| محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. | |
|
+7hanzala hana Saber Elkhatib salma GoGa elmasry .ندى. 11 مشترك |
|
كاتب الموضوع | رسالة |
---|
.ندى. نقيب تجارى
عدد الرسائل : 14301 العمر : 36 مكان السكن : مصر حبيبتى الوظيفة : ..... الهواية : التعلم و المناقشة و الرسم و النت طبعاD: السٌّمعَة : 37 تاريخ التسجيل : 29/04/2007
| موضوع: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الجمعة أبريل 10, 2009 3:45 pm | |
| | |
|
| |
.ندى. نقيب تجارى
عدد الرسائل : 14301 العمر : 36 مكان السكن : مصر حبيبتى الوظيفة : ..... الهواية : التعلم و المناقشة و الرسم و النت طبعاD: السٌّمعَة : 37 تاريخ التسجيل : 29/04/2007
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الجمعة أبريل 10, 2009 3:56 pm | |
| بصوا يا جماعه
اللى بالرصاص ..او بخط صغير و منعكش كدة ..دة شرح
كلام دكتور وائل الاساسى اللى بيكتبه هتلاقوه بخط كبير وواضح الى حد ما | |
|
| |
elmasry تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 112 العمر : 36 مكان السكن : october الوظيفة : .student-administration dep الهواية : كرة القدم-القراءة-متابعة الاخبار-تكوين صداقات-اعمال خيرية-كمبيوتر السٌّمعَة : 4 تاريخ التسجيل : 29/03/2009
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الجمعة أبريل 10, 2009 4:59 pm | |
| | |
|
| |
.ندى. نقيب تجارى
عدد الرسائل : 14301 العمر : 36 مكان السكن : مصر حبيبتى الوظيفة : ..... الهواية : التعلم و المناقشة و الرسم و النت طبعاD: السٌّمعَة : 37 تاريخ التسجيل : 29/04/2007
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الجمعة أبريل 10, 2009 5:01 pm | |
| ربنا يكرمك و يجازيك كل خير | |
|
| |
GoGa تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 61 العمر : 36 مكان السكن : el haram الوظيفة : student السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 28/10/2008
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. السبت أبريل 11, 2009 12:50 am | |
| ربنا يخليكى ياندى وميرسيه قوى | |
|
| |
.ندى. نقيب تجارى
عدد الرسائل : 14301 العمر : 36 مكان السكن : مصر حبيبتى الوظيفة : ..... الهواية : التعلم و المناقشة و الرسم و النت طبعاD: السٌّمعَة : 37 تاريخ التسجيل : 29/04/2007
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. السبت أبريل 11, 2009 3:09 am | |
| العفو يا قمر و منورانا | |
|
| |
salma
عدد الرسائل : 42 العمر : 36 مكان السكن : Giza الوظيفة : طالبه فى قسم إداره 2009 الهواية : الهدوء والالتزان السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 22/11/2008
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الأحد أبريل 12, 2009 4:22 pm | |
| جزاكى الله خيراً ويارب يجعله فى ميزان حسناتك . وبجد ربنا يكرمك على الشغل الجامد ده | |
|
| |
elmasry تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 112 العمر : 36 مكان السكن : october الوظيفة : .student-administration dep الهواية : كرة القدم-القراءة-متابعة الاخبار-تكوين صداقات-اعمال خيرية-كمبيوتر السٌّمعَة : 4 تاريخ التسجيل : 29/03/2009
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الأحد أبريل 12, 2009 5:06 pm | |
| جزاك الله خيرا يا ندى
هى المحاضرة السابعة صفحتين بس وامتى هاتنزلى الباقى ان شاء الله الف شكر | |
|
| |
Saber Elkhatib
عدد الرسائل : 16 العمر : 36 مكان السكن : Haram الوظيفة : Marketing Manager of Cadsoul company السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 30/03/2009
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الإثنين أبريل 20, 2009 5:28 pm | |
| هو ده الكلام ، جزاكم الله كل الخير Light a candle instead of curse the world أضئ شمعة بدلا من أن تلعن العالم | |
|
| |
.ندى. نقيب تجارى
عدد الرسائل : 14301 العمر : 36 مكان السكن : مصر حبيبتى الوظيفة : ..... الهواية : التعلم و المناقشة و الرسم و النت طبعاD: السٌّمعَة : 37 تاريخ التسجيل : 29/04/2007
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الإثنين أبريل 20, 2009 5:43 pm | |
| - salma كتب:
