| بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) | |
|
|
كاتب الموضوع | رسالة |
---|
Mohamed Adel تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 170 العمر : 36 مكان السكن : Downtown الوظيفة : Student الهواية : Science السٌّمعَة : 9 تاريخ التسجيل : 16/05/2009
| موضوع: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) الجمعة مايو 22, 2009 3:00 pm | |
|
عدل سابقا من قبل Mohamed Adel في الجمعة مايو 22, 2009 10:19 pm عدل 2 مرات | |
|
| |
Mohamed Adel تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 170 العمر : 36 مكان السكن : Downtown الوظيفة : Student الهواية : Science السٌّمعَة : 9 تاريخ التسجيل : 16/05/2009
| موضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) الجمعة مايو 22, 2009 9:06 pm | |
| فاضل المرحلة الثانية من عملية بحوث التسويق إن شاء الله هخلصها و ارفعها ,و لو حد عندو سؤال في أي حاجة يسأل و إن شاء الله يلاقي الرد | |
|
| |
.ندى. نقيب تجارى
عدد الرسائل : 14301 العمر : 36 مكان السكن : مصر حبيبتى الوظيفة : ..... الهواية : التعلم و المناقشة و الرسم و النت طبعاD: السٌّمعَة : 37 تاريخ التسجيل : 29/04/2007
| موضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) الجمعة مايو 22, 2009 9:22 pm | |
| ربنا يكرمك على المجهود الجبار دة ..شكرااا اوى اوى بس انا خايفة يكون دة هيعطلك عشان الكتابة برضه بتاخد وقت .. و ربنا يباركلك فى مذاكرتك و يوفقك و يوفقنا كلنا فى كللل المواد | |
|
| |
GoGa تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 61 العمر : 36 مكان السكن : el haram الوظيفة : student السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 28/10/2008
| |
| |
GoGa تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 61 العمر : 36 مكان السكن : el haram الوظيفة : student السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 28/10/2008
| موضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) السبت مايو 23, 2009 10:50 am | |
| اللى فات ده بتاع زميلنا عمر ف الدفعه ههههههه نقلته غلط المهم اللى جاى ده بتاع التجربه
دورى انا بقى وزى ماوعدتك الفصل التالت
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تصميم البحوث التسويق هما نوعين
اولا تصميم البحث الاستكشافى -------------------------------------- هدفه : التعريف المبدئى للمشكله او الفرصه التسويقيه
المخرجات : اسئله بحثيه وفروض قابله لللاختبار او اعادة محاوله تحديد المشكله او الفرصه التسويقيه
خطة البحث مرنه وغير رسميه
عينه البحث غير هيكيليه او شبه هيكيليه
تحليل البيانات بيكون غير كمى ويهدف لفهم عميق لمشكله او الفرصه التسويقيه
تصميم البحث الاستنتاجى ------------------------------------ هدفه : التعريف النهائى وحل المشكلة او الفرصه التسويقيه المخرجاته : مدخلات استناتاجيه ف عمليه اتخاذ القرارت التسويقيه العنيه كبيرة ومتصله خطه البحث بتبقى مرتبه منطقيا ورسميه اسلوب جمع البيانات يكون بشكلى هيكيلى تحليل البيانات يكون بشكل كمى ويهدف للوصول لاستناجات يمكن تعميمها على مجتمع البحث بشكل معنوى احصائيا
وينقسم لنوعين ========= اولا : التصميم الاستناجى السببى ------------------------------------------ يجيب عن الاسئله التى تبدا ب لماذا ؟؟ ( اى الاسباب - التفسير
وينقسم الى
1) - االمتغيرات التجربيبه -------------------------- -- وتنقسم الى
أ) - المتغيرات التابعه : ==== تمثل الاهداف التسويقيه المرغوبه ب) - متغيرات مستقله : ==== تمثل اداه او سياسه التى يمكن ان تؤثر ف المتغير التابع ج) - المتغيرات التحكمية : ==== وهى متغيرات مستقله ولكن لا تخضع لسيطرة الباحث او متخذ القرار التسويقى ولكنها تؤثر ف التغيرات التابعه وهى ممكن تكون متغيرات مؤسسيه ( الاقتصاديه او ديمجرافيه او سياسيه او تشريعيه او ثقافيه او اجتماعيه....)
