منتدى commerce
بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) 829894
ادارة المنتدي بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) 103798
منتدى commerce
بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) 829894
ادارة المنتدي بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) 103798
منتدى commerce
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.



 
الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)

اذهب الى الأسفل 
+2
.ندى.
Mohamed Adel
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Mohamed Adel
تجارى ناشئ
تجارى ناشئ
Mohamed Adel


ذكر عدد الرسائل : 170
العمر : 36
مكان السكن : Downtown
الوظيفة : Student
الهواية : Science
السٌّمعَة : 9
تاريخ التسجيل : 16/05/2009

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالجمعة مايو 22, 2009 3:00 pm



فهرس الموضوع :

1- العوامل التي أدت إلي زيادة التوجه نحو صناعة بحوث التسويق

2- مراحل عملية بحوث التسويق ( تحت الإنشاء )
3- بحوث التسويق الدولية
4- أخلاقيات بحوث التسويق
5- امتحانات سابقة للدكتور
6- رابط ملف الورد اللي عليه الموضوع بالكامل لو حد عايز ينزله
( تحت الإنشاء )

-----------------------------------------------------------------------


-العوامل التي أدت إلي زيادة التوجه نحو صناعة بحوث التسويق :

- دوافع متعلقة بالطلب :

1- العميل العالمي ( عولمة الأسواق )

هذا العميل له احتياجات عالمية مشتركة و يوجد فروق ثقافية بين الدول مما يؤدي إلي ظهور
المنتج العالمي الذي يشبع احتياجات العملاء و يراعي الفروق الثقافية بين الدول


2- تحرير قواعد التجارة في الصناعة
أي أن تصبح الصناعة مفتوحة أمام الجميع بكافة الوسائل ( تخفيض الأسعار / جودة عالية / ..... )
- إزالة حواجز الدخول إلي الصناعة
- تحديد قواعد المنافسة داخل الصناعة

3- التغيرات الحادة في قواعد العملاء

أصبح العملاء كثيري التغيرات و كثيري التوقعات و أصبح التعامل مع العملاء إما بالتجاهل مما يؤدي للخروج من السوق أو بمحاولة تلبية
رغباته.

- دوافع متعلقة بالعرض :


التطور الكبير و المتسارع و المستمر في طرق البحوث التسويقية و نظم المعلومات التسويقية

------------------------------------

ملحوظة هامة :
سحب الطلب :
نحتاج فيه إلي 3 أنواع من المعلومات :


1- معلومات عن الاحتياجات العالمية المشتركة في كل صناعة و ما يخصها من فروق ثقافية بين الدول
2- معلومات عن قواعد المنافسة في الصناعة و أساليب خلق القيمة المضافة للعملاء
3- معلومات عن العميل

دفع العرض : يعني أن الشركة هي التي تقوم بتسويق المنتج و البحث عن العميل

------------------------------------

مراحل عملية بحوث التسويق :

1- مرحلة تقييم الاحتياجات إلي بحوث التسويق
2- مرحلة إجراء عملية بحوث التسويق
3- مرحلة استخدام مخرجات بحوث التسويق

------------------------------------
مرحلة تقييم الاحتياجات إلي بحوث التسويق :

لابد من الإجابة علي 5 أسئلة :

1- هل تحتاج المنظمة لبحوث تسويق ؟

للإجابة علي هذا السؤال يجب الإجابة علي 5 أسئلة :

أ- الإمكانية : هل يمكن لبحوث التسويق إنتاج و توفير المعلومات المطلوبة ؟


ب-الإتاحة : هل هذه المعلومات التسويقية المطلوبة متاحة بالفعل في الشركة في صورة
أخري ؟


-1- قد تكون البيانات و المعلومات التسويقية موجودة في اكثر من إدارة بالشركة


-2- قد تكون البيانات و المعلومات التسويقية غير منسقة و غير منظمة و تحفظ في مخازن البيانات ( تحدد مخازن البيانات الاتجاهات السائدة و الظواهر الجديدة )


ج- الموارد : هل تملك الشركة الموارد المادية و البشرية اللازمة لإجراء بحوث التسويق ؟

د- الزمن : هل يتوافر الوقت الكافي للقيام بالبحث التسويقي و هل الوقت الكافي للانتهاء من البحث التسويقي بالجودة المطلوبة في حدود الوقت اللازم لاتخاذ القرار التسويقي بفعالية ؟

مثال :

لو أن هناك قرار تسويقي سيتم اتخاذه بعد 10 أسابيع و البحث التسويقي سيستغرق 6 أسابيع كده مفيش مشكلة أما لو العكس فعندي بدائل :

1- عدم القيام بالبحث
2- زيادة الأموال للقيام بالبحث التسويقي بسرعة وبنفس الجودة

3- عمل بحث تسويقي بجودة أقل



ه- التكلفة و العائد : هل العائد من بحوث التسويق يفوق تكلفتها أم لا ؟

------------------------------------
2- ما هو نوع بحث التسويق المطلوب ؟

هناك 3 أنواع لبحوث التسويق :

أ- بحوث التسويق لتحديد المشاكل

ب- بحوث التسويق لحل المشاكل

ج- نظم الملومات التسويقية أو بحوث التسويق المستمرة نحتاجها بصفة منتظمة و مستمرة

يتوقف اختيار نوع البحث لي اعتبارين أساسيين :

1- مدي انتظام الحاجة غلي المعلومات التسويقية :

* لو منتظمة يتم عمل بحوث التسويق المستمرة

* لو متقطعة يتم عمل بحوث التسويق لتحديد أو حل المشكلة ( حسب حاجات العملاء )


2- درجة الخبرة و المعرفة التسويقية الموجودة داخل الشركة :

* لو مستوي الخبرة منخفض يجب الاستمرار في بحوث التسويق حتي حل المشكلة و الإشراف علي تنفيذ الحل

* لو مستوي الخبرة مرتفع يكتفي بإجراء بحوث التسويق لتحديد المشاكل

------------------------------------
3- هل ستقوم الشركة بإسناد عملية بحوث التسويق لقسم داخلي أم وكالة خارجية ؟


أ- تلجأ الشركة لوكالة خارجية في الحالات التالية :

1- لو هناك احتياج متقطع غير منتظم لأنواع مختلفة من بحوث التسويق تلجا الشركة لوكالة خارجية

2- عدم وجود خبرات و موارد كافية لكافة مراحل عملية بحوث التسويق

3- حدوث صراع تنظيمي بين متخذي القرار حول أحد القرارات التسويقية الهامة و هنا نحتاج إلي طرف محايد و خبير

4- متطلبات طرف ثالث مثل مؤسسات التمويل أ الجهات المانحة لتراخيص التشغيل مثل ماكدونالدز و هنا نحتاج طرف محايد و خبير