- جزاكى الله خيراً ويارب يجعله فى ميزان حسناتك . وبجد ربنا يكرمك على الشغل الجامد ده
ربنا يكرمك و يجازيك كل خير - elmasry كتب:
- جزاك الله خيرا يا ندى
هى المحاضرة السابعة صفحتين بس وامتى هاتنزلى الباقى ان شاء الله الف شكر لا هى كاملة بس يمكن الصفحات كانت بتحمل لسة و لا حاجة و الحمد لله دلوقتى المحاضرات عندى كاملة بس هشوف لو احمد مجدى يقولننا هو فاضى امتى و اجيبهمله باذن الله يرفعهم ..ربنا يكرمه - Saber Elkhatib كتب:
- هو ده الكلام ، جزاكم الله كل الخير
Light a candle instead of curse the world أضئ شمعة بدلا من أن تلعن العالم ربنا يكرمك ..و المقوله دى فعلا جميلة جدا ربنا يكرمنا و نطبق سلاااام عليكم و رحمة الله و بركاته | |
|
| |
GoGa تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 61 العمر : 36 مكان السكن : el haram الوظيفة : student السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 28/10/2008
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الثلاثاء أبريل 28, 2009 8:50 am | |
| بصوا بقى ياجماعه احنا عاوزين بقى نركز بقى ونبتدى نذاكر وانا عن نفسي هابتدى النهارده فى بحوث العمليات عشان احاول احل الحالتين اللى المعيد عمرو ادهالنا وانا لاقيت ناس كتيرة ماجتش فى السكشن ده فانا حبيت اكتبهالكم عشان اللى ماحضرش ياخدهم | |
|
| |
GoGa تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 61 العمر : 36 مكان السكن : el haram الوظيفة : student السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 28/10/2008
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الثلاثاء أبريل 28, 2009 8:51 am | |
| الحاله الشامله ::::::::::::::::::::::::
*** قامت احدى الشركات التى تعمل فى مجال الادوية بتكليف احد الباحثين باجراء دراسة تختص بتحديد الخصائص والسلوك الشرائى للمرضى الذين يتعاملون مع ادوية الضغط ودوافعهم الشرائيه
*** وقد قام الباحث بتحديد المشلكة البحث وصياغه واسئلة وفروض البحث
كما قام باختيار تصميم البحث ووضع خطة المعينه والقياس وجمع البيانات واعداد البيانات وتحليل البيانات وفى سبيل التعرف على مشكلة البحث بشكل جيد فقد قام بعمل مقابلات متعمقه ( غير مهيكله ) مع مدير الشركات
بالتعرف على اعراف الصناعه والمعايير المرجعيه لللاداء بها
بينما قام بمقابلات مع بعض العملاء ليتعرف منهم على مفاهيم الجوده المدركة لادوية الضغط فى السوق
**** وقام بعمل مقابلات مماثله مع الموردين ليتعرف منهم على اهداف الشركات التى تتعامل فى مثل هذا النوع من الادويه وكذا مواردها
***للاسراع بعمليه جمع البيانات طلب الباحث من جامعى البيانات ان يدعوا انهم يمثلون وزارة الصحة حتى يشجعوا المستقصى منهم على ملئ استماره البيانات
*** وقد قام بتجميع البيانات المطلوبة عن ادويى الضغط من خلال المقابله الشخصية مع عدد من العملاء والذى لاحظ فيها ضرورة التفرقة بين الاسئلة الموجهه للعملاء من السيدات وتلك الموجه للعملاء من الرجال وبالتالى فقد تم تصميم قائمة استقصاء مختلفة لك منهما بالعينة
**** وفى النهاية فقد قام بتقديم تقرير بالنتائج التى توصل اليها والذى استخدمه مدير الانتاج فى تحديد المواصفات اللازمة لانتاج نوع معين من ادوية الضغط التى تتناسب مع كبار السن وذوى الدخل المنخفض بينما استغل مدير التسويق ذلك التقرير للتعرف على الاساليب العلمية والمهنيه والاحائية المستخدمة فى مثل هذا النوع من الدراسات
::::::::::
**** المطلوب
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علق على الموقف السابق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
| |
|
| |
GoGa تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 61 العمر : 36 مكان السكن : el haram الوظيفة : student السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 28/10/2008
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الثلاثاء أبريل 28, 2009 8:52 am | |
| والمعيد هنا ياجماعه قالنا اننا نقعد نذاكر الاول ونحاول نحل الحاله الشامله ديه وهى هتتحل فى 20 دقيقه ونجى المرة اللى جايه حالينها
عاوزين تتناقشوا فيها مع بعض اوك انا عن نفسي لسه هاذاكر المنهج الاول لانى ماعرفش عنه حااااااااااااجة
واللى عاوز اى استقسار يقول لما فى حاجة مش واضحة فى الحاله العمليه | |
|
| |