2 ) - الاجراءات التجريبيه ---------------------------- وهى اما تعتمد على مجموعه واحده او مجموعتين
اولا : اجراءات البحث التجريبى على مجموعه واحده: ------------------------------------------------------------ 1 - اختيار عينه مناسبه الحجم ( وتذكر حجم العينه اللى ف المساله لو قالها لو ماقالش خلاص ) ومتشايهه ف المتغيرات التحكميه ( وتذكرها من المساله ) لتحييد اثرها 2 - القيام بعمليه القياس قبل التجربه للمتغير التابعه ( تذكره من المساله ) قبل القيام بالتجربه ف وقت واحد 3 - القيام بالتجربه ( وتذكر مليدل عليها فممكن تكون منتج جديد او خدمه وكده يعنى برضه من المساله ) 4 - يتم عمليه القياس بعد التجربه من خلال توزيع قائمة استقصاء مثلا 5 - يتم تحليل وتفسير الفرق بين القياسين قبل وبعد التجربه للتعرف على اثر المتغير المستقل ( وتذكره ) على مستوى المتغير التابع ( وتذكره برضه )
ثانيا اجراء البحث التجريبى على مجموعتين : ------------------------------------------------------
1 - اختيار عيتنان مستقلتان ومتساويين ف العدد لكل منهما ( وتقول الرقم من المساله اذا وجد ) ومتشابهين ف التغيرات التحكميه ( وتكتبها من المساله ) 2 - قياس قبل التجربه لكل من العينتان للمتغير التابع ( وتذكره ) 3 - القيام بالتجربه( وتذكر مايدل على التجربه من المساله ) على احد العينتان وتسمى بالعينه التجريبيه مع بقاء العينه الاخرى كما هى بدول اجراء اى تعديلات عليها وتسمى العينه القياسيه 4 - القيام بعمليه القياس بعد التجربه لكل من العينتين ف نفس الوقت 5 - يتم تحليل وتفسسير الوقت الفروق بين قياس بعد التجربه للمتغير المستقل على المتغير التابع (وطبعا تذكرهم )
ملاحظه : ======== لو لاقتى ان القياس فى العينه القياسيه قبل التجربه اكبر من القياس بعد التجربه فهنا هنحسب الفرق بين بينهم وتطرحه من الفرق بتع العينه التجريبيه
************************** *********************** ثانيا : التصميم الاستناجى الوصفى -------------------------------------------- يجيب عن الاسئله التى تبدا ب ماذا - ما - متى - كيف اى الهدف منه التوصيف
وينقسم الى اولا جمع بيانات قطاع عرضى ----------------------------------- يتم جمع البيانات من عينه كبيرة متمثله ف المجتمع وتقاس ف نقطة واحده ف زمن واحد وينقسم الى نوعين درسات القطاع العرضى المفرده ++++++++ وهى تعنى ان المجتمع من نوع متجانس او درسات القطاع العرضى المتعدد +++++++++++++ وذلك ف حاله المجتمع غير متجانس (ولما يقولك ف المساله لو ماقالش يبقى خلاص هو مجتمع متجانس)
ثانيا : جمع البيانت من تتابع زمنى ------------------------------------------ قياس نفس الظاهره باستخدام نفس الاداه القياس على نفس العينه على عده مرات على فترات زمنيه منتظمه
تقدير الاخطاء ف النتائج المتوقعه ف بحوث التسويقيه ============================== هناك نوعين منهم خطا المعاينه ------------------- وده يرجع للمعاينه نفسها ولا يمكن تفاديه ولابد لعلاجه وتجنبه استخدام اسلوب الحصر الشامل وذلك صعب فى مجتمع كبير
خطا لا يرجع للمعاينه ---------------------------------- وينقسم الى خطا عدم الاستجابه 00000000000000000 مثل اخذ عينه اصغر من اللازم او صياغه اسئله استقصاء طويله جدا او محرجة او غير مفهومه
خطا الاستجابه 0000000000000000 مثل : التسجيل الخاطئ للبيانات او عدم تشفيرها او عدم تحليلها بشكل سليم او السؤال بطريقة تؤدى لاعطاء وحدات المعاينه لاستجاابات خاطئه عن عمد او سوء فهم