5- اعتبارات السرية

ب- تلجأ الشركة للقسم الداخلي في الحالات
التالية :


لو هناك احتياج منتظم لنوع محدد من بحوث التسويق

لو توافر الموارد و الخبرة في جميع مراحل بحوث التسويق المطلوبة

------------------------------------
4- كيف يتم اختيار وكالة بحوث التسويق الخارجية ؟

أ- السمعة العامة و القيمة المعرفة لماركة وكالة بحوث التسويق

ب- تخصص وكالة بحوث التسويق

ج- مدي التزام مؤسسة بحوث التسويق بالمعايير الأخلاقية

ح- المرونة في الاستجابة لاحتياجات العميل

د - حساسية وكالة بحوث التسويق لعنصر الزمن

ه - الثقة في أشخاص محددين يعملون لدي وكالة بحوث التسويق

و- التوافق في العقيدة البحثية بين وكالة بحوث التسويق و الشركة العميلة

------------------------------------

5- ما هي معايير الجودة المتوقعة في مخرجات بحوث التسويق ؟

1- الشمول
2- الدقة
3- التوقيت المناسب
4- الاقتصادية
5- الارتباط بالقرار المتخذ

وللاستفادة من هذه المعايير يتم :

تحديد الأولوية القصوى لأحد معايير جودة المعلومات و تحقيق المستوي الأمثل منه

تحقيق أعلي مستوي ممكن من المعايير الأخري في ضوء الظروف المتاحة

-----------------------------------------------------------------------------------

المرحلة الثانية كإجراء عملية بحوث التسويق :

مؤجلة

-----------------------------------------------------------------------------------

المرحلة الثالثة : استخدام مخرجات عملية بحوث التسويق :

هناك 3 أنواع من الاستخدامات :

1- الاستخدام المباشر ( الأساسي ) :

هو الاستخدام المباشر و الصريح لمخرجات بحوث التسويق في تحقيق الهدف المباشر و المعلن لدي جميع الأطراف

مثل :

- استخدام دراسة لحساسية السعر لتحديد جدول استخدام الخصومات السعرية

- استخدام دراسة المشاكل و شكاوى العملاء لإنشاء نظام لإدارة الشكاوى

- استخدام التنبؤ بالطلب و المبيعات لتحديد الطاقة الإنتاجية المطلوبة

- استخدام اختبارات المنتجات التسويقية في تطوير منتجات جديدة و تحديد مزيج المنتجات

- استخدام دراسات فعالية الوسائل الترويجية لحديد مزيج الاتصالات التسويقية المتكاملة

2- الاستخدام الفكري أو التعليمي :

هو استخدام مخرجات بحوث التسويق بشكل استراتيجي تعليمي يهدف إلي إكساب المشاركين في عملية بحوث التسويق مهارات و اتجاهات و معارف يستفاد منها فيما بعد

مثل :
- اكتساب معرفة لأساليب التحليل الإحصائي و برامجها علي الحاسب الألي
- اكتساب مهارة الحصول علي البيانات من خلال المقابلة الشخصية
- اكتساب اتجاه انتقادي نحو ما يتم جمعه من بيانات و ملومات تسويقية

3- الاستخدام الرمزي أو السياسي :استخدام المخرجات لتحقيق أهداف سياسية غير معلنة من خلال انتزاع نتائج الدراسة التسويقية من سياقها حتي تعطي
معني محدد و مرغوب فيه لأسباب سياسية أو من خلال الأداء الملتوي لخطوات عملية بحوث التسويق

مثل :
- استخدام المخرجات في تحسين الصورة الذهنية عن متخذ قرار معين
- استخدام المخرجات في تبرير قرار محدد تم اتخاذه مسبقا قبل إجراء البحث التسويقي
- استخدام المخرجات في تأييد وجهات نظر معينة داخل الشركة
- استخدام المخرجات في التواطؤ لخداع طرف ثالث

------------------------------------------------------------------------------------

بحوث التسويق الدولية :

1- بحوث التسويق الدولية الحقيقية :

هي بحوث التسويق التي تتم علي منتج أو خدمة دولية حقيقية

=> الخدمة الدولية الحقيقية :
يكون معظم التعامل عليها بيعا و شراء بين الدول مثل الطيران و البترول و القنوات الفضائية والإنترنت ....


2- بحوث التسويق الأجنبية :

لابد من توافر 3 شروط :

1- الجهة الممولة و المستفيدة من بحوث التسويق ( بلد معينة مثل مصر )
2- السوق الذي تتم عليه دراسة بحوث التسويق ( بلد أخري مثل ليبيا )
3- الغرض من البحث هو دراسة إمكانية دخول هذا السوق

3- بحوث التسويق متعددة الجنسيات :

هي بحوث التسويق التي تجريها الشركات متعددة الجنسيات في الأسواق التي تعمل فيها و تتواجد فيها بالفعل أيا كان شكل هذا العمل أو التواجد سواء كان ( وكلاء تجاريين / استثمار مباشر / ترخيص بالتصنيع / تصدير ..... )

ملحوظة هامة :
- قد يكون البحث التسويقي حقيقي و متعدد الجنسية
- قد يكون البحث التسويقي حقيقي و أجنبي
- لا يكون البحث التسويقي أجنبي و متعدد الجنسية

------------------------------------------------------------------------------------

أخلاقيات بحوث التسويق :

1- إساءة استخدام المعلومات

مثل : - ظاهرة غش المقابل أو جامع البيانات
- إخفاء شخصية الجهة الممولة
- إخفاء المعلومات و البيانات عن بعض الأطراف داخل الشركة
- تحليل المعلومات و البيانات بطريقة ملتوية تؤدي إلي نتائج مضللة

2- دافع الربح

مثل : - بيع معلومات شركة لشركة أخري منافسة

3- الحصول علي أتعاب مبالغ فيها لخدمات لا تحتاجها الشركة التي تشتري بحوث التسويق

4- تقاضي أتعاب عن خدمات لم تتم أصلا

5- التواطؤ لخداع طرف ثالث


أخر امتحانين لدكتور

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) DSC00013بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) DSC00013 بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) DSC00014 بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) DSC00015 بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) DSC00018

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) DSC00018دوس علي الصورة عشان تكبر


















[


عدل سابقا من قبل Mohamed Adel في الجمعة مايو 22, 2009 10:19 pm عدل 2 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Mohamed Adel
تجارى ناشئ
تجارى ناشئ
Mohamed Adel


ذكر عدد الرسائل : 170
العمر : 36
مكان السكن : Downtown
الوظيفة : Student
الهواية : Science
السٌّمعَة : 9
تاريخ التسجيل : 16/05/2009

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالجمعة مايو 22, 2009 9:06 pm

فاضل المرحلة الثانية من عملية بحوث التسويق إن شاء الله هخلصها و ارفعها ,و لو حد عندو سؤال في أي حاجة يسأل و إن شاء الله يلاقي الرد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.