GoGa تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 61 العمر : 36 مكان السكن : el haram الوظيفة : student السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 28/10/2008
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الثلاثاء أبريل 28, 2009 8:54 am | |
| وده ياجماعه اللى انا زاكرته فى الفصل الاول :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
مراحل عمليه بحوث التسويق ********* //////////////////////////////////////
وتساهم ال3 مراحل بقدر متساوى فى نجاح عمليه بحوث التسويق
تنقسم الى 3 مراحل وهى كالاتى
اولا : مرحلة تقييم الاحتياجات /////////////////////////// ////// اذا لم يتم تقييم احتياجات بحوث التسويق بشكل سليم تفقد بحوث التسويق توجهها السليم الفعال نحو نخاطبة المشاكل والفرص التسويقيه الحقيقية والهامة
هنا يثير عده تساؤلات لابد من السعى لحلها
أ : هل تحتاج الشركة لبحوث التسويق ؟ ---------------------------------------------- وهنا يوجد عدة معايير لتحديد اذا كانت الشركة تحتاج لبحوث تسويق ام لا
1- القدرة البحثيه ( اى مقدرة البحث التسويقى على انتاج المعلومات التسويقيه المطلوبة ) 2- مدى الاتاحية ( اى المعلومات التسويقيه المطلوبه بشكل مسبق فى الشركة ولكن فى صورة اخرى ام لا ) 3- توافر الموارد ( الموارد المادية والبشرية اللازمة لاجراء بحوث تسويقيه المطلوبة بالجودة المناسبة ) 4- التوقيت ( اى لازم مراعاه الوقت المستغرق لاجراء بحوث التسويق المطلوبة بالجوده المطلوبة فى الوقت المانسب لاتخاذ القرار) 5- التكلفه والعائد ( اى لابد ان تكون تكلفه بحوث التسويق اقل من العائد منها ) @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
ب : ماهو نوع بحوث التسويق التى تحتاجها الشركة ؟ -------------------------------------------------------------
1- بحوث تسويق بغرض تحديد المشاكل وتهدف الى تشخيص المشاكل التسويقيه دون التطرق لاسلوب حلها
2- بحوث التسويق بغرض حل المشاكل وتهدف لحل المشاكل التسويقيه السابق تحديدها من خلال النوع السابق
3- بحوث التسويق المستمرة او نظم المعلومات التسويقيه تهدف للقيام ببحوث تحديد المشاكل بصفة مستمرة ووضعها بصفة منتظمة لمتخذى القرارات التسويقيه
ملاحظات !!!!!!!!!!!! * ليس من العلمى القيام ببحوث حل المشاكل دون القيام مسبقا ببحوث تحديد المشاكل نظرا لافتراض معرفتها فقط من عملية اتخاذ القرار التسويقى حيث يؤدى للفشل الكامل فى عملية بحوث التسويق
وقد يمتد الامر للاشراف على تنفيذ الحلول التسويقيه المقترحة ( بحوث التسويق بغرض التنفيذ ) وهنا يجب على باحثى التسويق التأكد بشكل صريح من الدرجة المطلوبة من خلال بحوث التسويق التى يقومون بها مع متخذى القرارت التسويقيه داخل الشركة ج: هل يجب القيام ببحوث التسويق داخليا ام خارجيا ؟ --------------------------------------------------------------
هناك الاقسام البحوث التسويقيه الداخلية ========================= اسباب وجودها او اللجؤ اليها 1- الحاجة المنتظمة لنوع واحد او اكتر من خدمات بحوث التسويقة المتجانسة 2- توافر الموارد اللازمة للقيام بكل مراحل بحوث التسويق المطلوبة وهى مكلفه جدا 3- ادارة نظام المعلومات التسويقيه داخليا 4- معاونة باحثى التسويق الخارجية فى مرحلة تقييم الاحتياجات واجراءات بحوث التسويق 5- الرقابه على جودة مخرجات عملية البحوث التسويقية من وجهه نظر الشركة التى سوف تستخدمها
وهناك الاقسام الخارجية او الوكلات الخارجية ========================== اسباب اللجؤ اليها
1- الحاجة الغير منتظمة لخدمات التسويق المختلفه 2- عدم توافر الامكانيات او الموارد المادية لدى الشركة 3-الحاجة لطرف محاييد لفصل بين النزاعات والصراعات التنظيمية على قرار تسويقى معين 4- تطلبها جهات التمويل العالمية او جهات منح العلامات التجارية او التراخيص او الحقوق التجارية 5- السرية
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
د : كيف يمكن اختيار وكاله بحوث التسويق الخارجية --------------------------------------------------------- 1- السمعه العامة
2- تخصص وكاله بحوث التسويق
3- المعايير الاخلاقية التى تلتزم بها وكاله التسويق
4- درجة الحساسيه الوكالات للاحتياجات الخاصة للشركة ===( حيث كتيرا ما تلجئ وكالات بحوث تسويق لوكاله تسويق اخرى منافسه لها للحصول على خدمة معينه لتلبيه رغبات عملاء الوكاله الاولى )