| |
|
| |
Mohamed Adel تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 170 العمر : 36 مكان السكن : Downtown الوظيفة : Student الهواية : Science السٌّمعَة : 9 تاريخ التسجيل : 16/05/2009
| موضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) السبت مايو 23, 2009 7:20 pm | |
| | |
|
| |
Mohamed Adel تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 170 العمر : 36 مكان السكن : Downtown الوظيفة : Student الهواية : Science السٌّمعَة : 9 تاريخ التسجيل : 16/05/2009
| موضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) السبت مايو 23, 2009 9:50 pm | |
| [size=18] المرحلة الثانية إجراء عملية بحوث التسويق :
1- تشفير المشكلة / الفرصة التسويقية إلي لغة علمية :
أ- تحديد المشكلة التسويقية لبحوث التسويق ( كتبتها GoGa ) ب- وضع الفروض / الأسئلة البحثية التسويقية ( كتبتها GoGa ) 2- تطبيق الأسلوب العلمي لحل المشكلة / الفرصة التسويقية :
أ- اختيار تصميم البحث التسويقي ( كتبتها GoGa ) ب- تصميم و وضع خطة المعاينة ج- القياس و وضع المقاييس و جمع البيانات التسويقية د- إعداد البيانات للتحليل ه- تحليل البيانات
3- فك شفرة الحل العلمي إلي صياغة تسويقية تخدم اتخاذ القرارات أو وضع السياسات التسويقية بشكل قابل للتنفيذ
----------------------------------------------------------------------
أ- اختيار تصميم البحث التسويقي ( كتبتها GoGa )
---------------------------------------------------------------------- ب- تصميم و وضع خطة المعاينة
خطة المعاينة : هي خطة موجهة لجامي البيانات
1- من هي وحدة المعاينة ؟
هي الشخص أو المنظمة التي تتعرض مباشرة أو تشارك في الظاهرة التسويقية محل البحث و بالتالي تمثل مصدرا أصيلا للبيانات عن هذه الظاهرة
مجتمع البحث : هو مجموعة وحدات المعاينة كلها
----------------------
2- كيف يمكن الوصول إلي وحدات المعاينة ؟
هنا لدينا نوعين من مجتمعات البحث :
أ- مجتمعات بحث محددة
أي أن مجتمع البحث موجود و محدد و هنا يتم استخدام إطار المعاينة
سجل كامل و محدد بأسماء ووسائل الاتصال بجميع وحدات المعاينة
ب- مجتمعات بحث غير محددة
هنا يتم استخدام دليل المعاينة
هو مجموعة من القواعد الإرشادية للتعرف علي و التأكد من صلاحية المفردة لتصبح وحدة معاينة
---------------------- 3- هل سيتم القيام بحصر شامل أم سحب عينة ؟
الحصر الشامل :
هو جمع البيانات من جميع مفردات مجتمع البحث
يتم استخدامه في المجتمعات البحثية محدودة العدد و المركزة جغرافيا
العينة :
جزء من مجتمع البحث يتم اختياره بحيث يمثل مجتمع البحث من حيث الحجم و الخصائص المؤثرة علي الظاهرة التسويقية محل البحث
يتم استخدامه في حالة المجتمعات كبيرة العدد و المنتشرة جغرافيا
----------------------
4- ما هو حجم العينة ؟
هناك مجموعة من العوامل التي تؤخذ في الاعتبار عند تحديد حجم العينة :
1-حجم مجتمع البحث 2-الانحراف المعياري للظاهرة محل البحث 3- تقدير الظاهرة كرقم مطلق أم نسبة مئوية
حجم العينة= حجم مجتمع البحث X الانحراف المعياري للظاهرة بالنسبة لحجم مجتمع البحث :
- لو حجم مجتمع البحث محدد نحصل عليه من سجلات الشركة - لو حجم مجتمع البحث غير محدد يتم حسابه كما يلي :
مبيعات نطاق البحث = ----------------- متوسط معدل الاستهلاك ( حصلنا عليه من الدراسة الاستكشافية )
بالنسبة للانحراف المعياري للظاهرة نحصل عليه من : 1- الدراسات السابقة 2- الدراسات الاستكشافية 3- الطرق التقريبية الرياضية