انثى عدد الرسائل : 14301
العمر : 36
مكان السكن : مصر حبيبتى
الوظيفة : .....
الهواية : التعلم و المناقشة و الرسم و النت طبعاD:
السٌّمعَة : 37
تاريخ التسجيل : 29/04/2007

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالجمعة مايو 22, 2009 9:22 pm

ربنا يكرمك على المجهود الجبار دة ..شكرااا اوى اوى

234 234 234

بس انا خايفة يكون دة هيعطلك عشان الكتابة برضه بتاخد وقت ..

و ربنا يباركلك فى مذاكرتك و يوفقك و يوفقنا كلنا فى كللل المواد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.amrkhaled.net
GoGa
تجارى ناشئ
تجارى ناشئ
GoGa


انثى عدد الرسائل : 61
العمر : 36
مكان السكن : el haram
الوظيفة : student
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 28/10/2008

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالسبت مايو 23, 2009 10:48 am

بص ده الفصل التالت بتاع اجراء التجربه بس انا حاولت الخص العيانت ولاقيتتها رخمه جدا وبتوه فيها فياريت تظبطها بليز
يا جماعه ده ملخص سريع على الجزء الاول فى الماده وان شاء الله اول ما
اخلص تلخيص الجزء التانى من الماده هانزلو عالتوبيك ( بالتوفيق للجميع ) ّء

• اسباب الزياده فى صناعه بحوث التسويق :
1- عولمه الاسواق ( العميل العالمى )
2- تحرير قواعد التجاره فى الصناعه
3- التغيرات الحاده فى قواعد العملاء
4- التطور الكبير واتساع طرق واساليب بحوث التسويق ونظم المعلومات التسويقيه

ملحوظه : الاسبابا رقم ( 1,2,3 ) تسمى عوامل سحب الطلب اى العميل يريد
المنتج ويطلبه , اما السبب الرابع فيسمى عوامل دفع العرض حيث الشركه هى
التى تصل الى العميل وتقوم بتسويق المنتج

• هناك 5 مبررات لتحديد هل تحتاج الشركه الى بحوث التسويق ام لا
1- الامكانيه : هل يمكن لبحوث التسويق توفير المعلومات المطلوبه
2- الاتاحيه : هل المعلومات المطلوبه غير متاحه للشركه مسبقا فى صوره اخرى
3- الموارد : هل تمتلك الشركه الموارد الماديه والبشريه للقيام ببحوث التسويق
4- الزمن : هل يتوافر الزمن الكافى لاجراء بحوث التسويق
5- التكلفه والعائد : هل يغطى العائد من تلك الحوث تكلفتها

• انواع بحوث التسويق :
1- بحوث تسويق لتحديد المشاكل
2- بحوث تسويق لحل المشاكل
3- بحوث تسويق مستمره

• الجهه التى ستقوم بتنفيذ بحوث التسويق :
1- داخليه : عندما يكون هناك احتياج منتظم لنوع محدد من بحوث التسويق , مع توافر الخبره و الموارد الكافيه
2-
خارجيه : عندما يكون هناك احتياج متقطع لانواع مختلفه من بحوث التسويق ,
عدم توافر الخبرات الموارد , الحاجه الى طرف محايد , اعتبارات السريه

• معايير اختيار وكاله البحث :
1- السمعه المهنيه
2- التخصص
3- الالتزام بالمعايير الاخلاقيه
4- المرونه فى الاستجابه لاحتياجات العميل
5- الحساسيه لعنصر الزمن
6- الثقه فى اشخاص محددين
7- التوافق فى العقيده البحثيه

• معايير الجوده والحكم فى التقرير النهائى :
1- الدقه
2- الشمول
3- التوقيت
4- الاقتصاديه
5- الارتباط بالقرار
وحتى
يتم الاستفاده من هذه المعايير يتم تحديد اولويه قصوى لاحد المعايير
وتحقيق المستوى الامثل له , تحقيق اعلى مستوى ممكن من المعايير الاخرى فى
ضوء الظروف المتاحه

• خطوات اعداد البحث التسويقى :
1- تحديد وتعريف المشكله او فرص البحث التسويقى
2- صياغه فروض لاسئله البحث
3- اختيار تصميم البحث التسويقى
4- تصميم خطه المعاينه
5- القياس وجمع البيانات
6- اعداد البيانات للتحليل
7- تحليل البيانات
8- تفسير البيانات
9- اعداد وتقديم التقرير النهائى

• استخدام مخرجات بحوث التسويق :
1- الاستخدام الاساسى : ( الغرص الاساسى الذى تم من اجله البحث )
2- الاستخدام التعليمى : ( بغرض اكتساب مهارات ومعرفه )
3- استخدام رمزى او سياسى : ( بغرض تحقيق اهداف غير معلنه )

• بحوث التسويق الدوليه :
1- بحوث التسويق الدوليه الحقيقيه : يتم اجراؤها على المنتجات اوالخدمات ذات الطبيعه الدوليه التى يتم استخدامها فى معظم الدول
2- بحوث تسويق اجنبيه : الجهه التى تقوم بها تنتمى لاحدى الدول ويكون البحث فى بلد اخر ويكون الغرض من البحوث هو دخول السوق
3- بحوث التسويق متعدده الجنسيات : تقوم بها الشركات متعدده الجنسيات بالاسواق التى تتواجد بها بالفعل

• المشاكل الاخلاقيه فى بحوث التسويق :
1-
اساءه استخدام المعلومات : ظاهره غش المقابل او جامع البيانات او اخفاء
المعلومات عن اطراف داخل الشركه او اخفاء شخصيه الجهه المموله او تحليل
البيانات بطريقه تؤدى الى نتائج مضلله
2- دوافع الربح : مثل بيع المعلومات لشركه منافسه او تقاضى مصروفات مبالغ فيها او التواطئ لخداع طرف ثالث



999999
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
GoGa
تجارى ناشئ
تجارى ناشئ
GoGa


انثى عدد الرسائل : 61
العمر : 36
مكان السكن : el haram
الوظيفة : student
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 28/10/2008

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالسبت مايو 23, 2009 10:50 am

اللى فات ده بتاع زميلنا عمر ف الدفعه ههههههه نقلته غلط
المهم اللى جاى ده بتاع التجربه

دورى انا بقى وزى ماوعدتك الفصل التالت

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

تصميم البحوث التسويق هما نوعين

اولا تصميم البحث الاستكشافى
--------------------------------------
هدفه : التعريف المبدئى للمشكله او الفرصه التسويقيه