5- الماركة والمكانة العالمية لو كاله بحوث التسويق===( لو كان الغرض من بحوث التسويق الحصول على تمويل عالمى او التعامل مع جهات عالمية لابد من التعامل مع وكاله ذات ماركة عالمية ولكن لو كان الهدف الحصول على معلومات تسويقيه لاغراض الشركة الخاصة فيمكن الاستعانة باى شركة تثق بيها الشركة وان كانت ليست لها سمعه او ماركة عالمية )
6- الثقه فى خبراء محددين يعملون فى وكاله بحوث التسويق
7- حساسيه وكالة البحوث التسويقيه لعنصر الزمن
8- التوافق فى العقدة البحثيه بين الشركة ووكالة بحوث التسويق ( اى الدور المدرك لوكاله بحوث التسويق من وجهه نظر الشركة )
وهنا نوعان من الادوار ============ # دور الدعم الخلفى ==== اى استخدام بحوث التسويق كدعم للقرار التسويقى دون المشاركة بشكل فعال فى عملية اتخاذ القرار بنفسها
## دور الفعل الامامى ==== اى مشاركة باحثى التسويق بفاعلية فى عملية اتاذ القرار التسويقى
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ هـ : تحديد معايير الجودة المتوقعه فى مخرجات عملية بحوث التسويق الشمول - الدقة - التوقيت المناسب - الاقتصاديه ( العائد اكبر من تكلفتها ) - الارتباط المباشر بالموقف القرارى
ملاحظات !!!!!!!!!!!! من الصعب تحقيق المعايير السابقه باقصى درجة ممكنه ولذلك فلابد من تحديد اولويات من المعايير السابقه التى تتناسب مع القرار التسويقى والتضحية بمعايير اخرى ولكن فى اضيق الحدود
| |
|
| |
GoGa تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 61 العمر : 36 مكان السكن : el haram الوظيفة : student السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 28/10/2008
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الثلاثاء أبريل 28, 2009 8:57 am | |
| ثانيا : مرحلة اجراء علية بحوث التسويق ////////////////////////////////////// ///////
تمر ب 3 مراحل رئيسيه وهى
ا : تشفير المشكلة او الفرصة التسويقية للغه علمية يمكن اجراء البحث العلمى عليها وتشمل ............... 1- تحديد المشكلة او الفرصة التسويقيه 2- وضع الفروض او الاسئلة البحثية التسويقيه
ملحوظة : !!!!!!!!!! يجب ان تكون عملية التشفير شاملة حتى لا يوجد اى جزء من المشكلة او الفرصة لا تخصع للاجراءات البحث العلمى حتى لا يفقد القدرة على توفير حل علمى لها
ب : تطبيق الاسلوب العلمى لحل المشكلة او الفرصة التسويقية وتشمل ............ 3- اختيار تصميم البحث التسويقى 4- تصميم ووضع خطة المعاينه 5- القياس ووضع المقاييس وجمع البيانات التسويقية 6- اعداد البيانات للتحليل 7- تحليل البيانات
جـ : فك الشفرة الحل العلمى الذى تم التوصل اليه بشكل قابل للتنفيذ وتشمل ............. 8- تفسير البيانات التسويقية 9- اعداد وتقديم التقرير النهائى لبحوث التسويق
ثالثا : مرحلة استخدام المخرجات عملية بحوث التسويق /////////////////////////////////////////////////////// ///////
هناك 3 انواع للاستخدام بحوث التسويق
ا- الاستخدام المباشر ===لتحقيق الاهداف الاصليه والمعلنه للقيام ببحوث التسويق
2- الاستخدام الفكرى لمخرجات التسويق للتعرف على مهارات واتجاهات فى الاجل الطويل لمشروعات بحوث التسويق المستقبليه
3- الاستخدام الرمزى ( السياسي ) === لتحقيق اهداف سياسيه غير مفصح عنها مثل استخدامها لاعطاء صورة ذهنية جيدة عن متخذ القرار كمتخذ رشيد فى قراراته او دعم معتقدات مسبقة او لخداع طرف تالت
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
| |
|
| |
GoGa تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 61 العمر : 36 مكان السكن : el haram الوظيفة : student السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 28/10/2008
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الثلاثاء أبريل 28, 2009 8:58 am | |
| ***********بحوث التسويق الدولية : - ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
هناك 3 انواع رئيسية وهى :-
ا - بحوث التسويق الدولية الحقيقة === هى تلك البحوث التى تتم على منتجات او خدمات دوليه حقيقيه مثل خدمات الانترنت / الطيران/ البترول / الفنادق .......وهكذا
2 - بحوث التسويق الاجنبية === هى تلك التى يتم تمويلها من شركات تعمل فى دوله ما عن سوق يوجد فى دوله اخرى وذلك بغرض تقييم دخول ذلك السوق
ملحوظة !!!!!!!!!!!!