4- مدي كفاية حجم العينة لأساليب التحليل المطلوب استخدامها
مثال :
1- تطبيق تحليل الانحدار المتعدد يشترط أن( 3000 =>حجم العينة=> 150) أي أن حجم العينة أصغر من أو يساوي 3000 و أكبر من أو يساوي150 مفردة)
2- استخدام اختبار زد ( 300 < حجم العينة) أي أن حجم العينة يبقي أكبر من أو يساوي 300
و هكذا يبقي لازم حجم العينة يوافق كل الشروط طيب إذا كان حجم العينة غير مناسب يبقي لازم أغير أسلوب التحليل الإحصائي و مغيرش حجم العينة غلا غذا كنت مضطر لذلك تماما عشان حجم العينة هو الذي يتماشى مع الخصائص المختلفة للظاهرة محل البحث
5- مدي تجانس مجتمع البحث للظاهرة محل الدراسة
مثال :وجد أن العاملين التاليين يؤثران علي الجودة المدركة للعملية التعليمية في شعبة إدارة أعمال 1- النوع ذكور : 60% إناث 40% 2- الخلفية العلمية : أدبي 70% علمي 30%
العينة لا بد ان تماثل المجتمع في هاتين الخاصيتين
حجم العينة الفرعية :
1- النوع :
عينة فرعية ذكور = 1000 * 60% = 600 طالب عينة فرعية إناث = 1000 * 40% = 400 طالبة
2- الخلفية العلمية :
عينة فرعية أدبي = 1000 * 70% = 700 طالب عينة فرعية علمي = 1000 * 30% = 300 طالب يجب التأكد من أن حجم أي عينة فرعية لا يقل عن 30 مفردة حت يسمح بالتحليل المعبر 6- قيود الموازنة و الزمن
مثال :
ميزانية جمع البيانات = 40000 تكلفة جمع البيانات للمفردة الواحدة = 50
إذا حجم العينة في حدود الموازنة = 40000 / 50 = 800 طالب
ملاحظة هامة جدااااا :
1- في هذه الحالة إذا تم استخدام حجم عينة 800 مفردة بجلا من 1000 مفردة فسوف تنخفض درجة الثقة في النتائج النهائية نتيجة عدم اتساق العينة مع مجتمع البحث و الانحراف المعياري للظاهرة التسويقية محل البحث2- التأكد من أن حجم العينة 800 مفردة يحقق الشروط الأساسية لأساليب التحليل المطلوبة - أن حجم العينة أصغر من أو يساوي 3000 و أكبر من أو يساوي150 مفردة - أن حجم العينة يبقي أكبر من أو يساوي 300
إذا حجم العينة المناسب يكون 800 بدلا من 1000 مفردة
3- التأكد من أن العينات الفرعية في ظل ال800 مفردة لا تقل عن 30 مفردة لكل عينة فرعية ---------------------- 5- ما هو أسلوب المعاينة المناسب ؟
1- عينات غير احتمالية ( غير عشوائية ) :
يتم اختيار العينات حسب حكم الباحث أي أنه لا يوجد احتمال تساوي أو معروف مسبقا لدخول أيه وحدة معاينة في العينة
يتم استخدامها إذا كان هدف البحث هو اختبار المستوي التوقع لظاهرة مستقبلية غير موجودة بصورتها في السوق
- أنواعها : [b] 1- العينة الميسرة ( الاستقرابية ) :
يتم سحب عينة من أي 800 طالب و يراعي هذا الأسلوب التكلفة المنخفضة و التعاون المضمون
---------------------------
2- العينة الحكمية :
تتبع في حالة وجود وحدات معاينة ذات أهمية موضوعية لأهداف البحث يعني مثلا حاخد كل الطلاب الوافدين و المنتسبين و اللي قدموا شكاوى رسمية كلهم مثلا 300 يبقي فاضل 500 طالب هخدهم بقي أي حاجة ( عينة ميسرة )
---------------------------
3- عينة الحصص :
يتم سحب 800 طالب طبقا للمعيارين التاليين :
- النوع :
العينة الفرعية للذكور : 800 * 60% = 480 طالب العينة الفرعية للذكور : 800 * 40% = 320 طالب
- الخلفية العلمية :
العينة الفرعية للذكور : 800 * 70% = 560 طالب العينة الفرعية للذكور : 800 * 30% = 240 طالب
و يتم سحب العينات ده بشكل ميسر
---------------------------
4- العينة كرة الجليد :