المخرجات : اسئله بحثيه وفروض قابله لللاختبار او اعادة محاوله تحديد المشكله او الفرصه التسويقيه

خطة البحث مرنه وغير رسميه

عينه البحث غير هيكيليه او شبه هيكيليه

تحليل البيانات بيكون غير كمى ويهدف لفهم عميق لمشكله او الفرصه التسويقيه

تصميم البحث الاستنتاجى
------------------------------------
هدفه : التعريف النهائى وحل المشكلة او الفرصه التسويقيه
المخرجاته : مدخلات استناتاجيه ف عمليه اتخاذ القرارت التسويقيه
العنيه كبيرة ومتصله
خطه البحث بتبقى مرتبه منطقيا ورسميه
اسلوب جمع البيانات يكون بشكلى هيكيلى
تحليل البيانات يكون بشكل كمى ويهدف للوصول لاستناجات يمكن تعميمها على مجتمع البحث بشكل معنوى احصائيا

وينقسم لنوعين
=========
اولا : التصميم الاستناجى السببى
------------------------------------------
يجيب عن الاسئله التى تبدا ب لماذا ؟؟
( اى الاسباب - التفسير

وينقسم الى

1) - االمتغيرات التجربيبه
-------------------------- --
وتنقسم الى

أ) - المتغيرات التابعه : ==== تمثل الاهداف التسويقيه المرغوبه
ب) - متغيرات مستقله : ==== تمثل اداه او سياسه التى يمكن ان تؤثر ف المتغير التابع
ج)
- المتغيرات التحكمية : ==== وهى متغيرات مستقله ولكن لا تخضع لسيطرة
الباحث او متخذ القرار التسويقى ولكنها تؤثر ف التغيرات التابعه
وهى ممكن تكون متغيرات مؤسسيه ( الاقتصاديه او ديمجرافيه او سياسيه او تشريعيه او ثقافيه او اجتماعيه....)

2 ) - الاجراءات التجريبيه
----------------------------
وهى اما تعتمد على مجموعه واحده او مجموعتين

اولا : اجراءات البحث التجريبى على مجموعه واحده:
------------------------------------------------------------
1
- اختيار عينه مناسبه الحجم ( وتذكر حجم العينه اللى ف المساله لو قالها
لو ماقالش خلاص ) ومتشايهه ف المتغيرات التحكميه ( وتذكرها من المساله )
لتحييد اثرها
2 - القيام بعمليه القياس قبل التجربه للمتغير التابعه ( تذكره من المساله ) قبل القيام بالتجربه ف وقت واحد
3 - القيام بالتجربه ( وتذكر مليدل عليها فممكن تكون منتج جديد او خدمه وكده يعنى برضه من المساله )
4 - يتم عمليه القياس بعد التجربه من خلال توزيع قائمة استقصاء مثلا
5
- يتم تحليل وتفسير الفرق بين القياسين قبل وبعد التجربه للتعرف على اثر
المتغير المستقل ( وتذكره ) على مستوى المتغير التابع ( وتذكره برضه )


ثانيا اجراء البحث التجريبى على مجموعتين :
------------------------------------------------------

1
- اختيار عيتنان مستقلتان ومتساويين ف العدد لكل منهما ( وتقول الرقم من
المساله اذا وجد ) ومتشابهين ف التغيرات التحكميه ( وتكتبها من المساله )
2 - قياس قبل التجربه لكل من العينتان للمتغير التابع ( وتذكره )
3
- القيام بالتجربه( وتذكر مايدل على التجربه من المساله ) على احد
العينتان وتسمى بالعينه التجريبيه مع بقاء العينه الاخرى كما هى بدول
اجراء اى تعديلات عليها وتسمى العينه القياسيه
4 - القيام بعمليه القياس بعد التجربه لكل من العينتين ف نفس الوقت
5 - يتم تحليل وتفسسير الوقت الفروق بين قياس بعد التجربه للمتغير المستقل على المتغير التابع (وطبعا تذكرهم )

ملاحظه :
========
لو لاقتى ان القياس فى العينه القياسيه قبل التجربه اكبر من القياس بعد التجربه فهنا هنحسب الفرق بين بينهم
وتطرحه من الفرق بتع العينه التجريبيه

************************** ***********************
ثانيا : التصميم الاستناجى الوصفى
--------------------------------------------
يجيب عن الاسئله التى تبدا ب ماذا - ما - متى - كيف
اى الهدف منه التوصيف


وينقسم الى
اولا جمع بيانات قطاع عرضى
-----------------------------------
يتم جمع البيانات من عينه كبيرة متمثله ف المجتمع وتقاس ف نقطة واحده ف زمن واحد
وينقسم الى نوعين
درسات القطاع العرضى المفرده ++++++++ وهى تعنى ان المجتمع من نوع متجانس
او
درسات القطاع العرضى المتعدد +++++++++++++ وذلك ف حاله المجتمع غير متجانس
(ولما يقولك ف المساله لو ماقالش يبقى خلاص هو مجتمع متجانس)

ثانيا : جمع البيانت من تتابع زمنى
------------------------------------------
قياس نفس الظاهره باستخدام نفس الاداه القياس على نفس العينه على عده مرات على فترات زمنيه منتظمه


تقدير الاخطاء ف النتائج المتوقعه ف بحوث التسويقيه
==============================
هناك نوعين منهم
خطا المعاينه
-------------------
وده يرجع للمعاينه نفسها ولا يمكن تفاديه
ولابد لعلاجه وتجنبه استخدام اسلوب الحصر الشامل وذلك صعب فى مجتمع كبير


خطا لا يرجع للمعاينه
----------------------------------
وينقسم الى
خطا عدم الاستجابه
00000000000000000
مثل اخذ عينه اصغر من اللازم
او صياغه اسئله استقصاء طويله جدا او محرجة او غير مفهومه


خطا الاستجابه
0000000000000000
مثل : التسجيل الخاطئ للبيانات او عدم تشفيرها او عدم تحليلها بشكل سليم
او السؤال بطريقة تؤدى لاعطاء وحدات المعاينه لاستجاابات خاطئه عن عمد او سوء فهم






الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Mohamed Adel
تجارى ناشئ
تجارى ناشئ
Mohamed Adel


ذكر عدد الرسائل : 170
العمر : 36
مكان السكن : Downtown
الوظيفة : Student
الهواية : Science
السٌّمعَة : 9
تاريخ التسجيل : 16/05/2009

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالسبت مايو 23, 2009 7:20 pm

جاري تحديث الموضوع الأن
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Mohamed Adel
تجارى ناشئ
تجارى ناشئ
Mohamed Adel