لا تعتبر جنسية الوكالة البحوث التسويقية ذات علاقه بهذا الامر ولا يكون لها تاثير او صله على اهداف ونتائج عملية بحوث التسويق
3 - بحوث التسويق متعددة الجنسيات === وهى التى تقوم بها شركات متعددة الجنسيات فى الاسواق التى تعمل بها بالفعل
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ اخلاقيات بحوث التسويق ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
هناك مصدران اسايان للمشاكل الاخلاقيه لبحوث التسويق
الاول : اساءة استخدام المعلومات zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzz مثل === # غش المقابل # اخفاء الجه المموله عند جمع البيانات # توصيل معلومات تسويقية لطرف دون اخر داخل الشركة تحليل البيانات التسويقيه بشكل مضلل #
الثانى: دافع الربح zzzzzzzzz zzzzzzzz مثل ====
# بيع معلومات تسويقيه للمنافسين # تقديم خدمات بحوث تسويق غير ضرورية للشركات # تحصيل مقابل خدمات بحوث تسويق لم يتم القيام بها # التواطؤ مع الشركة لخداع طرف تالت
كده يبقى تقريبا خلالالالالالالاص الفصل الاول
بس للاسف انا الحاله العملية الاولى مافهمتهاش فى كتاب التطبيقات يمكن اكون هنجت ناو ربنا يسهل بعد كده
| |
|
| |
.ندى. نقيب تجارى
عدد الرسائل : 14301 العمر : 36 مكان السكن : مصر حبيبتى الوظيفة : ..... الهواية : التعلم و المناقشة و الرسم و النت طبعاD: السٌّمعَة : 37 تاريخ التسجيل : 29/04/2007
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الأربعاء أبريل 29, 2009 2:16 am | |
| تسلم ايييييييييييييييدك يا جوجو على الحالة و على تلخيصك ..ربنا يكرمك
ان شاء الله بكتابتك دى مش هتنسى خاالص
ربنا يجازيكي كل خير يا قمر
و ان شاء الله تخلصيها بسرعه ..انا برضه بدات بيها و الحمد لله ذاكرتها بسرعه نسبيا
ربنا يحفظ علينا ما علمنا و يرده الينا عند حاجتنا اليه و ينفعنا به | |
|
| |
GoGa تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 61 العمر : 36 مكان السكن : el haram الوظيفة : student السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 28/10/2008
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الأربعاء أبريل 29, 2009 2:35 am | |
| اميييييييييييين يارب العالمين بس مش عارفه ليه مش فاههمه هو عاوز ايه فى الحاله الاولى يعنى حلها على اساس ايه ف التطبيقات | |
|
| |
.ندى. نقيب تجارى
عدد الرسائل : 14301 العمر : 36 مكان السكن : مصر حبيبتى الوظيفة : ..... الهواية : التعلم و المناقشة و الرسم و النت طبعاD: السٌّمعَة : 37 تاريخ التسجيل : 29/04/2007
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الأربعاء أبريل 29, 2009 2:50 am | |
| معلش و الله نسيت اكتب يا جوجا اصلى قريت بسرعه ..اصل انا كمان مهنجة اوى هى بصى ..بيمسك كل حالة من ال 1-2-3-4 ..و يشوف هل هى تبع انهى نوع فى العوامل و اللى هتلاقيهم فى المحاضرة الثانية يعني مثلا رقم 1 بيقولك انهم خلوا مؤسسات تانية غير شركات التامين تدخل فى مجال التامين فدة يعتبر قصاد ايه من العوامل ؟؟ قصاد العامل اللى بيقول تحرير قواعد التجارة فى الصناعه ..اللى معناها انهم شالوا قيود ان اى حد يدخل فى الصناعه بتاعتهم و هكذا فى بقيت الحالات يا رب اكون وضحتهالك .. ربنا يكرمك يا جميل معلش لو ملخبطة اصلى بقالى فترة بنام بدرى تصبحى على خير يا قمر انا هروح الحق اناملى ساعتيينقبل الفجر لحسن انا بنام قتيل اصلا ابقى رنيلى لو معاكى رصيد و صاحية منورة بجد يا جوجو انا مبسوطة اوى انك بقيتى تدخلى و تشاركى انا كنت قربت احس ان المنتدى ولادى .. | |
|
| |
GoGa تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 61 العمر : 36 مكان السكن : el haram الوظيفة : student السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 28/10/2008
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الأربعاء أبريل 29, 2009 4:59 am | |