يتم جمع البيانات من 5 طلاب من المعروفين للباحث و يطلب منهم ترشيح 5 ارين و هكذا حتي يتم اكتمال ال 800 يتم اتباع هذا الأسلوب عندما يكون عدد محدود فقط معروف للباحث ----------------------------------------------------------------------
2- عينات احتمالية ( عشوائية ) :
يتم اختيار العينات طبقا لقواعد نظرية الاحتمال أي أنه يوجد احتمال تساوي أو معروف مسبقا لدخول أيه وحدة معاينة في العينة
يتم استخدامها إذا كان هدف البحث هو تعميم نتيجة ما من العينة علي مجتمع البحث لتقدير المستوي الفعلي أو المستقبلي لظاهرة موجودة بالفعل في السوق
- أنواعها :
1- العينة العشوائية البسيطة :
يتم سحب أي 800 طالب باستخدام إحدى وسائل السحب العشوائي
- القصاصات الورقية - الجداول العشوائية - الاختيار العشوائي بالكمبيوتر
و هناك شرطان لاستخدام هذا الأسلوب :
- أن يكون مجتمع البحث متجانس - أن يكون هناك إطار للمعاينة أي أن المجتمع محدد
---------------------------
2- العينة المنتظمة ( المرورية ) :
يتم سحب عينة من 800 طالب باتباع الإجراء التالي :
1- حساب مدي المعاينة حجم المجتمع المتاح 5000 = ----------------- = ------- = 6.25 = 6 حجم العينة 800 2- يتم اختيار نقطة بدء عشوائي من ال 6 حالات الأولي من وحدات المعاينة بطريقة القصاصات و ليكمن مثلا الرقم (3)
3- يتم البدء بجمع البيانات من الحالة رقم 3 ثم يتم إضافة مدي المعاينة باستمرار لتحديد باقي وحدات المعاينة كما يلي : ( 3,9,15,21 و هكذا حتي يكتمل ال 800 ) ---------------------------
3- العينة الطبقية :
يتم سحب 800 طالب طبقا للمعيارين التاليين :
- النوع :
العينة الفرعية للذكور : 800 * 60% = 480 طالب العينة الفرعية للذكور : 800 * 40% = 320 طالب
- الخلفية العلمية :
العينة الفرعية للذكور : 800 * 70% = 560 طالب العينة الفرعية للذكور : 800 * 30% = 240 طالب
و يتم سحب العينات ده باستخدام إحدى وسائل السحب العشوائي
- القصاصات الورقية - الجداول العشوائية - الاختيار العشوائي بالكمبيوتر
و هناك شرطان لاستخدام هذا الأسلوب :
- أن يكون مجتمع غير البحث متجانس - أن يكون هناك إطار للمعاينة أي أن المجتمع محدد [b]---------------------------
4- عينة المجموعات :
يتم سحب هذه العينة عندما يكون من الممكن تقسيم مجتمع البحث إلي مجموعات شاملة داخليا و بالتالي مانعة تبادليا أي واحدة تكفي عن الباقي
اكثر أنواع عينة المجموعات هي عينات جغرافية ( عينة المساحة ) لأن الأفراد المتماثلين غالبا ما يعيشون في مكان واحد
شروط استخدام هذا الأسلوب :عندما يمكن تقسيم مجتمع البحث إلي مجموعات متجانسة و هذه تظهر من الدراسة الاستكشافية
---------------------------استثناء هام جدااااااا : في حالة المجتمعات البحية الغير متجانسة و التي لا يوجد لها إطار معاينة فيمكن الاستعانة بعينة الحصص ( الغير عشوائية ) مع توافر شرطين : 1- تخفيض درجة الثقة في تعميم النتائج النهائية للبحث 2- استخدام أسلوب الاختيار شبه العشوائي بدلا من الاختيار الميسر----------------------------------------------------------------------
ج- القياس و وضع المقاييس و جمع البيانات التسويقية
---------------------------------------------------------------------- د- إعداد البيانات للتحليل
غير مقرر ----------------------------------------------------------------------
ه- تحليل البيانات
مسألة تحليل الانحدار اللي شرحها المعيد
----------------------------------------------------------------------[size]
عدل سابقا من قبل Mohamed Adel في الأحد مايو 24, 2009 10:28 am عدل 2 مرات | |