ذكر عدد الرسائل : 170
العمر : 36
مكان السكن : Downtown
الوظيفة : Student
الهواية : Science
السٌّمعَة : 9
تاريخ التسجيل : 16/05/2009

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالسبت مايو 23, 2009 9:50 pm

[size=18]

المرحلة الثانية إجراء عملية بحوث التسويق :


1- تشفير المشكلة / الفرصة التسويقية إلي لغة علمية :

أ- تحديد المشكلة التسويقية لبحوث التسويق ( كتبتها GoGa )
ب- وضع الفروض / الأسئلة البحثية التسويقية ( كتبتها GoGa )

2- تطبيق الأسلوب العلمي لحل المشكلة / الفرصة التسويقية :


أ- اختيار تصميم البحث التسويقي ( كتبتها GoGa )
ب- تصميم و وضع خطة المعاينة
ج- القياس و وضع المقاييس و جمع البيانات التسويقية
د- إعداد البيانات للتحليل
ه- تحليل البيانات


3- فك شفرة الحل العلمي إلي صياغة تسويقية تخدم اتخاذ القرارات أو وضع السياسات التسويقية بشكل قابل للتنفيذ


----------------------------------------------------------------------

أ- اختيار تصميم البحث التسويقي ( كتبتها GoGa )
----------------------------------------------------------------------
ب- تصميم و وضع خطة المعاينة


خطة المعاينة : هي خطة موجهة لجامي البيانات

1- من هي وحدة المعاينة ؟

هي الشخص أو المنظمة التي تتعرض مباشرة أو تشارك في الظاهرة التسويقية محل البحث و بالتالي تمثل مصدرا أصيلا للبيانات عن هذه الظاهرة


مجتمع البحث : هو مجموعة وحدات المعاينة كلها

----------------------

2- كيف يمكن الوصول إلي وحدات المعاينة ؟

هنا لدينا نوعين من مجتمعات البحث :

أ- مجتمعات بحث محددة

أي أن مجتمع البحث موجود و محدد و هنا يتم استخدام إطار المعاينة

سجل كامل و محدد بأسماء ووسائل الاتصال بجميع وحدات المعاينة


ب- مجتمعات بحث غير محددة

هنا يتم استخدام دليل المعاينة

هو مجموعة من القواعد الإرشادية للتعرف علي و التأكد من صلاحية المفردة لتصبح وحدة معاينة


----------------------

3- هل سيتم القيام بحصر شامل أم سحب عينة ؟


الحصر الشامل :

هو جمع البيانات من جميع مفردات مجتمع البحث

يتم استخدامه في المجتمعات البحثية محدودة العدد و المركزة جغرافيا



العينة :

جزء من مجتمع البحث يتم اختياره بحيث يمثل مجتمع البحث من حيث الحجم و الخصائص المؤثرة علي الظاهرة التسويقية محل البحث

يتم استخدامه في حالة المجتمعات كبيرة العدد و المنتشرة جغرافيا


----------------------

4- ما هو حجم العينة ؟

هناك مجموعة من العوامل التي تؤخذ في الاعتبار عند تحديد حجم العينة :

1-حجم مجتمع البحث
2-الانحراف المعياري للظاهرة محل البحث
3- تقدير الظاهرة كرقم مطلق أم نسبة مئوية


حجم العينة= حجم مجتمع البحث X الانحراف المعياري للظاهرة

بالنسبة لحجم مجتمع البحث :

- لو حجم مجتمع البحث محدد نحصل عليه من سجلات الشركة
- لو حجم مجتمع البحث غير محدد يتم حسابه كما يلي :

مبيعات نطاق البحث
= -----------------
متوسط معدل الاستهلاك ( حصلنا عليه من الدراسة الاستكشافية )


بالنسبة للانحراف المعياري للظاهرة نحصل عليه من :
1- الدراسات السابقة
2- الدراسات الاستكشافية
3- الطرق التقريبية الرياضية


4- مدي كفاية حجم العينة لأساليب التحليل المطلوب استخدامها


مثال :

1- تطبيق تحليل الانحدار المتعدد يشترط أن( 3000 =>حجم العينة=> 150) أي أن حجم العينة أصغر من أو يساوي 3000 و أكبر من أو يساوي150 مفردة)


2- استخدام اختبار زد ( 300 < حجم العينة) أي أن حجم العينة يبقي أكبر من أو يساوي 300


و هكذا يبقي لازم حجم العينة يوافق كل الشروط
طيب إذا كان حجم العينة غير مناسب يبقي لازم أغير أسلوب التحليل الإحصائي و مغيرش حجم العينة غلا غذا كنت مضطر لذلك تماما عشان حجم العينة هو الذي يتماشى مع الخصائص المختلفة للظاهرة محل البحث




5- مدي تجانس مجتمع البحث للظاهرة محل الدراسة

مثال :وجد أن العاملين التاليين يؤثران علي الجودة المدركة للعملية التعليمية في شعبة إدارة أعمال
1- النوع ذكور : 60% إناث 40%
2- الخلفية العلمية : أدبي 70% علمي 30%


العينة لا بد ان تماثل المجتمع في هاتين الخاصيتين

حجم العينة الفرعية :

1- النوع :

عينة فرعية ذكور = 1000 * 60% = 600 طالب
عينة فرعية إناث = 1000 * 40% = 400 طالبة

2- الخلفية العلمية :

عينة فرعية أدبي = 1000 * 70% = 700 طالب
عينة فرعية علمي = 1000 * 30% = 300 طالب

يجب التأكد من أن حجم أي عينة فرعية لا يقل عن 30 مفردة حت يسمح بالتحليل المعبر


6- قيود الموازنة و الزمن

مثال :

ميزانية جمع البيانات = 40000
تكلفة جمع البيانات للمفردة الواحدة = 50

إذا حجم العينة في حدود الموازنة = 40000 / 50 = 800 طالب



ملاحظة هامة جدااااا :

1- في هذه الحالة إذا تم استخدام حجم عينة 800 مفردة بجلا من 1000 مفردة فسوف تنخفض درجة الثقة في النتائج النهائية نتيجة عدم اتساق العينة مع مجتمع البحث و الانحراف المعياري للظاهرة التسويقية محل البحث2- التأكد من أن حجم العينة 800 مفردة يحقق الشروط الأساسية لأساليب التحليل المطلوبة - أن حجم العينة أصغر من أو يساوي 3000 و أكبر من أو يساوي150 مفردة
- أن حجم العينة يبقي أكبر من أو يساوي 300

إذا حجم العينة المناسب يكون 800 بدلا من 1000 مفردة

3- التأكد من أن العينات الفرعية في ظل ال800 مفردة لا تقل عن 30 مفردة لكل عينة فرعية
----------------------

