العالم كله ... بس لازم كل فترة تلاقي حد كدة طلع بفكرة مجنونة بالنسبة للناس لحد م يثبت صحتها أو خطأها
زي جاليلي لما اتكلم عن دوران الأرض حول الشمس و قالوا عليه مجنون لأن السائد كان العكس

مش فاهمة ..بس عموما مش مشكلة انا بس نفسي محدش ستشهد بكلامه ..ما كلام الناس الكويسة كتيييييييييييييييييير ..ليه نروح لشخص وحش نتكلم كلامه

اقتباس :

اوعى تنسى تقرأ كتابين كل شهر كل كتاب ع الأقل 200 صفحة
واحد في مجالك وواحد برة مجالك

( من وصايا دكتور طارق السويدان ) [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

اه بيتعاد صحيح كان شغال النهاردة الساعه حوالى 11 تقريبا بتوقيت السعودية و بعده الشيخ علي جمعه ربنا يكرمهم هما الاتنين و يبااارك فيهم و فى كل العلماء و الدعاة و كل اللى بحب الاسلام

و يا رب نسمع الوصية دى بس ممكن نبدأها بلو كتاب واحد كل شهر و لو صغير حتى و نتدرج شوية شوية
و ربنا يسهل

واوعوا تنسوا السبحة ..اكتشفت انها اختراع جميل جداااا و بيساعد على سهولة الذكر و بيشجع على المزيد منه علشان كل ما نحس اننا عملنا عدد دة بفرحنا فنعمل اكتر

و سلاااااااااااااام عليييييييييكم و رحمة الله و بركاته
http://www.amrkhaled.net
hanzala
زعيم تجارى
زعيم تجارى
hanzala

ذكر عدد الرسائل : 2605
مكان السكن : cairo
الوظيفة : إنسان
الهواية : الوحدة العربية - إظهار كلمة الحق

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالسبت سبتمبر 26, 2009 10:26 pm

[quote="ندى"]

اقتباس :
لا هى الفكرة زى ما قلت انى مش بحب استشهد بكلام حد مش كويس علشان دة بيدي ايحاء انى عاجبانى شخصيته
و مع ذلك برضه الجملة دى مش داخلة دماغي انها صح

خلاص الموضوع ده مش عايز أفتحه لأني مش لاقي وقت أتكلم أصلاً ... بس كان قصدي إن ميمنعش إننا نقول آراء في رأي حد قاله سواء كان هو مصدر الثقة ولا لأ ... بس فيه اتفاق على المعنى ده
منسيش إن دول أخبث أهل الأرض و أنذلهم
كلهم على بعضهم ميفرقوش معايا لأن أصلهم كان قذر أصلاً من ساعة اللي حصل مع سيدنا موسى .. لكن هناك قواعد للموضوع

كويسين ايه
أنا بقول هما بيحاولوا يقنعوا الناس بده .... و خلي بالك بيقنعوا الناس برضه إن مش كلنا وحشين فيه منا كويسين و في حالهم ( اللي انتي بتتكلمي عنهم ) لكن المهم إني مش بعترف إن ممكن يكون فيه يهودي في حاله إلا اللي بيعمل نشاط معادي للصهاينة نفسهم .. غير كدة ولا أعترف بيهم .. يعني لو كان قدامي واحد يهودي و أقدر أقتله هقتله لو كان مع اسرائيل لكن لو في حاله ملوش دعوة خلاص .. و لو ضد اسرائيل هقف معاه كمان

طبعاااااااا كل العرب و المسلمين عارفين انهم وحشين و مابيحبوناش و دة لاننا عارفين كويس دة من كلام ربنا سبحانه و تعالى
((لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ))
الآية دي لسة جاية في دماغي دلوقتي برضه

بس مع ذلك لو ما عادوناش فلازم نعاملهم معامله اهل الكتاب ..يعني معامله عادية و كانوا ايام النبي صلى الله عليه و سلم بيتعاملوا معاهم لانهم كانوا فى وسط المجتمع و لما جاره اليهودي اللى بيحطله قاذورات قدام بيته تعب راح يسأل عليه و لما يهودي اتظلم فى قصة الدرع نزل قران يبين براءته و يبين غلط المسلمين اللى غلطوا و يبين ان العدل واحد بغض النظر ان اللى غلط مسلمين و المظلوم يهودي
دلوقتي الكلام عدى الحاجات دي ... ده إيذاء كامل لبلد مسلمة بحالها هي قلب الإسلام
و بيجندوا كل الناس لمساعدتهم ... و اللي بيساعدوهم من العرب والمسلمين و غيرهم موجودين برضه

فاحنا كدة كدة منقاتلش و لا نعادى ابدا حد الا لو عادانا
أهم بيعادونا .. والموضوع الجاي هيثبتلك دلوقتي إن شاء الله ( أصل دي عقيدتهم أصلاً ) طبعاً التوراة القديمة الصحيحة اختفت دلوقتي و اتحرف أغلبها و ده مش كلامي .. بس اللي موجود دلوقتي بيقول ( احرقوا واقتلوا غير اليهود ) و هحاول أجيبلك الاثباتات لكنها عايزة بحث شخصي طويل أوي .. ربنا يسهل

و انا بقول ان المقوله مش داخلة دماغى عشان ليه نقول ان اى جريمة وراها اليهود..لا مش شرط
ما هى قصة الدرع دى كان للاسف وراها مسلمين و حاجات كتير بيبقى مسلمين بيعملوا اعمال الاسلام بـــــــــــرىء منها بس هما اللى عملوها مش يهود

و فى جرايم بتحصل من اول ما ربنا ما خلق البشر و كانت قبل اليهود ما يطلعوا ..زى قصة قابيل و هابيل ما فيها قتل ..أبشع جريمة ..و اهى قبل اليهود

يبقى حرام نظلمهم [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

اه احنا مش بنحبهم و لا بنطيقهم عشان بيعادونا ..لكن العدل عدل

عارف إن العدل عدل ... وقولت قبل كدة إني عندي واحد من إسرائيل في الفيس بووك بيعادي اللي بتعمله اسرائيل أظنه ملحد مش يهودي حتى ... مش متأكد لكني ولا بحبه ولا بكرهه .. بس المشكلة إنه يقدر يفهم كل اللي بعمله وأنا لأ ...
اقتباس :

اقتباس :
مش فاهمة ..بس عموما مش مشكلة انا بس نفسي محدش ستشهد بكلامه ..ما كلام الناس الكويسة كتيييييييييييييييييير ..ليه نروح لشخص وحش نتكلم كلامه

مش وقت إني أشرح .. قريب ممكن نتكلم في ده ...
لكن ناخد كلام من واحد وحش علشان محدش غيره قال كدة .. ولما حد يقول حاجة فيها اتفاق معانا أو شبه اشتراك في الرأي مع البعض .. يبقى يستحق إننا ننقل عنه
و لو هنستشهد بحد ممكن يكون كويس ... فهنقول الراجل اللي كان كاتب كتاب " أعظم 100 شخصية في العالم " و حاطط سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم أولهم و المسيح سيدنا عيسى عليه السلام الرابع أظن كان بعد بوذا كمان باين حاطط هتلر .. مش فاكر ترتيبه الكام ... لكنه شايف إنه عمل تغيير .. لأنه أثر في الناس حتى لو بالغلط
بس أكيد كان في حاجة واحدة عملها صح
الله أعلم

اقتباس :
اه بيتعاد صحيح كان شغال النهاردة الساعه حوالى 11 تقريبا بتوقيت السعودية و بعده الشيخ علي جمعه ربنا يكرمهم هما الاتنين و يبااارك فيهم و فى كل العلماء و الدعاة و كل اللى بحب الاسلام

و يا رب نسمع الوصية دى بس ممكن نبدأها بلو كتاب واحد كل شهر و لو صغير حتى و نتدرج شوية شوية
و ربنا يسهل

طب كويس ... جزاكِ الله خيراً ع المعلومة .. تابعيه بقى و اسمعي كلامه ... لأني متأكد إنك هتتفاجئي من حاجات عن اليهود .. و عن التفاؤل والواقعية والحاجات دي

واوعوا تنسوا السبحة ..اكتشفت انها اختراع جميل جداااا و بيساعد على سهولة الذكر و بيشجع على المزيد منه علشان كل ما نحس اننا عملنا عدد دة بفرحنا فنعمل اكتر
إن شاء الله ..ربنا يكرمك

و سلاااااااااااااام عليييييييييكم و رحمة الله و بركاته
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
http://www.hypothetical-world.blogspot.com
Professor
نقيب تجارى
نقيب تجارى
Professor

ذكر عدد الرسائل : 10242
مكان السكن : القلعة
الوظيفة : شغاااااااااااااااااال
الهواية : الكورة طبعا

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 12:15 am

اوعو تنسو ان فيه عينيها بتوجعها من الكلام الكتير ده [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
snow white
تجارى فعال
تجارى فعال
snow white

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 12:28 am

اقتباس :
من وصايا دكتور طارق السويدان ) [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
حنظله طارق السويدان هو اللى كان بيجيب قصص الانبياء من سنتين كده

لو هو انا مش بشوفه خالص من زمان
ياااااااااااااااااااااااه كان ممتع جداااا اسلوبه وكلامه بجد بيروى بطريقه جميييييييييييييله
hanzala
زعيم تجارى
زعيم تجارى
hanzala

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 12:33 am

مش عارف الصراحة أنا مش متابعه من زمان .. أنا كنت أعرف عنه لكني تابعت برنامجه في رمضان بس
بس أظن إنه كان عامل قصص القرآن بأسلوب كويس
بس هو الصراحة إلقاؤه مش أد كدة ... مش بيعجبني إلقاؤه للقصائد خالص

و استني مفاجأة ليه دلوقتي إن شاء الله

------------------

معلش يا بروف ابقى كبره من view
بس ده كان لازم ... مش بحب المناقشات ذات النهايات المفتوحة
snow white
تجارى فعال
تجارى فعال
snow white

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 12:49 am

لا انا بتكلم عن طريقه سرده القصص ممتعه بجد

هو ملتحى كده

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
هو ده ولا ايه
hanzala
زعيم تجارى
زعيم تجارى
hanzala

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 1:00 am

لأ [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

م هو مكتوب في الصورة أهو ؟! [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
هو ده البرنامج اللي كنت بتفرج عليه

أنا مش هرد عليكي أنا هقولك شوفي آخر موضوع نزلته و بس [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 1:03 am

انت حسستنى انهم عاجبنى و لا حاجة اعوذ بالله

انا اوحش اهل الارض فى عينى هما اليهود

و ما بطيقش اسمع اسمهم حتى

دة انا بشوف علامة منتج ليهم بحس انى جاتلى حالة اكتئاب فمابالك لو شفتهم هما

هو عشان انا مبحبش هتلر ابقى عاجبنى اليهود اللى موجودين دلوقتى و محتليين بلدى (فلسطبن بلدى و ارضى و ارض كل مسلم )دة غير انهم احتلوا بلدى مصر قبل كدة و اديهم بيحاولوا فى الاحتلال الاقتصادى ربنا يهدينا و نقاطعهم

انا بس مش حابة استشهد بكلام و احد مش كويس و الكلمة ما هياش صح تماما ..فلييييييييه نخلى صورة الاسلام انه بيؤيد الناس اللى زى دة

اذا كان الناس بيعجبها كلمة ان واحد قال ان سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم احسن رجل فى العالم فهو مش دى اللى بنستشهد بيها ككلمة فى حد ذاتها ..احنا موقنييييييييين و مؤمنين و عارفين انه خير خلق الله ..لكن بس بنقول شوفوا دة حتى غير المسلمين بيقولوا كدة و لان كلمه الراجل دة 100% صح

و طبعا بقيت ال100 عنده ترتيب غلط جدااااااا و حاطط تقريبا سيدنا موسى فى ترتيب متأخر اوى مع ان احنا لو هنرتب الترتيب الصح هنلاقى سيدنا موسى بقى يكون هو من الخمسة الاوائل (اولى العزم من الرسل )
فعشان كدة برضه انا مبحبش استشهد بكلام واحد زى دة الا لو هنقول بس شوفوا دة حتى غير المسلمين بيشهدوا بده
لكن منساش ان دة لانه حاجة فى ديننا اصلا انه خير خلق الله و انه سيد ولد ادم

عليه الصلاة و السلام
snow white
تجارى فعال
تجارى فعال
snow white

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 1:04 am

طب والله ماقريت اللى عالصوره بجد

انا كان اهم حاجه اعرف هو ده ولا لا
وداخله الموضوع التانى حالا
Professor
نقيب تجارى
نقيب تجارى
Professor

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 1:06 am

ولا كأنى قولت حاجة

ده مش موضوع النقاس والله

اعتقد ان حنظلة عمل موضوع للنقاش
hanzala
زعيم تجارى
زعيم تجارى
hanzala

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 1:11 am

مش فاهم ؟
hanzala
زعيم تجارى
زعيم تجارى
hanzala

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 1:24 am

مخدتش بالي من الكلام ده على فكرة !!

بس تعرفي يا ندى أنا كنت هقولك الجملة دي ؟ " بتاعت اني حسستيني إنك بتدافعي عنهم " أو حاجة شبه كدة لكن بعد م كتبتها مسحتها لأني قولت ممكن متوصلكيش بالصورة اللي في دماغي وممكن تضايقك .. أنا آسف فعلاً لو قولت حاجة تضايقك .. و أنا مش بستشهد بكلام حد ولا بهتلر ولا بغيره أنا بتكلم إن كل واحد أدرى في اللي بيقوله
يعني أكيد هتلر لما قال كدة كان مجربهم و أكيد بتاع أعظم مائة كان دارس اللي بيتكلم عنه
بس في النهاية دي آراء نتفق أو نختلف معاهم أو مع الآراء
بس مش معناها التأثر التام .. علشان كدة إسمه استشهاد بكلمة أو جملة .. إننا نحط كلام الموقف بيستدعيه

لو تفتكروا إن سنو هي اللي كتبت الجملة ... ثم ندى عقبت و أنا رغم إني شوفتها في الأول ولا كتبت موافق ولا معارض .. لكن لما ندى اتكلمت في الجزء ده اتدخلت باعتباره نقاش عام
و أي حاجة قابلة للنقاش طالما مش قرآن ولا سنة

و في النهاية أنا آسف تاني لو كنت ضايقتك لكن تعبيري عن إني بكره اليهود يمكن يكون مختلف شوية
ربما هيبان بعدين وهتعرفوا إني كان عندي حق

و آسف يا مصطفى لو اتلكمت و عملت نقاش عن حد غير المنتخب و كرومبوا الحاجات المهمة دي
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 1:40 am

ما كلنا ما بنطيقهمش و لا بنطيق سيرتهم و بنكره اسرائييييييل كره العمى ..لا و طبعا اكتر من العمى ملياااااااار مرة

ازاى ييجي فى مخك انى ممكن ادافع عن اعدااااائى اعوذ بالله

انا بس اللى قلته انهم هما سبب فى ملايين الجرائم البشعه ..بس المقوله دى انا مش معاها و انا اصلا كنت فى الاصل مش بعارض المقوله انا بعارض هتلر لانى بدات احس عموما ان فى ناس بيعجبها و الاقى ناس حاطة العلامة بتاعته اللى شبه حرف الاكس شوية كدة دى و حاجات كدة فدة اتجاه عام لاحظته شوية و لما لقيت واحده صاحبتى حبيت اقولها و الموضوع كان بسيط عادى Smile

انا مش متضايقة و لا حاجة عادى هو سوء تفاهم بس و انا حبيت اوضح

اعوذ بالله من اسرائيل و من كل اللى بيعادوا المسلمين و الاسلام ..ربنا يريحنا منهم و يخلصنا منهم نهااااااااائى

و ينصر الاسلام و يعز المسلمييين و يوحدهم و يألف بين قلوبهم و ينصرهم على كل اعدائهم

اللهم صلى و سلم و بارك على سيدنا محمد و على اله و صحبه و كل من تبعه
hanzala
زعيم تجارى
زعيم تجارى
hanzala

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 2:00 am

عليه أفضل الصلاة والسلام

بس لو سمحت متقوليش أعوذ بالله من اسرائيل .. لأني بحترم إسرائيل [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

و ده بقى اللي مش إسمه عدل لما تكوني مش حابة الشخص فتعارضي كلامه
يعني مش بتحبي هتلر ماشي .. لكن كلامه لو مكنتش رافضاه متكونيش ضدده
برضه أنا مش بدافع عنه ولا عن المنتخب و بطلت ألعب دفاع من زمان [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

لكن كل الفكرة إن طالما عملناه موضوع نقاش بقى يبقى نقاش بنقاش
ونقول إن إسمه " الصليب المعقوف " و طبعاً تخلف إن حد يعجب بيه أو ياخده رمز
و كمان نفس الموضوع شبه جيفارا والحاجات اللي بتتقال حوله
( و هنا ينتقل الحديث من هتلر لجيفارا ) [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] لأ ... مش هنتكلم عنه طبعاً .. و أي حد هيقول كلمة عنه أنا مش هقدر أمسك نفسي و هفتح في الكلام و أنا عايز انام بقى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

بس فعلاً الموضوع كله في إن الناس بتقلد و خلاص و أنا أرجح محدش يعمل فعل أو يقول قول ليه أو لغيره إلا لو كان مؤمن بيه " غير الإيمان بالله طبعاً " لأن كلامي بقى بيتفسر لأكتر من معنى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

على فكرة إسرائيل اللي هو سيدنا يعقوب [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

لكن التانية إسمها " فلسطين المحتلة " و إن شاء الله هتتحرر قبل م أموت
و ربنا يكرم الجميع و خلاص أنا كنت هفقد اعصابي لما لقيت فيه اجماع على الكلام .. بس الحمد لله خلاص حصل خير ... امشي يا حفريت امشي يا حفريت [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 3:32 am

انا برضه قلت انك اكيد تقصد كدة
و طبعا اسمها فلسطين انا مقصدش الارض انا كنت اقصد انى بكره الكيان اللى متكون من( اللى المفروض) بشر دول

و ربنا فعلا يحفظنا من التقليد

الا بتقليد الناس اللى تستاهل التقليد و الاقتداء بهم ..زى حبيبنا رسولنا صلى الله عليه و سلم ..

========================

اوعوا تنسوا صيام ال6 ايام من شوااال ..كصيام الدهر كله ...اوعوا تنسوها
زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

انثى عدد الرسائل : 6137
مكان السكن : عفوك ربى..
الوظيفة : ماشية على أول الطريق ....
الهواية : أستغفرك ربى وأتوب إليك..

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 6:20 am

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

((من قال رضيت بالله رباً وبالاسلام ديناً وبمحمد صلى الله عليه وسلم نبياً ورسولا

ثلاثًا حين يصبح ثلاثاً و حين يمسى كان حقا على الله ان يرضيه ))

بجد يا جماعه اوعوا اوعوا اوعوا تنسوا تقولها دايما وتكرروها

والله العظيم ليها فايده كبيره اوى وبتحسس القلب بالرضا

انا مجربه والله وعمرى ما هنسى يوم ما قولتها الفجر

وفى ظهر نفس اليوم ربنا ابتلانى بمصيبه كبييييييييييييييييييره

وسبحان الله رزقنى بالصبر والرضـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا

فعلا نفس كلام النبى حقاً على الله أن يرضيه
Kotamya2009
زعيم تجارى
زعيم تجارى
Kotamya2009

ذكر عدد الرسائل : 2248
مكان السكن : سواااااااح
الوظيفة : طالب 3ج

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 6:25 am

ربنا يكرمك يا فداء

ياريت برده محدش ينسى يقول وهو خارج من بيته

بسم الله توكلت على الله ولا حول ولا قوه الا بالله
اللهم انى اعوذ بك ان اضل او اضل او اذل او اذل او اظلم او اظلم او اجهل او يجهل على

ويقول
بسم الله الذى لا يضر مع اسمه شىء وهو السميع العليم
3 مرات

مش هيحصله مكروه لحد ما يرجع

عدل سابقا من قبل ندى في الأحد سبتمبر 27, 2009 6:35 am عدل 1 مرات (السبب : .)
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 6:30 am

رضيت بالله رباً وبالاسلام ديناً وبسيدنا محمد صلى الله عليه وسلم نبياً ورسولا

--------------------

ما تنسوش بقى سيد الاستغفار ..اللى لو حد قاله موقن بيه الصبح و مات فى اليوم دة يدخل الجنة و لو قاله موقن بيه فى ليلة و مات فيها يدخل الجنة

يعنى لو بنقوله صبح و ليل و احنا موقنيييين بيه نبقى ضامنين ندخلها ان شااااء الله

اللهم انت ربي ..لا اله الا انت ..خلقتنى و انا عبدك ..و انا على عهدك و وعدك ما استطعت ..اعوذ بك من شر ما صنعت ..ابوء لك بنعمتك علي و ابوء بذنبي فاغفرلى ..فانه لا يغفر الذنوب الا انت

و صلوا على النبي عليه الصلاة و السلام كتيييييييير و على الاقل 10 الصبح و 10 بليل عشان تنولوا الشفااااعه باذن الله

و
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 6:38 am

اه فعلااااا مهمه اوى دعاء الخروج من المنزل

و متنسوش و انتوا راجعين بقى لبيتكم تقولوا ..بسم الله ولجنا و بسم الله خرجنا و على ربنا توكلنا

و تسلموا على الناس لما تدخلوا ..

و اذا ما لقيتوش حد برضه تسلموا على نفسكم و على الملايكة
زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 6:41 am

ايه الجمال ده ربنا يهديكم ويعزكم يارب

بجد كام مشاركه رووعه ورا بعض

وفعلا الاذكار بتاعه الصباح والمساء واذكار الاوقات والاماكن والاحداث حلووه اوى

وبتخليك تحس انك فى كل وقت وفى كل حال مع ربنا

والرسول صلى الله عليه وسلم قال

((لا يزال لسانك رطباً بذكر الله))
hanzala
زعيم تجارى
زعيم تجارى
hanzala

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 2:36 pm

ما شاء الله ... إيه الحلاوة دي ؟
ربنا يهديكوا كمان وكمان و يهديني و يهدي الجميع إن شاء الله

ادعولي بالثبات في الفترة دي .. لأني مشتت جداً و أفكاري ملخبطة و كله دخل في بعضه

------------

اوعى تنسى

تدعيلي [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
Professor
نقيب تجارى
نقيب تجارى
Professor

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 2:48 pm

ما شاء الله بتحترم اسرائيل ده الجمال ده

كلام غريب لكن من شخص طبيعى كلامه ده

وفعلا المنتخب اهم وكرومبو وسرحان ونفيسة
hanzala
زعيم تجارى
زعيم تجارى
hanzala

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 3:06 pm

Professor كتب:
ما شاء الله بتحترم اسرائيل ده الجمال ده

كلام غريب لكن من شخص طبيعى كلامه ده

وفعلا المنتخب اهم وكرومبو وسرحان ونفيسة

الصراحة كلامك مش واضح لأن الحروف مش منسقة فمش فاهم أوي
لكن لو كنت مركز وقت م قرأت الكلام كنت شوفت آخر كام سطر و فيهم الشرح اللي خلاني أقول كدة
ودي وجهات نظر الصراحة
ناس شايفة إن فلسطين أهم
و ناس شايفة إن المنتخب أهم

--------------

مسلسل عمر بن عبد العزيز دلوقتي على قناة الحياة ( الحلقة الثانية )
زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

مُساهمةموضوع: رد: اوعى تنسى   اوعى تنسى - صفحة 15 Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 4:22 pm

انا من راى تهدوا انتوا الاتنين وتبطلوا تختلفوا

وتوحدكوا جهودكم فى الدعاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااء للمسلمين فى فلسطين

ان ربنا يثبتهم وينصرهم ويضعف كيد اليهود ان كيد الشيطان كان ضيعفا

وماتنسوش اننا نصلى ركعتين شكر لله وركعتين قضاء حاجه ان ربنا يفرج كربهم هناك

ويثبتهم وينصرهم وينصرهم وينصرهمويربط على قلوبهم

استحلفكم بالله العلى العظييييييييييم تدعوا لفلسطين واهل القدس خاصه ان ربنا ينصرهم ويثبتهم

اقسمت عليكم تدعولهم وتدعوا وانتوا ساجدين

يا رب انصرنا يا رب

اوعى تنسى
صفحة 15 من اصل 17انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1 ... 9 ... 14, 15, 16, 17  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» تحذير خطير جدا...اوعى تكون منهم
» تحذير خطيرجدااا...اوعى تكون بتعمل كده على الفيس بوك