|
| |
Mohamed Adel تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 170 العمر : 36 مكان السكن : Downtown الوظيفة : Student الهواية : Science السٌّمعَة : 9 تاريخ التسجيل : 16/05/2009
| موضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) الأحد مايو 24, 2009 12:24 am | |
| | |
|
| |
F.r.I.ë.N.d.S تقنيات المنتدى
عدد الرسائل : 6585 العمر : 36 مكان السكن : E.G.Y.P.T الوظيفة : ايدى على كتفك الهواية : الهدوء السٌّمعَة : 25 تاريخ التسجيل : 29/09/2007
| موضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) الأحد مايو 24, 2009 1:01 am | |
| ما شاء الله دة ندى بقى ليها منافسين اقوياء فى المراجعات النهائية بجد جزاكم الله خيرا على المجهود الكبير دة | |
|
| |
Mohamed Adel تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 170 العمر : 36 مكان السكن : Downtown الوظيفة : Student الهواية : Science السٌّمعَة : 9 تاريخ التسجيل : 16/05/2009
| موضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) الأحد مايو 24, 2009 10:32 am | |
| | |
|
| |
GoGa تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 61 العمر : 36 مكان السكن : el haram الوظيفة : student السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 28/10/2008
| موضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) الإثنين مايو 25, 2009 5:20 am | |
| طب بصوا ياجماعه اللى عنده مساله عن المقاييس والنبى يقولهالنا عشان انا للاسف معايا حل مساله لواحده بس مش لاقيه المساله نفسها | |
|
| |
GoGa تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 61 العمر : 36 مكان السكن : el haram الوظيفة : student السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 28/10/2008
| موضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) الإثنين مايو 25, 2009 5:22 am | |
| وعمرو ادنا مثال عملى وشرحوهولنا ف اخر سيكشن وهو كالتالى
قامت احدى الشركات العالمية لانتاج السيارات لتوزيع قائمة استقصاء على 2000 عميل من عملائها ف منظمة الشرق الاوسط وذلك لدراسه العلاقه بين مستوى رضا العملاء وبعض عناصر المزيج ال التسويقى ولقد تم قياس جميع المتغيرات باستخدام مقياس ليكرت للمسافات خماسى الابعاد وتم استخدام تحليل الانحدار المتعدد وظهرت النتائج كما يلى :
y = 1.2 + 0.5 X1 + 0.2X2 + 0.4 X3 + 0.7X4 + e
R2 = 0.77 f = 32.3 sig. f = 3.66 حيث y = رضا العملاء X1 = تطوير المنتجات الجديده X2 = الخصومات السعريه X3 = الحملات الترويجيه X4 = خدمات مابعد البيع f = ف المحسوبه sig. f = ف الجدوليه R2 = معامل التحديد ( ملحوظه ديه ار تربيع )
المطلوب : ---------------- استخدام معادله تحليل الانحدار المتعدد ف تفسير العلاقة بين رضا العملاء وعناصر المزيج التسويقى لشركة صناعه السيارات العالمية ف اسواق الشرق الاوسط
2 - اذا قامت الشركة العالمية بتخصيص موازنه قدرها مليون يورو لانشطتها التسويقية ف الشرق الاوسط فكيف يمكن استخدام معادله الانحدار المتعدد ف تخصيص هذه الموازنه على انشطة المزيج التسويقى بشكل يحقق اعلى مستوى ممكن من رضا العملاء
الحل ----------- لحل الجزء الاولانى ف المساله لام ناخد بالنا من 4 نقط ونغطيهم وهما f>= sig f R2 ونفسرها الرقم الثابت اللى ف المعادله اللى مش معاه اى معامل 1.2 تفسير بقى وترتيب المعاملات اللى ف المعادله من حيث اكتر المعاملات تاثير ف رضا العملاء