5- ما هو أسلوب المعاينة المناسب ؟


1- عينات غير احتمالية ( غير عشوائية ) :


يتم اختيار العينات حسب حكم الباحث أي أنه لا يوجد احتمال تساوي أو معروف مسبقا لدخول أيه وحدة معاينة في العينة


يتم استخدامها إذا كان هدف البحث هو اختبار المستوي التوقع لظاهرة مستقبلية غير موجودة بصورتها في السوق


- أنواعها :
[b]
1- العينة الميسرة ( الاستقرابية ) :

يتم سحب عينة من أي 800 طالب و يراعي هذا الأسلوب التكلفة المنخفضة و التعاون المضمون


---------------------------

2- العينة الحكمية :

تتبع في حالة وجود وحدات معاينة ذات أهمية موضوعية لأهداف البحث
يعني
مثلا حاخد كل الطلاب الوافدين و المنتسبين و اللي قدموا شكاوى رسمية كلهم
مثلا 300 يبقي فاضل 500 طالب هخدهم بقي أي حاجة ( عينة ميسرة )

---------------------------

3- عينة الحصص :

يتم سحب 800 طالب طبقا للمعيارين التاليين :

- النوع :

العينة الفرعية للذكور : 800 * 60% = 480 طالب
العينة الفرعية للذكور : 800 * 40% = 320 طالب

- الخلفية العلمية :


العينة الفرعية للذكور : 800 * 70% = 560 طالب
العينة الفرعية للذكور : 800 * 30% = 240 طالب


و يتم سحب العينات ده بشكل ميسر

---------------------------

4- العينة كرة الجليد :


يتم جمع البيانات من 5 طلاب من المعروفين للباحث و يطلب منهم ترشيح 5 ارين و هكذا حتي يتم اكتمال ال 800
يتم اتباع هذا الأسلوب عندما يكون عدد محدود فقط معروف للباحث



----------------------------------------------------------------------


2- عينات احتمالية ( عشوائية ) :


يتم اختيار العينات طبقا لقواعد نظرية الاحتمال أي أنه يوجد احتمال تساوي أو معروف مسبقا لدخول أيه وحدة معاينة في العينة


يتم
استخدامها إذا كان هدف البحث هو تعميم نتيجة ما من العينة علي مجتمع البحث
لتقدير المستوي الفعلي أو المستقبلي لظاهرة موجودة بالفعل في السوق


- أنواعها :


1- العينة العشوائية البسيطة :

يتم سحب أي 800 طالب باستخدام إحدى وسائل السحب العشوائي

- القصاصات الورقية
- الجداول العشوائية
- الاختيار العشوائي بالكمبيوتر

و هناك شرطان لاستخدام هذا الأسلوب :


- أن يكون مجتمع البحث متجانس
- أن يكون هناك إطار للمعاينة أي أن المجتمع محدد



---------------------------

2- العينة المنتظمة ( المرورية ) :

يتم سحب عينة من 800 طالب باتباع الإجراء التالي :

1- حساب مدي المعاينة


حجم المجتمع المتاح 5000
= ----------------- = ------- = 6.25 = 6

حجم العينة 800



2- يتم اختيار نقطة بدء عشوائي من ال 6 حالات الأولي من وحدات المعاينة بطريقة القصاصات و ليكمن مثلا الرقم (3)

3- يتم البدء بجمع البيانات من الحالة رقم 3 ثم يتم إضافة مدي المعاينة باستمرار لتحديد باقي وحدات المعاينة كما يلي :
( 3,9,15,21 و هكذا حتي يكتمل ال 800 )



---------------------------

3- العينة الطبقية :

يتم سحب 800 طالب طبقا للمعيارين التاليين :


- النوع :

العينة الفرعية للذكور : 800 * 60% = 480 طالب
العينة الفرعية للذكور : 800 * 40% = 320 طالب


- الخلفية العلمية :


العينة الفرعية للذكور : 800 * 70% = 560 طالب
العينة الفرعية للذكور : 800 * 30% = 240 طالب


و يتم سحب العينات ده ب
استخدام إحدى وسائل السحب العشوائي

- القصاصات الورقية
- الجداول العشوائية
- الاختيار العشوائي بالكمبيوتر

و هناك شرطان لاستخدام هذا الأسلوب :


- أن يكون مجتمع غير البحث متجانس
- أن يكون هناك إطار للمعاينة أي أن المجتمع محدد


[b]---------------------------

4- عينة المجموعات :

يتم سحب هذه العينة عندما يكون من الممكن تقسيم مجتمع البحث إلي مجموعات
شاملة داخليا و بالتالي مانعة تبادليا أي واحدة تكفي عن الباقي


اكثر أنواع عينة المجموعات هي عينات جغرافية ( عينة المساحة ) لأن الأفراد المتماثلين غالبا ما يعيشون في مكان واحد

شروط استخدام هذا الأسلوب :


عندما يمكن تقسيم مجتمع البحث إلي مجموعات متجانسة و هذه تظهر من الدراسة الاستكشافية

---------------------------


استثناء هام جدااااااا :

في حالة المجتمعات البحية الغير متجانسة و التي لا يوجد لها إطار معاينة فيمكن الاستعانة بعينة الحصص ( الغير عشوائية ) مع توافر شرطين :


1- تخفيض درجة الثقة في تعميم النتائج النهائية للبحث
2- استخدام أسلوب الاختيار شبه العشوائي بدلا من الاختيار الميسر


----------------------------------------------------------------------

ج- القياس و وضع المقاييس و جمع البيانات التسويقية

----------------------------------------------------------------------

د- إعداد البيانات للتحليل


غير مقرر
----------------------------------------------------------------------

ه- تحليل البيانات

مسألة تحليل الانحدار اللي شرحها المعيد

----------------------------------------------------------------------



[size]


عدل سابقا من قبل Mohamed Adel في الأحد مايو 24, 2009 10:28 am عدل 2 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Mohamed Adel
تجارى ناشئ
تجارى ناشئ
Mohamed Adel


ذكر عدد الرسائل : 170
العمر : 36
مكان السكن : Downtown
الوظيفة : Student
الهواية : Science
السٌّمعَة : 9
تاريخ التسجيل : 16/05/2009

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالأحد مايو 24, 2009 12:24 am

ندى كتب:
ربنا يكرمك على المجهود الجبار دة ..شكرااا اوى اوى

234 234 234

بس انا خايفة يكون دة هيعطلك عشان الكتابة برضه بتاخد وقت ..