| والله ماعييش رصيييد بس انا صاحيه ومش هانام هاكلم الفصل التانى عشان ننجز وكده وميرسيه ليكى قوى ياندى وانا هانقل لهم على الفيس الكلام ده عشان يفهموا هما كمان | |
|
| |
.ندى. نقيب تجارى
عدد الرسائل : 14301 العمر : 36 مكان السكن : مصر حبيبتى الوظيفة : ..... الهواية : التعلم و المناقشة و الرسم و النت طبعاD: السٌّمعَة : 37 تاريخ التسجيل : 29/04/2007
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الأربعاء أبريل 29, 2009 11:14 am | |
| ربنا يخليكي يا جوجا يا قمر
و ابقى سلمى عليهم على الفيس بوك لحسن انا مدخلتش بقالى قرووون | |
|
| |
salma
عدد الرسائل : 42 العمر : 36 مكان السكن : Giza الوظيفة : طالبه فى قسم إداره 2009 الهواية : الهدوء والالتزان السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 22/11/2008
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. الأربعاء أبريل 29, 2009 11:10 pm | |
| السلام عليكم ورحمته الله وبركاته ربنا يكرمك يا جميل .... بجد مجهود راااااااااائع انا شخصياً استفد منه اوى خصوصاً لانى لسه بدءه مذكرة ماده بحوث التسويق ..... ربنا يجازيكى خيراً بإذن الله | |
|
| |
GoGa تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 61 العمر : 36 مكان السكن : el haram الوظيفة : student السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 28/10/2008
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. السبت مايو 02, 2009 12:40 am | |
| معليش اتاخرت عليكم ا
الفصل التانى فى بحوث التسويق ******************************** &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
اولا : طبيعه المشكلة او الفرصه التسويقيه ==========================
* العرض == هو مؤشر سلبى او ايجابى لمشكلة او فرصة البحث التسويقى
* المشكلة == هى المسبب الرئيسي وراء التحرك او المؤشر السلبى وهو الفجوة بين التوقعات والواقع الفعلى
* الفرصة == هى المسبب الرئيسى وراء التحرك او المؤشر الايجابى وهو الفجوة بين الطموحات والواقع الفعلى
################################## ثانيا انشطة تحديد المشكلة او فرصة التسويقية ==============================
1- تحليل البيانات -------------------- وهناك نوعين من البيانات أ) بيانات اوليه --------------- وهى البيانات التى يتم جمعها وتحليلها مخصوص لاغراض البحث التسويقى
ب) - البيانات الثانوية ------------------------ هى البيانات التى يتم جمعها وتحليلها لغرض اخر غير اغراض البحث التسويقى لا بد من تعديل وتوتوجيه البيانات الثانوية لكى تتناسب مع غرض البحث الحالى
اهم مصادرها @@@@@ 1- فواتير وسجلات البيع 2- القوائم الماليه 3- محاضر اجتماعات مستوى التسويق 4- دليل سياسات التسويق 5- دليل التنظيم والهيكل التنظيمى 6- تقارير تقييم الادار للعاملين فى مجال التسويق 7- موقع الشركة على الانترنت
2- مراجعه الادبيات والكتابات المرتبطة بمشكلة البحث التسويقى ----------------------------------------------------
1- الدرسات الاكاديمية المهنيه المرتبطة بالموضوع 2- التقارير التى تصدرها الجهات المهتمة او المنظمة للصناعه 3- التصميمات التى تصدر جهات مستقله 4- المعايير الدولية فى الصناعه * القراءه السريعه واعادة النظر فى موضوع من وجهه نظر محدده
البحوث غير الكمية مع الاطراف المرتبطة بمشكلة البحث ------------------------------------------------------------------------ تنقسم بحوث التسويق الى نوعين من البحوث وهى كالتالى
ا ) - بحوث التسويق الكمية =============
وهى جمع البيانات وتحليلها بشكل هيكلى فى صورة رقمية وتسمح للتعميم وتفتقر الى العمق وعند استخدامها بمفردها نقع فى خطا فرانكشتاين
ب ) - بحوث تسويق الغير كمية ===============
وهى جمع البيانت وتحليلها بشكل غير هيكلى فى صورة لفظية انشائية
ويجب مراعاه الاتى عند استخدام البحوث الغير كمية * التقابل مع اطراف متنوعه مرتبطة بالمشكلة او الفرصة التسويقيه * ان تكون هناك بيانات محددة ومتوفرة فى افضل صورة ممكنه لدى كل طرف من الاطراف اما بقى الاطراف المهمه كالتالى
1- متخذ القرارات التسويقيه == بناخد منهم اهداف الشركة التسويقية والموارد المتوفر لتحقيقها 2- العملاء == بنعرف منهم الجودة المدركة والقيم المدركة لدى العملاء 3- خبراء المعرفة فى الصناعه == مرجعيات الصناعه واعرافهم 4- خبراء المعرفة فى الصناعه == بنعرف منهم التطورات المستقبليه وعوامل النجاح الاساسيه 5- الموزعين والموردين == موقف الشركة التنافسي كسلسله قيمة بالنسبة لشركائها الاستراتيجين فى نظام القيمة بالصناعه 6- العاملون بالنمنظمة == موقف التسويق الداخلى من حيث الدافعية والالتزام التنظيمى واستعدادهم لاحداث التغيرات التنظيمة المقترحة من بحوث التسويق @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
فهم الاطار المحيط بالمشكلة او الفرصة البحث التسويقى ==================================
يمثل اطار المشكلة الابعاد الرئيسيه الاربعه التاليه :
1- امكانيات الشركة التسويقية والتكنولوجية 2- الطبيعه التنافسيه للسوق الذى تعمل فيه الشركة 3- سلوك قاعده العملاء الخاصة بالشركة 4- البيئه التسويقية التى تعمل فيها الشركة وتشمل : الاقتصادية والسياسيه والاجتماعيه والتشريعيه والثقافية والديمجرافيه والمؤسسيه والتكنولوجية والطبيعيه
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
5- صياغه مشكلة او فرصة البحث التسويقي ========================= تنقسم الى ا ) - الصياغه الادارية لمشكلة او فرصة البحث التسويقى: ---------------------------------------------------------------- وهى صياغه مشكلة او الفرصة البحث التسويقى كمجالات التى يجب على ادارة الشركة التعامل معها
اولا : المشكلة الرئيسيه : ------------------------------- مثل : انخفاض رضا العملاء بسبب انخفاض الجوده المدركة
ثانيا : المكونات الرئيسيه للمشكله او الفرصة ------------------------------------------------- وبالطبع كما فى المثال السابق ليها ابعاد رئيسيه ومسببات تفصيليه وهنا يتم عمل مزيج سيئ
1-التصميم السيئ للمنتجات 2- عدم تناسب السعر مع القيم المركة 3- سوء اختيار الشركة للموزعين 4- عدم فاعليه الحملات والاحداث الترويجيه التى تنظمها الشركة
وهنا يحدث احتمال من الاتى :
ا ) - انها ليست مشكلة تسويقيه ب ) - مشكلة تسويقيه محدوده وحلها معروف ج ) - مشكله تسويقيه كبيرة وتحتاج لمعلومات لحلها
ب ) - الصياغه البحثيه لمشكلة البحث التسويقى : ==============================
هى تحويل الصياغه الاداريه لمشكلة البحث التسويقى لعدد من المعلومات التسويقيه التى تم جمعها وتحليلها باسلوب سليم يؤدى للتعرف على الوقائع على مشكلة البحث والاسلوب الفعال لحلها
اولا : المكشله الرئيسيه ============== 1- يتم جمع معلومات عن ابعاد الجودة المدركةللمنتجات فى السوق المصرى 2- يتم جمع معلومات عن مستوى رضا العملاء الحالى لقاعده عملاء الشركة مقارنه بمستوى رضا العملاء العام فى السوق المصرى فى صناعه معينه
ثانيا: المكونات التفصيلية للمكشكلة ======================
ا ) - التصميمات السئية للمنتجات ------------------------------------ 1- مشاكل التصميمات الحالية 2) - التصميمات الاخرى والبديله فى السوق 3) - اقسام السوق التى تستهدافها السوق البديله 4) - حجم السوق المحتمل لكل سوق
ب) - عدم توازن السعر مع القيمة المدركة ----------------------------------------------- 1) - حساسيه السعر لدى العملاء ( المرونه السعريه ) 2) - استراتيجية التسعير لدى المنافسين 3) - فرص التمييز السعرى