طريقه الحل بقى ---------------------- طالما ان f = 32.3> = sig f = 3.66 ( يعنى ان ف المحسوبه اكبر من الجدوليه اذن تعبر عن الواقع العملى للعلاقه بين رضا العملاء وعناصر مزيج التسويقى
وذلك يسمى تناسب او ملائمة نموذج الانحدار المتعدد للواقع العملى
ملحوظة اذا كان العكس اصبحت العلاقه غير معبرة وبالتالى المساله خلصت
تشير نتيجة اختبار (R2) الى ان ان معادله الانحدار المتعدد لها القدرة التفسيريه وترمز 0.77 ف تفسير التباين ف رضا العملاء من خلال عناصر المزيج التسويقى الوارده ف معادله الانحدار
يشير الجزء الثابت من المعادله الانحدار ومقداره 1.2 الى ان هذا هو الحد الادنى من رضا العملاء الذى يمكن تحقيقه بغض النظر عن النشاط التسويقى الذى يقوم به الشركة
يشير ميل المعادله المعامل بالانحدار المتعدد كما يعبر عن اكثر العوامل التى تؤثر ف رضا العملاء وهو كالتالى خدمات مابعد البيع ( X4 = 0.7) تطوير المنتجات الجديده ( X1 = 0.5) الحملات الترويجيه ( X3 = 0.4) الخصومات السعريه ( X2 = 0.2)
اما بقى اجابة المطلوب التانى
الجزء من موازانه التسويق التى يمكن تفسيرها = قيمة الموازنه ْ X نسبه معامل التحديد R2 1.000.000 x 0.77 = 770.000
ملحوظه اما باقى الموازنه فيعبر عن الخطا المعيارى e
تخصص الموازنه السابقه على انشطة المزيج التسويقى المختلفة
الجزء الخاص بكل عنصر من عناصر المزيج التسويقى = ( معامل الانحدار الخاص به / مجموع معاملات الانحدار لمل العناصر) x الموازنه التسويقيه للتفسير فقط
موازنه تطوير المنتجات الجديدة = X1 = 0.5/1.8 x 770.000 = 213888.8
موازنة الخصومات السعريه = X2 = 0.2 / 1.8 x 770.000 = 85555.547
موازنه الحملات الترويجيه = X3 = 0.4/1.8 x 770.000 = 171111
موازنة خدامات ما بعد البيع = X4 = 0.7/1.8 x 770.000 = 2999444.37
ملاحظة هذا الخصيص الموازنه يعمل على تحقيق اعلى مستوى ممكن من رضا العملاء
| |
|
| |
teemo تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 94 العمر : 44 مكان السكن : القاهرة الوظيفة : باحث عن النجاح السٌّمعَة : 2 تاريخ التسجيل : 18/03/2009
| موضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) الإثنين مايو 25, 2009 5:57 am | |
| بجد والله ربنا يكرمكم ...ويجعله فى ميزان حسناتكم وان شاء الله يعود علينا كلنا بالنفع وربنا يوفقنا كلنا ...ويكرمنا فى الأمتحان ونخرج منه مجبورين وموفقين ان شاء الله اللهم آمين | |
|
| |
GoGa تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 61 العمر : 36 مكان السكن : el haram الوظيفة : student السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 28/10/2008
| موضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) الإثنين مايو 25, 2009 5:58 am | |
| اميييييييييييييييييييييييين يارب العالمين
| |
|
| |
hanzala زعيم تجارى
عدد الرسائل : 2605 العمر : 36 مكان السكن : cairo الوظيفة : إنسان الهواية : الوحدة العربية - إظهار كلمة الحق السٌّمعَة : 30 تاريخ التسجيل : 08/10/2008
| موضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) الإثنين مايو 25, 2009 7:58 pm | |
| - اقتباس :
- 3- عينة الحصص :
يتم سحب 800 طالب طبقا للمعيارين التاليين :
- النوع :
العينة الفرعية للذكور : 800 * 60% = 480 طالب العينة الفرعية للذكور : 800 * 40% = 320 طالب
- الخلفية العلمية :
العينة الفرعية للذكور : 800 * 70% = 560 طالب العينة الفرعية للذكور : 800 * 30% = 240 طالب الظاهر انك متحيز جداً للذكور بس برضه ... ربنا يكرمك على المجهود جزاك الله كل خير يارب يوفق الجميع إن شاء الله | |