و ربنا يباركلك فى مذاكرتك و يوفقك و يوفقنا كلنا فى كللل المواد


ميرسي أوي بجد علي التشجيع ده و ربنا بس يجعلوا بفايدة يا رب و يكرمنا بيه في الامتحان
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
F.r.I.ë.N.d.S
تقنيات المنتدى
تقنيات المنتدى
F.r.I.ë.N.d.S


ذكر عدد الرسائل : 6585
العمر : 36
مكان السكن : E.G.Y.P.T
الوظيفة : ايدى على كتفك
الهواية : الهدوء
السٌّمعَة : 25
تاريخ التسجيل : 29/09/2007

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالأحد مايو 24, 2009 1:01 am

ما شاء الله

دة ندى بقى ليها منافسين اقوياء فى المراجعات النهائية Very Happy

بجد جزاكم الله خيرا على المجهود الكبير دة warda
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.google.com
Mohamed Adel
تجارى ناشئ
تجارى ناشئ
Mohamed Adel


ذكر عدد الرسائل : 170
العمر : 36
مكان السكن : Downtown
الوظيفة : Student
الهواية : Science
السٌّمعَة : 9
تاريخ التسجيل : 16/05/2009

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالأحد مايو 24, 2009 10:32 am

F.r.I.ë.N.d.S كتب:
ما شاء الله

دة ندى بقى ليها منافسين اقوياء فى المراجعات النهائية Very Happy

بجد جزاكم الله خيرا على المجهود الكبير دة warda

شكرا عالكلام الحلو ده بس منافسين إيه بس مش للدرجة ده خالص , ربنا يوفقنا ويكرمنا إن شاء الله
ندعي بس كتييييييييييييييييييييييييير عشان ربنا يكرمنا أنا مش عارف أذاكر كويس بصراحة و بجد ربنا يستر
أدعولنا يااااااااااااااااااااااااا رب بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Icon_smile
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
GoGa
تجارى ناشئ
تجارى ناشئ
GoGa


انثى عدد الرسائل : 61
العمر : 36
مكان السكن : el haram
الوظيفة : student
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 28/10/2008

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالإثنين مايو 25, 2009 5:20 am

طب بصوا ياجماعه اللى عنده مساله عن المقاييس والنبى يقولهالنا عشان انا للاسف معايا حل مساله لواحده بس مش لاقيه المساله نفسها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
GoGa
تجارى ناشئ
تجارى ناشئ
GoGa


انثى عدد الرسائل : 61
العمر : 36
مكان السكن : el haram
الوظيفة : student
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 28/10/2008

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالإثنين مايو 25, 2009 5:22 am


وعمرو ادنا مثال عملى وشرحوهولنا ف اخر سيكشن وهو كالتالى

قامت
احدى الشركات العالمية لانتاج السيارات لتوزيع قائمة استقصاء على 2000
عميل من عملائها ف منظمة الشرق الاوسط وذلك لدراسه العلاقه بين مستوى رضا
العملاء وبعض عناصر المزيج ال التسويقى ولقد تم قياس جميع المتغيرات
باستخدام مقياس ليكرت للمسافات خماسى الابعاد وتم استخدام تحليل الانحدار
المتعدد وظهرت النتائج كما يلى :

y = 1.2 + 0.5 X1 + 0.2X2 + 0.4 X3 + 0.7X4 + e

R2 = 0.77 f = 32.3 sig. f = 3.66
حيث
y = رضا العملاء
X1 = تطوير المنتجات الجديده
X2 = الخصومات السعريه
X3 = الحملات الترويجيه
X4 = خدمات مابعد البيع
f = ف المحسوبه
sig. f = ف الجدوليه
R2 = معامل التحديد ( ملحوظه ديه ار تربيع )

المطلوب :
----------------
استخدام
معادله تحليل الانحدار المتعدد ف تفسير العلاقة بين رضا العملاء وعناصر
المزيج التسويقى لشركة صناعه السيارات العالمية ف اسواق الشرق الاوسط

2
- اذا قامت الشركة العالمية بتخصيص موازنه قدرها مليون يورو لانشطتها
التسويقية ف الشرق الاوسط فكيف يمكن استخدام معادله الانحدار المتعدد ف
تخصيص هذه الموازنه على انشطة المزيج التسويقى بشكل يحقق اعلى مستوى ممكن
من رضا العملاء


الحل
-----------
لحل الجزء الاولانى ف المساله لام ناخد بالنا من 4 نقط ونغطيهم وهما
f>= sig f
R2 ونفسرها
الرقم الثابت اللى ف المعادله اللى مش معاه اى معامل 1.2
تفسير بقى وترتيب المعاملات اللى ف المعادله من حيث اكتر المعاملات تاثير ف رضا العملاء

طريقه الحل بقى
----------------------
طالما ان f = 32.3> = sig f = 3.66
( يعنى ان ف المحسوبه اكبر من الجدوليه اذن
تعبر عن الواقع العملى للعلاقه بين رضا العملاء وعناصر مزيج التسويقى

وذلك يسمى تناسب او ملائمة نموذج الانحدار المتعدد للواقع العملى

ملحوظة اذا كان العكس اصبحت العلاقه غير معبرة وبالتالى المساله خلصت

تشير نتيجة اختبار (R2)
الى
ان ان معادله الانحدار المتعدد لها القدرة التفسيريه وترمز 0.77 ف تفسير
التباين ف رضا العملاء من خلال عناصر المزيج التسويقى الوارده ف معادله
الانحدار


يشير الجزء الثابت من المعادله الانحدار ومقداره
1.2 الى ان هذا هو الحد الادنى من رضا العملاء الذى يمكن تحقيقه بغض النظر
عن النشاط التسويقى الذى يقوم به الشركة

يشير ميل المعادله المعامل بالانحدار المتعدد كما يعبر عن اكثر العوامل التى تؤثر ف رضا العملاء وهو كالتالى
خدمات مابعد البيع ( X4 = 0.7)
تطوير المنتجات الجديده ( X1 = 0.5)
الحملات الترويجيه ( X3 = 0.4)
الخصومات السعريه ( X2 = 0.2)


اما بقى اجابة المطلوب التانى

الجزء من موازانه التسويق التى يمكن تفسيرها =
قيمة الموازنه ْ X نسبه معامل التحديد R2
1.000.000 x 0.77 = 770.000

ملحوظه اما باقى الموازنه فيعبر عن الخطا المعيارى e

تخصص الموازنه السابقه على انشطة المزيج التسويقى المختلفة

الجزء الخاص بكل عنصر من عناصر المزيج التسويقى =
( معامل الانحدار الخاص به / مجموع معاملات الانحدار لمل العناصر) x الموازنه التسويقيه للتفسير فقط