ج) - سوء اختيار وادارة الشركة لشبكة التوزيع ----------------------------------------------------- 1) - مشاكل شبكة التوزيع الحالية 2) - بدائل التوزيع المتاحة 3) - المنطقة الجغرافيه التى يمكن ان يغطيها كل بديل توزيع 4) - انعكاس كل بديل توزيع على الصورة الذهنيه للشركة
د ) - عدم فاعليه الحملات الاحداث الترويجيه للشركة --------------------------------------
1) - فاعليه الرساله الترويجية 2) - فاعلية توصيل الرساله الترويجيه 3) - فعاليه قوة اقناع الرساله الترويجيه 4) - فاعليه وسائل الجذب بالرساله الترويجيه
Post #20You wrote2 seconds ago**** اسئله وفروض البحث التسويقى ======================
* السؤال البحثى == هو تساؤل غير قائم على اى معرفة مسبقة بالظاهرة التسويقيه محل البحث وتتم فى حاله الظواهر التسويقيه الجديده
* الفرض البحثى == هو تخمين قائم على معرفة موثقة وهى قد تكون فى صورة خبرة لدى الشركة ( ادله موضوعيه ) او فى صورة معرفة نظرية من خلال الابحاث الاكاديمية
ملاحظات على الفروض !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1- تمثل مقدمة للاختبار وليس نتيجة نهائية له 2- المتغيرات فقط تكون موضع قياس اما العلاقة فهى من خلال الاساليب الاحصائية 3- الفرض مفيد جدا سواء ثبتت صحته او خطأه 4- حيث يخدم الفرض باقى المراحل جمع البيانات اللازمة للقياس المتغيرات
##############################3
صياغه فروض البحث التسويقى =====================
تتم اما فى الاشكال التاليه
1) - الشكل الكمى --------------------- فى صورة معادلات
2) - الشكل البيانى ------------------------- وله عده اشكال
أ - اتجاه عام صاعد او هابط ب - اتجاه دائرى ج - اتجاه موسمى خلال فترة لا تزيد عن عام د - اتجاة مذبذب ( عشوائى )
3) - شكل لفظى ----------------------
وتقريبا كده انتهى الفصل التانى لبحوث التسويق
وشكرا اسئله وفروض البحث التسويقى ======================
* السؤال البحثى == هو تساؤل غير قائم على اى معرفة مسبقة بالظاهرة التسويقيه محل البحث وتتم فى حاله الظواهر التسويقيه الجديده
* الفرض البحثى == هو تخمين قائم على معرفة موثقة وهى قد تكون فى صورة خبرة لدى الشركة ( ادله موضوعيه ) او فى صورة معرفة نظرية من خلال الابحاث الاكاديمية
ملاحظات على الفروض !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1- تمثل مقدمة للاختبار وليس نتيجة نهائية له 2- المتغيرات فقط تكون موضع قياس اما العلاقة فهى من خلال الاساليب الاحصائية 3- الفرض مفيد جدا سواء ثبتت صحته او خطأه 4- حيث يخدم الفرض باقى المراحل جمع البيانات اللازمة للقياس المتغيرات
##############################3
صياغه فروض البحث التسويقى =====================
تتم اما فى الاشكال التاليه
1) - الشكل الكمى --------------------- فى صورة معادلات
2) - الشكل البيانى ------------------------- وله عده اشكال
أ - اتجاه عام صاعد او هابط ب - اتجاه دائرى ج - اتجاه موسمى خلال فترة لا تزيد عن عام د - اتجاة مذبذب ( عشوائى )
3) - شكل لفظى ----------------------
وتقريبا كده انتهى الفصل التانى لبحوث التسويق
وشكرا
| |
|
| |
.ندى. نقيب تجارى
عدد الرسائل : 14301 العمر : 36 مكان السكن : مصر حبيبتى الوظيفة : ..... الهواية : التعلم و المناقشة و الرسم و النت طبعاD: السٌّمعَة : 37 تاريخ التسجيل : 29/04/2007
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. السبت مايو 02, 2009 12:55 am | |
| تسلمي يا قمر
ربنا يكرمك انتى و ممود فريد على موضوع الملخصات اللى بتعملوها دى ..و يجعلها فى ميزان حسناتكم | |
|
| |
GoGa تجارى ناشئ
عدد الرسائل : 61 العمر : 36 مكان السكن : el haram الوظيفة : student السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 28/10/2008
| موضوع: رد: محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. السبت مايو 02, 2009 1:11 am | |
| | |
|
| |
| محاضرات د- وائل قرطام (بحوث تسويق ) .. | |
|