|
| |
GoGa تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 61 العمر : 36 مكان السكن : el haram الوظيفة : student السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 28/10/2008
| موضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) الإثنين مايو 25, 2009 8:03 pm | |
| عااااااااااااااااااااااااااااجل جداااااااااااااااااااااا ياجماعه اللى عنده مساله عن المقاييس والبيانات يقولهالنا بلييييييييييييييييييييييييييييييييييز وشكرا
| |
|
| |
GoGa تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 61 العمر : 36 مكان السكن : el haram الوظيفة : student السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 28/10/2008
| موضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) الإثنين مايو 25, 2009 8:43 pm | |
| قامت هيئة التنية السياحية بتكليف احد المراكز المتخصصه ف بحوث التسويق بجراء دراسه عن المزايا التسويقيه التنافسية لاختبار فروض الدراسة الحصول على البيانات التاليه :
1 - الحصة السوقية لكل سلسله من سلاسل الفنادق محل الدراسة 2 - مستوى خدمة العملاء عند مكاتب الحجز وشكاوى العملاء بالفنادق محل الدراسة من حيث درجة التعاون ونوع المعامله وتوفير المعلومات المطلوبه 3 - الجوده المدركة لخدمات الطعام والشراب ف الفنادق محل الدراسة
المطلوب -------------- 1 - تحديد ما اذا كان نوع البيانات ف كل حاله من حالات السابقة بيانات ثانوية ام بيانات ملاحظة ام بيانات استقصاء مع بيان السبب
2 - تصميم نموذج جمع البياانت الثانويه المطلوب ة ف حلالبياانت الثانويه ( بيانين فقط ) ونموذج جمع بيانات الملاحظه ( بندين ملاحظه فقط ) مع تحديد الاعتبارات الخاصة بالتصميم عند جمع البيانات عن طريق الملاحظة ووضع الاسئله الللازمة لجمع بينات الاستقصاء (سؤلين فقط )
3- تحديد نوع المقياس المستخدمة ف كل نموذج من نمازج جمع البيانات السابقة ( اسمية او ترتيبية او مسافات او نسب )
انا هاحاول احل المساله كمان شويه بس اللى عنده الحل يبقى يقوله بليييييييييييييز | |
|
| |
hanzala زعيم تجارى
عدد الرسائل : 2605 العمر : 36 مكان السكن : cairo الوظيفة : إنسان الهواية : الوحدة العربية - إظهار كلمة الحق السٌّمعَة : 30 تاريخ التسجيل : 08/10/2008
| موضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) الإثنين مايو 25, 2009 9:37 pm | |
| أنا لسة شايفها دلوقتي في امتحان 2008 دي حلها هتلاقيه في الورق اللي مرفوع في جروب busa4 الورقة رقمها من فوق 6 وهتلاقي أول سطر مكتوب حل مسألة السكشن السابق ( جمع البيانات) "امتحان السنة اللي فاتت " ربنا يوفق الجميع ويارب أكون أفدتك | |
|
| |
.ندى. نقيب تجارى
عدد الرسائل : 14301 العمر : 36 مكان السكن : مصر حبيبتى الوظيفة : ..... الهواية : التعلم و المناقشة و الرسم و النت طبعاD: السٌّمعَة : 37 تاريخ التسجيل : 29/04/2007
| موضوع: رد: بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) الثلاثاء مايو 26, 2009 12:35 pm | |
| بجد شغل جاامد اوى اوى ما شاء الله ..ربنا يباركلكم يا رب و دة بقى احتكار مش منافسة ..عشان انا معرفتش انزل حاجة ..النت كان فاصل الحمد لله محمد و هاجر قاموا بالواجب و زياااادة و يا رب تكونوا عملتوا كلكوا تمام النهاردة و ربنا يوفقنا جميعا فى اللى جاى | |
|
| |
| بحوث التسويق (موضوع تحت الإنشاء) | |
|