موازنه تطوير المنتجات الجديدة =
X1 = 0.5/1.8 x 770.000 = 213888.8

موازنة الخصومات السعريه =
X2 = 0.2 / 1.8 x 770.000 = 85555.547

موازنه الحملات الترويجيه =
X3 = 0.4/1.8 x 770.000 = 171111

موازنة خدامات ما بعد البيع =
X4 = 0.7/1.8 x 770.000 = 2999444.37

ملاحظة هذا الخصيص الموازنه يعمل على تحقيق اعلى مستوى ممكن من رضا العملاء




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
teemo
تجارى ناشئ
تجارى ناشئ
teemo


ذكر عدد الرسائل : 94
العمر : 44
مكان السكن : القاهرة
الوظيفة : باحث عن النجاح
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 18/03/2009

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالإثنين مايو 25, 2009 5:57 am

بجد والله ربنا يكرمكم ...ويجعله فى ميزان حسناتكم
وان شاء الله يعود علينا كلنا بالنفع
وربنا يوفقنا كلنا ...ويكرمنا فى الأمتحان ونخرج منه مجبورين وموفقين ان شاء الله
اللهم آمين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
GoGa
تجارى ناشئ
تجارى ناشئ
GoGa


انثى عدد الرسائل : 61
العمر : 36
مكان السكن : el haram
الوظيفة : student
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 28/10/2008

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالإثنين مايو 25, 2009 5:58 am

اميييييييييييييييييييييييين يارب العالمين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hanzala
زعيم تجارى
زعيم تجارى
hanzala


ذكر عدد الرسائل : 2605
العمر : 36
مكان السكن : cairo
الوظيفة : إنسان
الهواية : الوحدة العربية - إظهار كلمة الحق
السٌّمعَة : 30
تاريخ التسجيل : 08/10/2008

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالإثنين مايو 25, 2009 7:58 pm

اقتباس :
3- عينة الحصص :

يتم سحب 800 طالب طبقا للمعيارين التاليين :

- النوع :

العينة الفرعية للذكور : 800 * 60% = 480 طالب
العينة الفرعية للذكور : 800 * 40% = 320 طالب

- الخلفية العلمية :


العينة الفرعية للذكور : 800 * 70% = 560 طالب
العينة الفرعية للذكور : 800 * 30% = 240 طالب




الظاهر انك متحيز جداً للذكور
بس برضه ... ربنا يكرمك على المجهود
جزاك الله كل خير
يارب يوفق الجميع إن شاء الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.hypothetical-world.blogspot.com
GoGa
تجارى ناشئ
تجارى ناشئ
GoGa


انثى عدد الرسائل : 61
العمر : 36
مكان السكن : el haram
الوظيفة : student
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 28/10/2008

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالإثنين مايو 25, 2009 8:03 pm

عااااااااااااااااااااااااااااجل جداااااااااااااااااااااا ياجماعه اللى عنده مساله عن المقاييس والبيانات يقولهالنا بلييييييييييييييييييييييييييييييييييز وشكرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
GoGa
تجارى ناشئ
تجارى ناشئ
GoGa


انثى عدد الرسائل : 61
العمر : 36
مكان السكن : el haram
الوظيفة : student
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 28/10/2008

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالإثنين مايو 25, 2009 8:43 pm

قامت
هيئة التنية السياحية بتكليف احد المراكز المتخصصه ف بحوث التسويق بجراء
دراسه عن المزايا التسويقيه التنافسية لاختبار فروض الدراسة الحصول على
البيانات التاليه :

1 - الحصة السوقية لكل سلسله من سلاسل الفنادق محل الدراسة
2
- مستوى خدمة العملاء عند مكاتب الحجز وشكاوى العملاء بالفنادق محل
الدراسة من حيث درجة التعاون ونوع المعامله وتوفير المعلومات المطلوبه
3 - الجوده المدركة لخدمات الطعام والشراب ف الفنادق محل الدراسة

المطلوب
--------------
1 - تحديد ما اذا كان نوع البيانات ف كل حاله من حالات السابقة بيانات ثانوية ام بيانات ملاحظة ام بيانات استقصاء مع بيان السبب

2
- تصميم نموذج جمع البياانت الثانويه المطلوب ة ف حلالبياانت الثانويه (
بيانين فقط ) ونموذج جمع بيانات الملاحظه ( بندين ملاحظه فقط ) مع تحديد
الاعتبارات الخاصة بالتصميم عند جمع البيانات عن طريق الملاحظة ووضع
الاسئله الللازمة لجمع بينات الاستقصاء (سؤلين فقط )

3- تحديد نوع المقياس المستخدمة ف كل نموذج من نمازج جمع البيانات السابقة ( اسمية او ترتيبية او مسافات او نسب )



انا هاحاول احل المساله كمان شويه بس اللى عنده الحل يبقى يقوله بليييييييييييييز
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hanzala
زعيم تجارى
زعيم تجارى
hanzala


ذكر عدد الرسائل : 2605
العمر : 36
مكان السكن : cairo
الوظيفة : إنسان
الهواية : الوحدة العربية - إظهار كلمة الحق
السٌّمعَة : 30
تاريخ التسجيل : 08/10/2008

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالإثنين مايو 25, 2009 9:37 pm

أنا لسة شايفها دلوقتي في امتحان 2008
دي حلها هتلاقيه في الورق اللي مرفوع في جروب busa4
الورقة رقمها من فوق 6
وهتلاقي أول سطر مكتوب
حل مسألة السكشن السابق ( جمع البيانات) "امتحان السنة اللي فاتت "

ربنا يوفق الجميع
ويارب أكون أفدتك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.hypothetical-world.blogspot.com
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.


انثى عدد الرسائل : 14301
العمر : 36
مكان السكن : مصر حبيبتى
الوظيفة : .....
الهواية : التعلم و المناقشة و الرسم و النت طبعاD:
السٌّمعَة : 37
تاريخ التسجيل : 29/04/2007

بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)   بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) Emptyالثلاثاء مايو 26, 2009 12:35 pm

بجد شغل جاامد اوى اوى ما شاء الله ..ربنا يباركلكم يا رب

و دة بقى احتكار مش منافسة Very Happy ..عشان انا معرفتش انزل حاجة ..النت كان فاصل

الحمد لله محمد و هاجر قاموا بالواجب و زياااادة

و يا رب تكونوا عملتوا كلكوا تمام النهاردة

و ربنا يوفقنا جميعا فى اللى جاى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.amrkhaled.net
 
بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء)
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» مناقشات فى مادة بحوث التسويق
» شرح مصطلحات التسويق بطريقة جديدة (دمها خفيف )
» محاضرات د- حسين عطا (بحوث العمليات)
» التسويق المصرفى
» محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) ..

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى commerce :: >> :: كلام فى الإدارة-
انتقل الى: