منتدى commerce
ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 829894
ادارة المنتدي ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 103798
منتدى commerce
ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 829894
ادارة المنتدي ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 103798
منتدى commerce
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67

hanzala
كرومبو
ريمى
الجوهرة
زهرة القدس
heba
shato
(zamzam)
Mohamed Magdy
عاشق الجنة
Admin
F.r.I.ë.N.d.S
مصطفى
yasmina
sagda
mary mor
شاهبندر التجار
Kotamya2009
BASBOSA
.ندى.
foffa
mohamed14
heha
Professor
مهاجر مجرووح
.:•زمزم•:.
Yaso
31 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1 ... 17 ... 30, 31, 32 ... 35 ... 40  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
Admin
رئيس المنتدى
رئيس المنتدى

ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالأربعاء فبراير 18, 2009 4:31 am

انا كل ده سايبك تلهو وتمرح

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
https://commerce2009.yoo7.com
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

ذكر عدد الرسائل : 2920
مكان السكن : Giza
الوظيفة : student
الهواية : حب إستطلاع الحياة

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالأربعاء فبراير 18, 2009 4:37 am

ماشي يا سمير

انا معاه ومعاك ان مافيش ثوابت ، هو فيه مثلا لو بين الازواج ممكن ، انما في العادي كدة لا يجوز .. ده راي الدين مش كلامي ده بالنسبة للاغاني العادية اللي كلنا عارفينها

قصدي انه يوضحلها كلامه ، مش يقول الفتوى من غير ما المتلقي يفهمها

الاغاني الوطنية والدينية و ... ناس قالت انها حلال عشان كلامها مافيهوش حاجة ، وناس قالت انها حلال لو كانت من غير معازف ( الحان ) وكل حد ليه حجته

اللي انا مؤمن بيه ان ( لا يكلف الله نفساً الا وسعها ) شوف انت قادر على ايه ، وحاول تبطل الاغاني شوية شوية لحد ما ربنا يكرمك وتبطلها خالص

بس

وشد حيلك عشان بنكون منتخب اليومين دول Very Happy
http://www.ibrahimelfiky.com
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالأربعاء فبراير 18, 2009 4:38 am

ايه يا عم

انت سايبني في الجونينة ولا ايه

ههههههههههههههههههههههههههههه
Admin
رئيس المنتدى
رئيس المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالأربعاء فبراير 18, 2009 4:40 am

ههههههههههههههههههههههههههههههههه

اه ، لسه مادخلتكش االزونزانة هههههههههههههههههههههههههه
https://commerce2009.yoo7.com
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالأربعاء فبراير 18, 2009 4:45 am

ههههههههههههههههه

لا خلينا في الجونينة احسن
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

انثى عدد الرسائل : 14301
مكان السكن : مصر حبيبتى
الوظيفة : .....
الهواية : التعلم و المناقشة و الرسم و النت طبعاD:

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالأربعاء فبراير 18, 2009 5:09 am

معلش متقعدلوش على الواحدة بقى ..ما هو كل واحد فيه عيوب

انا كان قصدى فى لسؤال اصلا مش انت بتحب تسمعه و لا لا

انا كنت عايزة افهم اصلا بس يعني بتحب الاراء المتوسطة زى بتاعته كدة و بتاعت الازهر عموما و الكلام اللى بيقولوه عمرو خالد و معز مسعود و مصطفى حسنى ..و لا بتاعت السعوديين و الشيخ محمد حسين يعقوب وكدة

انا مش قصدى اعمل تقسيمات اوى ..بس بحس ان ليهم مدارس فكرية مختلفة (مش عارفه ايه الكلام المكعبر دة)

فاى تلك المدارس الفكريه انت بتحبه ؟؟

و هل دايما بتحب الاراء الشديدة و لا اللى تحس انه فى مقدرتك و بسيط

اصل حاجة زى الشغل للبنات دى مثلا ..اشمعنى ماسك الراى دة بالذات و معجب بيه مع انه غريب شوية خاصة ان المراه حاربت ايام النبى صلى الله عليه و سلم
و امهات المؤمنين كانوا بمثابة معلمات ..علموا الناس حاجات كتير
و مش فاكرة فى عهد مين من الخلفاء الراشدين كان سمح لواحدة انها تتاجر و دة مكنش متعارف عليه عندهم

المهم يعنى..هل انت متشدد Very Happy

اصلى مبحسش انك كدة..بس ساعات تقول جمل توحى بذلك

المهم انى قاعدة بدور على حاجات فى النت و بعمل حاجات تانيه ..بس الموضوع استفزنى فكل شوية ادخل ارد
اسفه لو ردودى مش منظمة و لا بايخة

اصلى بس اتضايقت بصراحة اوى فكنت عايزة ارد (اه افتكرت Very Happy ..اصلى رخمه و مبفوتش Very Happy .. هو لو قال الاغانى حرام هيسجنوه يعني Very Happy ..طب لييييييه ..هى الفكرة بس ان كل الناس اللى فاهمه بجد هتلاقيهم يخافوا يفتوا و يقولولك اراء غيرهم او جمل عامه ..لان كلمة حرام دى كبييييييييييييييييييييييييييييييييييرة اوى اوى ..مبيقولوهاش تقريبا الا للى جه فيها نص ..علشان كدة تعتبر فتوى التدخين حرام من الفتاوى المشهورة اوى و بتيجى طبعا من دراسات كتير اثبتوا بيها بالقياس انها حرام ..فمش سهله ابدا كلمة حرام ..لو لاحظت هتلاقيها نادرة يقولوها الناس اللى عندها علم كويس )

المهم اسفه لو ضايقتك

يا رب ميكونش دة زعلك

سلااام علييكم و رحمة الله و بركاته
http://www.amrkhaled.net
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالأربعاء فبراير 18, 2009 5:38 am

ندى كتب:

اه اما بكون في البيت يوم الجمعة ، بس غالبا ماببقاش في البيت يوم الجمعة يا اما كورس او خروج

انا كنت عايزة افهم اصلا بس يعني بتحب الاراء المتوسطة زى بتاعته كدة و بتاعت الازهر عموما و الكلام اللى بيقولوه عمرو خالد و معز مسعود و مصطفى حسنى ..و لا بتاعت السعوديين و الشيخ محمد حسين يعقوب وكدة

انا مش قصدى اعمل تقسيمات اوى ..بس بحس ان ليهم مدارس فكرية مختلفة (مش عارفه ايه الكلام المكعبر دة)

فاى تلك المدارس الفكريه انت بتحبه ؟؟

هو بصي احلى حاجة في العلم انه عامل زي الطريق عايز اعرف اخره بيوصل لفين ، بداية الطريق معايا كان عمرو خالد لحد ماجت فترة بقيت بحس اني سمعت الكلام ده قبل كدة ، فقلت اجرب اسمع لناس تانية فقابلت بالصدفة واحدة كان بيصلي معايا في الجامع و حكالي على الشيخ يعقوب وقالي انه بيحب يسمعه ، قلتله انا بسمع عمرو خالد شكر في عمرو خالد وقالي طب خد جرب اسمع الشريط ده وقوللي ايه رايك فيه ؟

الشريط ده كان لعبة الحياة بتاع محمد حسين يعقوب ، عجبني جدا بصراحة ، بتعجبني الحاجات دي من الشيخ يعقوب بتبقى تاملات جميلة ، فيه دروس تانية بيبقى متشدد فيها شوية ، محمود المصري بعتبره وسط بين عمرو خالد ومحمد حسين يعقوب جميييل جداا بابتسامته الجميلة دي

مصطفى حسني بعتبره خليفة عمرو خالد .. ما شاء الله عليه

بس حاليا اكتر مدارس برتاح لها مصطفى حسني وعمرو خالد

و هل دايما بتحب الاراء الشديدة و لا اللى تحس انه فى مقدرتك و بسيط

الوسيط اللي ممكن يتعمل

اصل حاجة زى الشغل للبنات دى مثلا ..اشمعنى ماسك الراى دة بالذات و معجب بيه مع انه غريب شوية خاصة ان المراه حاربت ايام النبى صلى الله عليه و سلم
و امهات المؤمنين كانوا بمثابة معلمات ..علموا الناس حاجات كتير
و مش فاكرة فى عهد مين من الخلفاء الراشدين كان سمح لواحدة انها تتاجر و دة مكنش متعارف عليه عندهم

المهم يعنى..هل انت متشدد Very Happy

لالالا خالص

اصلى مبحسش انك كدة..بس ساعات تقول جمل توحى بذلك

انها مجرد ايحاءات فقط Very Happy

المهم انى قاعدة بدور على حاجات فى النت و بعمل حاجات تانيه ..بس الموضوع استفزنى فكل شوية ادخل ارد
اسفه لو ردودى مش منظمة و لا بايخة

اصلى بس اتضايقت بصراحة اوى فكنت عايزة ارد (اه افتكرت Very Happy ..اصلى رخمه و مبفوتش Very Happy .. هو لو قال الاغانى حرام هيسجنوه يعني Very Happy ..طب لييييييه ..هى الفكرة بس ان كل الناس اللى فاهمه بجد هتلاقيهم يخافوا يفتوا و يقولولك اراء غيرهم او جمل عامه ..لان كلمة حرام دى كبييييييييييييييييييييييييييييييييييرة اوى اوى ..مبيقولوهاش تقريبا الا للى جه فيها نص ..علشان كدة تعتبر فتوى التدخين حرام من الفتاوى المشهورة اوى و بتيجى طبعا من دراسات كتير اثبتوا بيها بالقياس انها حرام ..فمش سهله ابدا كلمة حرام ..لو لاحظت هتلاقيها نادرة يقولوها الناس اللى عندها علم كويس )

فيه ناس معتقدة كدة

على اعتبار انه لو قال كدة ناس كتير ممكن تبطل اغاني وده مش في صالح السياسة العامة للبلد

بس فعلا عندك حق .. كلمة حرام كبيييرة جداا عشان كدة فيه حديث للنبي عليه الصلاة والسلام ( من قال لا اعلم فقد افتى ) عشان الناس ماتفتيش بغير علم

المهم اسفه لو ضايقتك

يا رب ميكونش دة زعلك

لالا خالص بالعكس انا اتعلمت حاجات من المناقشة دي

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالأربعاء فبراير 18, 2009 11:35 pm

سلام عليكم و رحمة الله و بركاته

هعلق على كله بالمرة Very Happy

اقتباس :
عموما فيه ليا شلة الحمد لله من اولى ثانوي بس حاليا مش في نفس الكليات خالص واحد في هندسة وواحد في علاج طبيبعي وواحد في علوم بنتقابل في المناسبات والاجازت وكدة

عموما فيه ناس كتير جميلة في دفعة ادارة وفي دفعة محاسبة وناس من الدفعة بتاعتي جمال جدا ما شاء الله عليهم

فين اسماء المتهمين انهم اصحابك ..دة محضر لازم الاجابة محددة وواضحة و صريحة Smile

اقتباس :
وو اراء مين اللى غالبا بترتاحلها ؟؟

يوسف القرضاوي بتعجبني معظم ارائه
بصراحة مسمعتوش كتير.. بس هو مصرى و انا بحب اراء المصريين غالبا ..مش تحيز لمصر بس و الله لكن بحب اراءهم فعلا و برضه فى ناس من سوريا حلوين اوى و من الكويت بحب د- طارق سويدان و السعوديه فى ناس ليها اراء بتعجبنى بس مش فى كل حاجة بصراحة ..هو اكيد كل الشيوخ و الدعاه حلوين ما دام نيتهم الدعوة الى الله ..ربنا يكرمهم كلهم و ينفعنا بعلمهم

اقتباس :
مواد الكلية مهمة طبعا والا ماكانوش درسوهالنا Very Happy

هي ممكن يكون عيبها انها قديمة شويتين وفيه حاجات جديدة طلعت مابتلحقش تتابعها

هى فعلا فى مواد كتير كدة ..بس فى دكاترة بيحاولوا يطوروا فى المحاضرة و فى اللى ربنا يكرمهم و بيطوروا الكتب كمان
ربنا يوفقك

اقتباس :
حلم Very Happy

كان نفسي ابقى مهندس

طب بس انت بتحب التامل و هوايتك حب استطلاع الحياة و بتحب التنمية البشريه .. الموضوع مش لايق خالص مع هندسة ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 31089

انت اكيد ربنا ما دام دخلك تجارة يبقى عايزك تكون هنا لتحقيق اهداف معينة

واكيد دة انسب مكان ليك .. و لو فكرت هتلاقى انك ممكن تفيد اكتر من لو كنت مجرد مهندس

يعني مثلا انا فى رايي ان مشكلة مصر ان مفيش تقدير للمورد البشرى اللى مصر غنية جداااااااااا بيه و الحمد لله
و انت كان ليك موضوع جميل اللى اسمه احسن اكتشاف تقريبا كان بيتكلم عن كدة

فشوف بقى انت بما انك ناوى تشتغل فى مجال التنمية البشريه و ادارة الموارد البشريه ..ممكن تساعد امتك فى اكتر حاجة هى محتاجالها دلوقتى

يبقى انت كدة فى افضل مكان

و كمان ممكن تبقى مدير على المهندسين نفسهم و تحفزهم يعملوا الحاجات اللى كان نفسك تعملها من خلال الهندسة و تبقى كسبت ثوابهم بالاضافه لثوابك

و من كل ما سبق يتضح ان كلية تجارة طبعا احسن من هندسة (بالعافيه بقى heea )

و طبعا كل مننا ميسر لما خلق له ..فاكيد ربنا يسرلك دخول تجارة علشان خلقك تعمل حاجة من خلالها
ربنا يوفقك و نشوفك فى احسن مكان باذن الله

اقتباس :
ماهو المشكلة ان الكتاب اللي قريت فيه الراي ده للشيخ الشعراوي برده فمش عارف هل بتختلف من وقت للتاني ولا لا ؟؟

طب يعني انت وجهة نظرك الشخصية ايه ..ايه اللى انت لو كنت بنت كنت عملته يعني و نفذته .. او مثلا تحب بنتك فى المستقبل تعمله ؟؟

اقتباس :
اخبار ، اهداف لو كان فيه ماتش قبلها بيوم

فى موقع اسمه يلا كورة.. بيجيب كل اخبار الكورة دى ..اخويا مواراهوش غيره هو و الفيس بوك لما بيشلنى Very Happy

اقتباس :

شكرا اوى انك بترد السلام .عشان نص المنتدى محدش بيرد ليا السلام مع انى كتبه بخط طويل Very Happy

اقتباس :
اه اخويا الصغير اسمه محمد في 5 ابتدائي

اخوك اصغر منك بكتير اوى ..يا ترى بتتعامل معاه ازاى ؟

و هل انتوا اصحاب و ممكن تحكيلهعلى حاجة مضايقاك مثلا ؟؟

و هو برضه هل لو زعلان ييجي يشتكيلك ..اوومثلا عايز يتخانق و لا حاجة فيقولك تدافع عنه Very Happy ؟؟

اصل انا اخويا اصغر منى ب 6 سنين و كنت بحس ان الفرق كبير و بحس انه ابنى مش بس اخويا (بالذات زمان قبل ما يبقى اطول منى ) ..فنفسى اعرف لو الاخ صغنتوت اوى بيبقى ايه موقفه

و هل مثلا ممكن تاخده تخرجه ( متهيالى اه عشان جبته رساله ..صح ؟؟)

و هل هو على طول كدة مبيحبش يكلم االناس اللى ميعرفهمش ..اصلى حسيت انه اتضايق لما سالته عن اسمه و هو فى سنة كام

بيعرف يدخل على النت و لا لسه معلمتوش ؟؟

و كدة انا قلبته محضر مع اخوك الصغير خلاص Very Happy

اقتباس :

بس غالبا الاختلافات مش كبيرة يمكن البنات في القاهرة والجيزة واسكندرية متحررين اكتر من باقي المدن

ليه بقى متحررين فى ايه ؟؟ و هل تحرر يعني شىء وحش و لا حلو

اقتباس :

اه اما بكون في البيت يوم الجمعة ، بس غالبا ماببقاش في البيت يوم الجمعة يا اما كورس او خروج

لا انا قصدى انى مش قصدى اسالك انت بتسمعه و لا لا..انا قصدى بس اعرف بتحب الاراء اللى من نوعية ايه

انا على فكرة مش بسمعه على طول دايما ..بس لما بسمعه بيعجبنى اراءه

اقتباس :
هو بصي احلى حاجة في العلم انه عامل زي الطريق عايز اعرف اخره بيوصل لفين ، بداية الطريق معايا كان عمرو خالد لحد ماجت فترة بقيت بحس اني سمعت الكلام ده قبل كدة ، فقلت اجرب اسمع لناس تانية فقابلت بالصدفة واحدة كان بيصلي معايا في الجامع و حكالي على الشيخ يعقوب وقالي انه بيحب يسمعه ، قلتله انا بسمع عمرو خالد شكر في عمرو خالد وقالي طب خد جرب اسمع الشريط ده وقوللي ايه رايك فيه ؟

الشريط ده كان لعبة الحياة بتاع محمد حسين يعقوب ، عجبني جدا بصراحة ، بتعجبني الحاجات دي من الشيخ يعقوب بتبقى تاملات جميلة ، فيه دروس تانية بيبقى متشدد فيها شوية ، محمود المصري بعتبره وسط بين عمرو خالد ومحمد حسين يعقوب جميييل جداا بابتسامته الجميلة دي

هكذا اتضحت الرؤية Very Happy .هو فعلا عمرو خالد وو مصطفى حسنى اكتر ناس بحبهم (بالاضافه لمعز مسعود ) ..و برضه محمود المصرى كويس بس مسمعتوش كتير لكن هادى و مبتسم فعلا فدى حاجة كويسه ربنا يكرمه .. و محمد حسين يعقوب بصراحة انا مش بحب احكم على حد مسمعتوش كتير بس سمعته كام مرة فى حاجات بسيطة فاتضايقت من اسلوب بيزعق شوية كان و قال راي ضايقنى فقلبت و مكملتش و قلت خليني فى الرساله و اقرا و بلاش قناة الناس ..كل ما افتحهها حظى انى الاقى حد بيزعق غالبا فاقلبها Very Happy

بس ممكن هما بينفعوا معناس برضه ..فى ناس بتحب الزعيق مش عارفه ليه Very Happy ..سبحان الله الناس دايما مختلفين

اقتباس :
فيه ناس معتقدة كدة

على اعتبار انه لو قال كدة ناس كتير ممكن تبطل اغاني وده مش في صالح السياسة العامة للبلد

Very Happy انا اول مرة اعرف ان فى سياسه تقتضى وجود اغانى وحشة

دى للاسف سياسه الغرب العامة اللى عايزين يقضوا علينا بيها ..يخلوا الشباب لاهى و ينسى دينه و قضيته و يبقى ماشى ليل نهار حاطط السماعات فى ودانه و زى اللى مبيسمعش بالظبط و طبعا مبيشوفش و القلب مبيتحركش ..فيبقى اكنه ميت بس صاحى

ربنا يحفظنا و يصحى قلوبنا و يصلحهها و يصلح حالنا

اقتباس :
بس فعلا عندك حق .. كلمة حرام كبيييرة جداا عشان كدة فيه حديث للنبي عليه الصلاة والسلام ( من قال لا اعلم فقد افتى ) عشان الناس ماتفتيش بغير علم

ربنا يهدي الناس و يهدينا جميعا

اقتباس :

اتعلمت ايه ؟؟
مثلا ان كوميرس فيه ناس رخمة جداا و ممله زيي كدة Very Happy

اقتباس :

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
hanzala
زعيم تجارى
زعيم تجارى
hanzala

ذكر عدد الرسائل : 2605
مكان السكن : cairo
الوظيفة : إنسان
الهواية : الوحدة العربية - إظهار كلمة الحق

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالخميس فبراير 19, 2009 2:56 am

[quote="عاشق الجنة
فيه ناس معتقدة كدة

[/quote]

لأ ... كدة مش حلو ... قبل م ندخل في اللي كنت هقوله .. لو بتتكلم على إن الشيخ علي جمعة خايف من حد في موضوع الأغاني ده .. يبقى الأولى نتكلم على الفوائد وكدة هو بيقول إنها مش ربا لما تكون بتمشي التجارة في البلد وبتنعش الاقتصاد ... وأنا موافقه على ده . وفي نفس الوقت مش حابب حكاية الفوائد دي ... لأن برضه الشيخ خالد الجندي اللي بحبه جداً قال إنها حرام لكني متفق أكتر مع الشيخ الدكتور على جمعة وبرضه بحبه جداً
فالموضوع كبير أكبر من إننا نتناقش فيه .. لكن الأغاني أظنها مسألة شخصية لا تدخل في نطاق الرزق والحاجات دي .. الله أعلم علشان مكونش بفتي وده يدخلنا للموضوع التاني الأهم
من قال لا أعلم فقد أفتى دي مقولة مش حديث .. معرفش مين قالها لأن غالباً مفيش دليل واضح أوي عليها لكن معظم الجهات التي سئلت كلهم قالوا إنها مقولة تتفق مع الشريعة مفيهاش مشكلة لكنها مش حديث .. أرجو تحري الدقة
أنا مش بهاجمك لكن مسألة كبيرة إن حد يقول ده حديث أو مش حديث وهو ميعرفش

دي لينكات فيها الموضوع .. لكنها جهات برضه الله أعلم بيها .. نبقى نسأل دار الافتاء إن شاء الله

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

ويقال أن من قال لا أدري فهذا نصف العلم .. و لنقل لا أدري لا أدري حتى يكون العلم كاملاً
شكراً للجميع .. وربنا يهدينا كلنا صراطه المستقيم
http://www.hypothetical-world.blogspot.com
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالخميس فبراير 19, 2009 7:35 am

ربنا يكرمك على التنبيه دة..وربنا يستر و محدش فينا يقع فى الاخطاء دى تانى ..

و صح بالمناسبة Very Happy ..علشان متقولوش عليا بتفق مع كل اراءه و خلاص..انا ضد الفوايد بتاعت البنوك و بالذات الفايدة على القروض ..مش برتاح للراى دة خالص.. و مع ذلك بحترمه ..لكن عمرى ما هحب اشتغل فى بنك مع انهم قالوا حلال بس انا مش متطمنة برضه .. ما يمشوا على النظام الاسلامى اللى يطمن اكتر و خلاص ..و اكيد هيبقى احسن لو تم تطبيقه صح

هنقلبهالك مناقشات ان شاء الله Very Happy

زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

انثى عدد الرسائل : 6137
مكان السكن : عفوك ربى..
الوظيفة : ماشية على أول الطريق ....
الهواية : أستغفرك ربى وأتوب إليك..

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالجمعة فبراير 20, 2009 4:25 am

[quote="عاشق الجنة"]
فداء كتب:

شكلك بتحبيه بردو

اكييييييييييييييييييييييييييد ده فخر للمسلمين

محمد حسين يعقوب ده مدرسة لوحده وتأملاته جميلة جدا خصوصا في درس لعبة الحياة بلاقي الموضوع ده جدا

من كتر كلامك عن الشريط ده انا عايزه اجيبه واعرف فيه ايه ؟؟؟؟؟؟

ربنا يخليهولك

احيانا كدة واحيانا كدة بس وانا برة غالبا بيكون في المسجد

يارب دايما فى المسجد انت وكل المسلمين

( مش عارف ليه حاسس اني بقيت جده مرة واحدة Very Happy )

Very Happy حلوه جده دى

ايه المحافظات اللى روحتها فى مصر ؟

القاهرة ، الجيزة ، اسكندرية ، اسماعيلية

انا روحت 9 محافظات Very Happy هيييييييييه

ولو مروحتش عايز تروح ولا عادى ؟

نفسي اروح جدا

يارب تروح لانها روووووووووووووووووعه

ايه اكتر اسامى بتحبها فى الولاد وايه فى البنات ؟

في الولاد

عبد الله ، عبد الرحمن(بابا Very Happy )

، سيف ، عمر ، محمد ، احمد ، محمود ، مصطفى (اكتر عم بحبه هو عمى مصطفى بحب الاسم علشانهVery Happy )

اسامى كلها حلوه

في البنات

رقية (بابا كان هيسمينى رقيه بس ماما لحقتنى Very Happy )

، نور ، سلمى(اسم دبدوبه الاء Very Happy )

، جودي ، جنة ، فاطمة (اسم رائع جدا وخصوصا لما ينطق صح )

الله يكرمك

امين يارب

والله انا عندى كام سؤال كمان كده

بس خد رست علشان الملل وليا عوده ان شاء الله
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالجمعة فبراير 20, 2009 10:31 pm

ليه دة اسم رقية حلو يا دودو ..انتى اسمك حلو برضه طبعاااا
زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالسبت فبراير 21, 2009 12:48 am

اه طبعا هو جميل جدا وانا بحبه

بس الناس ما كنوش هيندهونى بالاسم صح

يعنى بدل رُقيَه هتبقى رُؤَيَا
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالسبت فبراير 21, 2009 1:11 am

ماما برضه مرضيتش تسمينى فاطمة علشان الناس بيقولوه مش بالتشكيل الصح ..و جدو اللى سمانى على اسم مامته Very Happy

كدة احنا هنبوظ الموضوع
زهرة القدس
نقيب تجارى
نقيب تجارى
زهرة القدس

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالأحد فبراير 22, 2009 2:47 pm

لا هو بالنسبه للموضوع

فاحنا قلبناه مناقشه على اسامى على حاجات عجيبه Very Happy

ومعلش يا عاشق الجنه بقى سامحنا

يلا حبه اسئله كده

واضح ان محدش بيسأل

قول اسامى كتب بتحبها اوى غير لا تحزن

فى كل مجال

يعنى كل الكتب اللى قريتها فى مجال الدين وعلم النفس والتنميه البشريه

واكتر كتب عجبتك

ولو عندك حائط فاضى

وانت هتلونه وهترسم عليه وتكتب جمله واحده بس

هتلونه بلون ايه ؟وهترسم عليه ايه ؟(حتى لو مكنتش بتعرف بترسم )

وايه الجمله اللى هتكتبها ؟

ايه اهدافك فى الحياه اللى تتمنى تحققها ؟؟

ولو اختصرتها كلها فى هدف واحد ايه هو؟

وكفايه كده حبه صغنتتين اهم Very Happy للتسليه كده
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالإثنين فبراير 23, 2009 9:28 pm

معلش فى شوية اسئلة عاجلة

بما انك مستشارنا فى الموارد البشرية و التنمية البشرية Very Happy

هو الكورس بتاع عمرو عثمان اللى كنت واخده السنة اللى فاتت كان HRD صح ؟؟

اصل السنة دى كنا رايحين ان و ياسمينة لقيتهم كاتبين I - care و قالوا انها هى ال HRM

وواحد قالنا دى تعتبر ربع ال MBA

فالاسئلة هى ..

متعرفش ايه ال I دى اختصار لايه Very Happy ؟؟ انا قلت ممكن Individual Very Happy ??

و هو اللى كان السنة اللى فاتت كان تنمية بشرية بسسس و مش ادارة موارد بشرية ؟؟

يعني من الاخر الاى كير دى حاجة جديدة عن اللى انت كنت حاطتهولنا هنا (و بصراحة ما قريتهوش كله Very Happy) ؟؟

معلش اسئلة غريبة

اصلى كمان الاعلان وقع من الكشكول و انا ماشية فمعرفتش كنت نفسي اعر اوى ايه i دى ..اصل اكيد يبقى شكلى وحش اوى لو قدمت فى كورس مش عارفه معناه Very Happy
Mohamed Magdy
مشرف
مشرف
Mohamed Magdy

ذكر عدد الرسائل : 4014
الوظيفة : طالب علم
الهواية : القراءة،كرة القدم والرسم

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالإثنين فبراير 23, 2009 11:40 pm

إتهريت اسئله يا حوده malesh da3wa

أنزل انا كمان بشويه اسئله إستغلاليه:

ايه أكتر حاجه عجبتك في شغلنا عموما مع بعض وخصوصا ف الندوه؟
وايه أكتر حاجه ضايقتك فيه؟
نفسك نعمل ايه الفتره اللي جايه في النشاط الثقافي؟
وايه اللي كان نفسك نعمله ف الترم الأول ومعرفناش؟
كفايه كده دلوقتي
واستنى ال1500 سؤال اللي وعدتك بيهم Very Happy
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالثلاثاء فبراير 24, 2009 1:10 am

ندى كتب:
معلش فى شوية اسئلة عاجلة

بما انك مستشارنا فى الموارد البشرية و التنمية البشرية Very Happy

هو الكورس بتاع عمرو عثمان اللى كنت واخده السنة اللى فاتت كان HRD صح ؟؟

اصل السنة دى كنا رايحين ان و ياسمينة لقيتهم كاتبين I - care و قالوا انها هى ال HRM

وواحد قالنا دى تعتبر ربع ال MBA

فالاسئلة هى ..

متعرفش ايه ال I دى اختصار لايه Very Happy ؟؟ انا قلت ممكن Individual Very Happy ??

الصراحة مش عارف بالظبط Very Happy .. ممكن تكون فعلا زي ماتوقعتي Very Happy

و هو اللى كان السنة اللى فاتت كان تنمية بشرية بسسس و مش ادارة موارد بشرية ؟؟

لا كان موارد بشرية عمرو عثمان وكورس سوفت سكليز تاني زي تنمية بشرية كدة

يعني من الاخر الاى كير دى حاجة جديدة عن اللى انت كنت حاطتهولنا هنا (و بصراحة ما قريتهوش كله Very Happy) ؟؟

ممكن يجدد فيه .. بس اما سألت عنه برده قالولي هو هو الاتش ار بتاع السنة اللي فاتت بس الفرق في الاسم بس Very Happy

معلش اسئلة غريبة

اصلى كمان الاعلان وقع من الكشكول و انا ماشية فمعرفتش كنت نفسي اعر اوى ايه i دى ..اصل اكيد يبقى شكلى وحش اوى لو قدمت فى كورس مش عارفه معناه Very Happy

خير ان شاء الله Very Happy

ولو عايزة تسالي حاجة عن الانترفيو .. اتفضلي Very Happy

أسئلة ؟.. يجاوب عليه ازاي كدة

هو عموما هيسأل في الانترفيو كالاتي :

- عرف نفسك :

ده بيكون فيه الاسم ، الكلية ، السنة ، الانشطة اللي عملتها ، احلامي اللي نفسي فيها الفترة الجاية ( وياسلام لو من ضمنها حاجة الكورس هيفدني فيها )

- قوللي 3 مميزات و3 عيوب :

عشان نجاوب ع السؤال ده .. اما نقول اي نقطة فيهم بتكون على شكل star .. إزاي ؟؟

يعني مثلا بالنسبة للميزات أقول .. مثلا بعرف اتعامل مع الناس وده مارستوا مع رسالة ، .. أو اي نشاط تاني اشتركت فيه

او ممكن اقول بحب القراية أو التعلم بشكل عام .. وعشان كدة جاي اخد معاكو الكورس وقبل كدة حضرت ....

يعني اقصد أقول الميزة واقول دليل عليها عشان يقتنع انها فيا فعلا

بالنسبة للعيوب .. ليها ملحوظة هامة جدااا .. (( ماقولش عيب في شخصيتي .. انما اقول عيب في معرفة عندي ))

يعني مثلا ماقولش من عيوبي إن شخص خجول مثلا .. لا .. أقوله معرفش اشتغل برامج كتير كومبيوتر .. يعني ويندوز وورد و الحاجات بتاعة الاي سي دي ال بس غير كدة ماعرفش

او اقوله مثلا ماعرفش لغات تانية غير الانجليزي غير كدة ماعرفش

سؤال خاص جدا بالموارد البشرية :

4 حاجات أساسية بتعملهم الموارد البشرية في الشركة

تقريبا هما : التعيين ، والتحفيز ، والجزاءات ، والمتابعة

الموارد البشرية قبل كدة كانت ايه .. كان اسمها شئون عاملين

بس كدة تقريبا Very Happy لو ركزتو على دول كويس عتبقى نتيجة كويسة ان شاء الله Very Happy

وربناا معاكوو وماتنسوناش في دعاؤكم

سلاااام عليكم
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالثلاثاء فبراير 24, 2009 1:14 am

Mohamed magdy كتب:
إتهريت اسئله يا حوده malesh da3wa

شوفت يا محمد 123

أنزل انا كمان بشويه اسئله إستغلاليه:

ايه أكتر حاجه عجبتك في شغلنا عموما مع بعض وخصوصا ف الندوه؟

انك خايف على شغلك قوي وعايزه يطلع باحسن شكل ممكن

وايه أكتر حاجه ضايقتك فيه؟

بيبقى توتر سنة زيادة شوية Very Happy

نفسك نعمل ايه الفتره اللي جايه في النشاط الثقافي؟

كورس

وندوة ع الاقل

وياسلام لو فيه مجلة Very Happy

وايه اللي كان نفسك نعمله ف الترم الأول ومعرفناش؟

كورس كامل لعمرو عثمان

كفايه كده دلوقتي
واستنى ال1500 سؤال اللي وعدتك بيهم Very Happy

إوعى 1500 بجد احسن ممكن اتشل فيها Very Happy

خليهم من غير الصفرين احسن Very Happy
.ندى.
نقيب تجارى
نقيب تجارى
.ندى.

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالأربعاء فبراير 25, 2009 12:02 am

اقتباس :
الصراحة مش عارف بالظبط Very Happy .. ممكن تكون فعلا زي ماتوقعتي Very Happy

سالت عليها النهاردة قالولى جملة طويلة عريضه اختصارها حروف الكلمة كلها بس نسيتها برضه

اقتباس :
لا كان موارد بشرية عمرو عثمان وكورس سوفت سكليز تاني زي تنمية بشرية كدة

ممكن يجدد فيه .. بس اما سألت عنه برده قالولي هو هو الاتش ار بتاع السنة اللي فاتت بس الفرق في الاسم بس Very Happy

كويس عشان كان نفسي اقراه دايما و بكسل اقرا الانجليزى ..بس قريت كتير اوى من ترجمتك بجدددد ربنا يكرمك و استفدت منها كتير اوى

اقتباس :

خير ان شاء الله Very Happy

ولو عايزة تسالي حاجة عن الانترفيو .. اتفضلي Very Happy

أسئلة ؟.. يجاوب عليه ازاي كدة

هو عموما هيسأل في الانترفيو كالاتي :

- عرف نفسك :

ده بيكون فيه الاسم ، الكلية ، السنة ، الانشطة اللي عملتها ، احلامي اللي نفسي فيها الفترة الجاية ( وياسلام لو من ضمنها حاجة الكورس هيفدني فيها )

- قوللي 3 مميزات و3 عيوب :

عشان نجاوب ع السؤال ده .. اما نقول اي نقطة فيهم بتكون على شكل star .. إزاي ؟؟

يعني مثلا بالنسبة للميزات أقول .. مثلا بعرف اتعامل مع الناس وده مارستوا مع رسالة ، .. أو اي نشاط تاني اشتركت فيه

او ممكن اقول بحب القراية أو التعلم بشكل عام .. وعشان كدة جاي اخد معاكو الكورس وقبل كدة حضرت ....

يعني اقصد أقول الميزة واقول دليل عليها عشان يقتنع انها فيا فعلا

بالنسبة للعيوب .. ليها ملحوظة هامة جدااا .. (( ماقولش عيب في شخصيتي .. انما اقول عيب في معرفة عندي ))

يعني مثلا ماقولش من عيوبي إن شخص خجول مثلا .. لا .. أقوله معرفش اشتغل برامج كتير كومبيوتر .. يعني ويندوز وورد و الحاجات بتاعة الاي سي دي ال بس غير كدة ماعرفش

او اقوله مثلا ماعرفش لغات تانية غير الانجليزي غير كدة ماعرفش

سؤال خاص جدا بالموارد البشرية :

4 حاجات أساسية بتعملهم الموارد البشرية في الشركة

تقريبا هما : التعيين ، والتحفيز ، والجزاءات ، والمتابعة

الموارد البشرية قبل كدة كانت ايه .. كان اسمها شئون عاملين

بس كدة تقريبا Very Happy لو ركزتو على دول كويس عتبقى نتيجة كويسة ان شاء الله Very Happy

بجد متششششكرررة جدااااا ..ربنا يكرمك
و بجد حلوة اوى الميزة دى فيك ..انك مثلا كان ممكن تقول معرفش يعني ايه i و خلاص لكن انت خيت الرد مفيد برضه ..بجد ربنا يكرمك و نفعتنى اوى النهاردة
ربنا يجازيك كل خير و عقبال ما تعمل انترفيو لشغل حلو اوى و تتقبل فيه ان شاء الله
ربنا يوفقك دايما

اقتباس :
وربناا معاكوو وماتنسوناش في دعاؤكم

اكيد مش هننسى ان شاء الله ..بس يا رب انت كمان تدعيلنا معاك .

اقتباس :
سلاااام عليكم

و ان شاء الله ابقى احط اسئلة جديدة بس بعدين ان شا ء الله

و متنساش الصفحة اللى ففاتت فيها اسئلة برضه

ربنا يكرمك و يوفقك دايما
مصطفى
نقيب تجارى
نقيب تجارى
مصطفى

ذكر عدد الرسائل : 5707
مكان السكن : مصر
الوظيفة : طالب في كلية دار العلوم
الهواية : كرة القدم

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالخميس فبراير 26, 2009 5:41 pm

سؤالين على الماشي

ايه عيوب مصر اللي انت شايفها من وجهة نظرك ؟
وكيف معالجة كل عيب .. أشرح ؟
وايه مميزاتها ؟

سؤال اخير بقى

ايه رأيك في ال3 أسألة دول ؟؟
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالسبت فبراير 28, 2009 1:55 pm

محمد حسين يعقوب ده مدرسة لوحده وتأملاته جميلة جدا خصوصا في درس لعبة الحياة بلاقي الموضوع ده جدا

من كتر كلامك عن الشريط ده انا عايزه اجيبه واعرف فيه ايه ؟؟؟؟؟؟

على فكرة هو موجود في موقع اسلام واي في الجزء الخاص بالشيخ يعقوب .. بجد لو سمعتيه هتلاقيه جميل جدا ان شاء الله

ربنا يخليهولك

الله يخليكي Very Happy

احيانا كدة واحيانا كدة بس وانا برة غالبا بيكون في المسجد

يارب دايما فى المسجد انت وكل المسلمين

( مش عارف ليه حاسس اني بقيت جده مرة واحدة Very Happy )

Very Happy حلوه جده دى

ايه المحافظات اللى روحتها فى مصر ؟

القاهرة ، الجيزة ، اسكندرية ، اسماعيلية

انا روحت 9 محافظات Very Happy هيييييييييه

ولو مروحتش عايز تروح ولا عادى ؟

نفسي اروح جدا

يارب تروح لانها روووووووووووووووووعه

ايه اكتر اسامى بتحبها فى الولاد وايه فى البنات ؟

في الولاد

عبد الله ، عبد الرحمن(بابا Very Happy )

ربنا يخليهولك Very Happy

، سيف ، عمر ، محمد ، احمد ، محمود ، مصطفى (اكتر عم بحبه هو عمى مصطفى بحب الاسم علشانهVery Happy )

اسامى كلها حلوه

في البنات

رقية (بابا كان هيسمينى رقيه بس ماما لحقتنى Very Happy )

، نور ، سلمى(اسم دبدوبه الاء Very Happy )

، جودي ، جنة ، فاطمة (اسم رائع جدا وخصوصا لما ينطق صح )

الله يكرمك[/quote]

امين يارب

والله انا عندى كام سؤال كمان كده

بس خد رست علشان الملل وليا عوده ان شاء الله[/quote]

منتظرينك Very Happy
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالسبت فبراير 28, 2009 4:07 pm

ندى كتب:
سلام عليكم و رحمة الله و بركاته

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

هعلق على كله بالمرة Very Happy

اتفضلي Very Happy

اقتباس :
عموما فيه ليا شلة الحمد لله من اولى ثانوي بس حاليا مش في نفس الكليات خالص واحد في هندسة وواحد في علاج طبيبعي وواحد في علوم بنتقابل في المناسبات والاجازت وكدة

عموما فيه ناس كتير جميلة في دفعة ادارة وفي دفعة محاسبة وناس من الدفعة بتاعتي جمال جدا ما شاء الله عليهم

فين اسماء المتهمين انهم اصحابك ..دة محضر لازم الاجابة محددة وواضحة و صريحة Smile

اللي برة الكلية محمود ششتاوي ده صديق الصدوق من اولى ثانوي الحمد لله وفي علاج طبيعي 6 اكتوبر ، محمود فتحي هندسة قسم كيميا ، عبد الله علوم حلوان

الكلية

فريق تصاويصي بقيادة صبري ، فريق كوميرس ، محجوب وحيحا ومن معهم محمد ممدوح ومحمد عادل ، مصطفى بدر وهشام ومحمود خلف واسماعيل

اقتباس :
وو اراء مين اللى غالبا بترتاحلها ؟؟

يوسف القرضاوي بتعجبني معظم ارائه
بصراحة مسمعتوش كتير.. بس هو مصرى و انا بحب اراء المصريين غالبا ..مش تحيز لمصر بس و الله لكن بحب اراءهم فعلا و برضه فى ناس من سوريا حلوين اوى و من الكويت بحب د- طارق سويدان و السعوديه فى ناس ليها اراء بتعجبنى بس مش فى كل حاجة بصراحة ..هو اكيد كل الشيوخ و الدعاه حلوين ما دام نيتهم الدعوة الى الله ..ربنا يكرمهم كلهم و ينفعنا بعلمهم

يارب دايما Very Happy

اقتباس :
مواد الكلية مهمة طبعا والا ماكانوش درسوهالنا Very Happy

هي ممكن يكون عيبها انها قديمة شويتين وفيه حاجات جديدة طلعت مابتلحقش تتابعها

هى فعلا فى مواد كتير كدة ..بس فى دكاترة بيحاولوا يطوروا فى المحاضرة و فى اللى ربنا يكرمهم و بيطوروا الكتب كمان
ربنا يوفقك

ربنا يكرمك

اقتباس :
حلم Very Happy

كان نفسي ابقى مهندس

طب بس انت بتحب التامل و هوايتك حب استطلاع الحياة و بتحب التنمية البشريه .. الموضوع مش لايق خالص مع هندسة ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 31089

ماهو اما لاقيت خلاص هندسة مافيش منها رجا .. قلت اشوف باقي الدنيا فيها ايه .. يعني الدنيا مش مافيهاش هندسة وبس .. وكمان عندنا ف الكلية وقت فاضي كتييير يسمح بده ، فاتعرفت على التنمية البشرية .. بقى عندي حب استطلاع لحاجات كتير بعد كدة ووقت اعرف فيه مجالات تانية ، يمكن لو كنت في هندسة ماكنتش اتعرفت على حاجة منها خالص Very Happy

وكان عندي كمان ارق من حكاية التخصصات اللي ف اخر سنة ، وكان لازم اعرف انا عايز ايه ؟ وانفع في ايه من التحصصات دي ، كنت ف الاول بفكر ف قسم محاسبة واني افتح مكتب وكدة .. بس لاقتني بكره حاجة اسمها روتين ، ومحاسبة كلها ارقام وحسابات فقلت خليها على جنب ، قلت اما اشوف القسم التاني بتاع ادارة ده بياخدو فيه ايه ، واتعرفت على ناس من قسم ادارة من سنتين واتناقشت معاهم ف الموضوع ده ، قالولي ان في ادارة فيها اكتر من مجال التسويق مثلا ، والمبيعات ، الادارة نفسها اللي هي buseniess ، بعدها بسنة اكتشفت ان فيه حاجة كمان تبع ادارة اسمها ادارة الموارد البشرية واكتر واحدة عجبتني فيهم .. لانها مالهاش دعوة بالروتين خالص .. يا اما انترفيوهات لناس جديدة بتيجي الشركة والناس بطبعهم مختلفين فكل انترفيو هيبقى حاجة جديدة ، يا اما تحفيز الناس اللي ف الشركة وده محتاج قراية وحين معرفة بالناس اللي شغالة ومعرفة ايه اللي مخليهم غير محفزين ، وحاجات شبه كدة ، فعجبتني جدا الحقيقة

فاما لاقيت ان ادارة كدة عجبتني اكتر من محاسبة ( مع احترامي طبعا لكل الناس المحاسبين kedah )

وشايف ان ماينفعش نقول فيهم مين احسن من مين .. الاتنين مجالات تحترم .. وبيكملوا بعض مع اخوهم التالت التامين اللي شكله برده هيتطور كتير الفترة الجاية ، فهي علاقة تكاملية مش تفضيلية واحد يفضل على التاني

انت اكيد ربنا ما دام دخلك تجارة يبقى عايزك تكون هنا لتحقيق اهداف معينة

واكيد دة انسب مكان ليك .. و لو فكرت هتلاقى انك ممكن تفيد اكتر من لو كنت مجرد مهندس

يعني مثلا انا فى رايي ان مشكلة مصر ان مفيش تقدير للمورد البشرى اللى مصر غنية جداااااااااا بيه و الحمد لله
و انت كان ليك موضوع جميل اللى اسمه احسن اكتشاف تقريبا كان بيتكلم عن كدة

فشوف بقى انت بما انك ناوى تشتغل فى مجال التنمية البشريه و ادارة الموارد البشريه ..ممكن تساعد امتك فى اكتر حاجة هى محتاجالها دلوقتى

يبقى انت كدة فى افضل مكان

و كمان ممكن تبقى مدير على المهندسين نفسهم و تحفزهم يعملوا الحاجات اللى كان نفسك تعملها من خلال الهندسة و تبقى كسبت ثوابهم بالاضافه لثوابك

و من كل ما سبق يتضح ان كلية تجارة طبعا احسن من هندسة (بالعافيه بقى heea )

و طبعا كل مننا ميسر لما خلق له ..فاكيد ربنا يسرلك دخول تجارة علشان خلقك تعمل حاجة من خلالها
ربنا يوفقك و نشوفك فى احسن مكان باذن الله

ربنا يكرمك

وطبعا انا معاكي في وجهة نظرك ان كل حاجة بتحصل ليها سبب وفيها رسالة من ربنا

وربنا يعينا كلنا ان احنا نفيد امتنا وكلاً في مجاله Very Happy

اقتباس :
ماهو المشكلة ان الكتاب اللي قريت فيه الراي ده للشيخ الشعراوي برده فمش عارف هل بتختلف من وقت للتاني ولا لا ؟؟

طب يعني انت وجهة نظرك الشخصية ايه ..ايه اللى انت لو كنت بنت كنت عملته يعني و نفذته .. او مثلا تحب بنتك فى المستقبل تعمله ؟؟

شايف انه ممكن بس بشروط

تكون المواعيد مناسبة يعني مافيش تاخير كبير برة البيت لانه لو فيه تاخير هياثر على دورها في البيت واهتمامها بزوجها وولادها

التعامل بينها وبين زمايلها اساسه الاحترام .. مش زي مابنشوف اليومين دول .. ربنا يعافينا

اقتباس :
اخبار ، اهداف لو كان فيه ماتش قبلها بيوم

فى موقع اسمه يلا كورة.. بيجيب كل اخبار الكورة دى ..اخويا مواراهوش غيره هو و الفيس بوك لما بيشلنى Very Happy

اقتباس :

شكرا اوى انك بترد السلام .عشان نص المنتدى محدش بيرد ليا السلام مع انى كتبه بخط طويل Very Happy

اقتباس :

اخوك اصغر منك بكتير اوى ..يا ترى بتتعامل معاه ازاى ؟

و هل انتوا اصحاب و ممكن تحكيلهعلى حاجة مضايقاك مثلا ؟؟

صحاب رغم فرق الطول اللي بينا Very Happy

يعني ساعات اما بكون متضايق من حاجة بقوله وهو برده اما بيكون متضايق بيقوللي

وساعات بنتناقش في كلام كبير جدا Very Happy

امريكا واسرائيل ، مصر واللي بيحصل فيها ، الكورة ، الدين

و هو برضه هل لو زعلان ييجي يشتكيلك ..اوومثلا عايز يتخانق و لا حاجة فيقولك تدافع عنه Very Happy ؟؟

كان بيعمل كدة زمان ، بس دلوقتي ما شاء الله بقى هو يخش يخلص Very Happy

اصل انا اخويا اصغر منى ب 6 سنين و كنت بحس ان الفرق كبير و بحس انه ابنى مش بس اخويا (بالذات زمان قبل ما يبقى اطول منى ) ..فنفسى اعرف لو الاخ صغنتوت اوى بيبقى ايه موقفه

و هل مثلا ممكن تاخده تخرجه ( متهيالى اه عشان جبته رساله ..صح ؟؟)

اه

مرة روحنا كايرو لاند ، ومرة روحنا المنيل مع اختنا التالتة ايمان

بس عادة بخرجه ف الاجازة ، ف الدراسة اهلي اللي بيقوموا بالمهمة دي Very Happy

و هل هو على طول كدة مبيحبش يكلم االناس اللى ميعرفهمش ..اصلى حسيت انه اتضايق لما سالته عن اسمه و هو فى سنة كام

كان كدة شوية زمان خصوصا اما بيروح الاماكن الجديدة ( ف المرة دي كان اول مرة يروح رسالة او دار ايتام عموما فكان الجو جديد عليه شوية Very Happy )

دلوقتي بيرغي مع اي حد ما شاء الله Very Happy

بيعرف يدخل على النت و لا لسه معلمتوش ؟؟

و كدة انا قلبته محضر مع اخوك الصغير خلاص Very Happy

بيعرف

دانا ساعات حتى كمان بلاقيه بيشيت مع ناس ع النت Very Happy

اقتباس :

بس غالبا الاختلافات مش كبيرة يمكن البنات في القاهرة والجيزة واسكندرية متحررين اكتر من باقي المدن

ليه بقى متحررين فى ايه ؟؟ و هل تحرر يعني شىء وحش و لا حلو

يعني اقصد عندهم حرية اكتر عن باقي المدن

بتكون شئ كويس او وحش حسب شخصية البنت

يعني فيه بنات بتستغل حريتها بشكل كويس .. تاخد كورسات ، تشترك في جمعيات خيرية

وفيه العكس

بيستغلوا بشكل مش كويس

اقتباس :

لا انا قصدى انى مش قصدى اسالك انت بتسمعه و لا لا..انا قصدى بس اعرف بتحب الاراء اللى من نوعية ايه

انا على فكرة مش بسمعه على طول دايما ..بس لما بسمعه بيعجبنى اراءه

هو فيه اراء واراء .. مش كلها بتعجبني بصراحة

اقتباس :

هكذا اتضحت الرؤية Very Happy .هو فعلا عمرو خالد وو مصطفى حسنى اكتر ناس بحبهم (بالاضافه لمعز مسعود ) ..و برضه محمود المصرى كويس بس مسمعتوش كتير لكن هادى و مبتسم فعلا فدى حاجة كويسه ربنا يكرمه .. و محمد حسين يعقوب بصراحة انا مش بحب احكم على حد مسمعتوش كتير بس سمعته كام مرة فى حاجات بسيطة فاتضايقت من اسلوب بيزعق شوية كان و قال راي ضايقنى فقلبت و مكملتش و قلت خليني فى الرساله و اقرا و بلاش قناة الناس ..كل ما افتحهها حظى انى الاقى حد بيزعق غالبا فاقلبها Very Happy

بس ممكن هما بينفعوا معناس برضه ..فى ناس بتحب الزعيق مش عارفه ليه Very Happy ..سبحان الله الناس دايما مختلفين

فعلا .. سبحان الله

على فكرة انا كمان كنت اما بسمع محمد حسين يعقوب بتضايق اما الاقيه يزعق كدة لحد ماجه واحد تلميذ ليه عندنا حضرت معاه ، لاقيته اما بيزعق بيكون مبتسم فبتكون خفيفة شوية ، عكس اما كنت اسمعه في الكاسيت ماكانش بيبقى باين عليه مبتسم خالص

واما شوفته في التليفزيون كمان لاقيت موضوع الابتسامة عنده

اقتباس :
فيه ناس معتقدة كدة

Very Happy انا اول مرة اعرف ان فى سياسه تقتضى وجود اغانى وحشة

دى للاسف سياسه الغرب العامة اللى عايزين يقضوا علينا بيها ..يخلوا الشباب لاهى و ينسى دينه و قضيته و يبقى ماشى ليل نهار حاطط السماعات فى ودانه و زى اللى مبيسمعش بالظبط و طبعا مبيشوفش و القلب مبيتحركش ..فيبقى اكنه ميت بس صاحى

ربنا يحفظنا و يصحى قلوبنا و يصلحهها و يصلح حالنا

فعلا الغرب سبب من اسباب انتشار الثقافة دي

فمصر بقى السبب ان لو الاغاني قلت او اللناس مابقوش يسمعوها فيه وقت كتير هيبقى فاضي عندهم ، هيعملوا فيه ايه ؟ ، هيتجهوا للتدين اكتر من كدة ( فيه احصائية بتقول ان مصر اكتر شعب متدين ف العالم ) فهيبقوا عايزنها اسلامية .. اسلامية ( على راي فيلم عمارة يعقوبيان Very Happy )

اقتباس :

ربنا يهدي الناس و يهدينا جميعا

اقتباس :

اتعلمت ايه ؟؟
مثلا ان كوميرس فيه ناس رخمة جداا و ممله زيي كدة Very Happy

اقتباس :

عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالسبت فبراير 28, 2009 4:44 pm

فداءً لتراب القدس كتب:
لا هو بالنسبه للموضوع

فاحنا قلبناه مناقشه على اسامى على حاجات عجيبه Very Happy

ومعلش يا عاشق الجنه بقى سامحنا

لا ابدا مافيش حاجة Very Happy

يلا حبه اسئله كده

واضح ان محدش بيسأل

قول اسامى كتب بتحبها اوى غير لا تحزن

فى كل مجال

يعنى كل الكتب اللى قريتها فى مجال الدين وعلم النفس والتنميه البشريه

هو مش كل الكتب قريتها كلها .. فيه حاجات تصفح كدة بسرعة ، وحاجات تانية قريت الكتاب كله

في مجال الدين :

كتيبات عمرو خالد ( كلام من القلب ) بجد جميلة جدا

(حادي الارواح لبلاد الافراح ) لابن القيم .. كتاب رائع بيحكي عن الجنة ولو حد مسكه مش هيسيبه الا اما يخلصه

قريت شوية في ( اسعد امراة في العالم ) عائض القرني برده جميل جداا

علم النفس :

كتاب السلوكية اللي كان عندنا ف سنة اولى .. بعتبره كتاب عادي مش دراسي لانه كان جميل جدا لد محمد المحمدي

كتب عن الشخصيات وتصنيفها .. بس مش فاكر اسمها دلوقتي

الادارة :

قاعدة 40 / 60 لواحد ايطالي .. كتاب حلو قوي

التنمية البشرية :

المفاتيح العشرة للنجاح ، قوة التحكم في الذات ، البرمجة اللغوية العصبية ، قوة التفكير ، سيطر على حياتك .. ابراهيم الفقي

العادات السبعة لكثر الناس تاثيرا .. استيفن كوفي ..( الملخص )

واكتر كتب عجبتك

قوة التحكم في الذات

لا تحزن

قاعدة 40 / 60

ولو عندك حائط فاضى

وانت هتلونه وهترسم عليه وتكتب جمله واحده بس

هتلونه بلون ايه ؟وهترسم عليه ايه ؟(حتى لو مكنتش بتعرف بترسم )

ايه الاسئلة الجامدة دي Very Happy

ده علم نفس ولا ايه Very Happy

هرسم سما زرقا .. عليها دهب .. وناس بتنط تاخد الدهب ده وهي مبتسمة

وايه الجمله اللى هتكتبها ؟

لا تتدع السعادة تذهب من بين يديك !!

ايه اهدافك فى الحياه اللى تتمنى تحققها ؟؟

اشتغل الشغلانة اللي بحبها

اشارك في اعمال مؤثرة للناس ف مصر .. على مستوى مصر الاول .. وممكن بعد كدة يبقى على مستوى الوطن العربي

اكون سبب في سعادة عيلتي

ولو اختصرتها كلها فى هدف واحد ايه هو؟

اعمل الحاجات اللي بحبها .. ده كله يندرج طبعا تحت (دخول الجنة )

وكفايه كده حبه صغنتتين اهم Very Happy للتسليه كده

ربنا يكرمك Very Happy
عاشق الجنة
مشرف
مشرف
عاشق الجنة

مُساهمةموضوع: رد: ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67   ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67 - صفحة 31 Emptyالسبت فبراير 28, 2009 5:00 pm

مصطفى كتب:
سؤالين على الماشي

اتفضل يا معلم Very Happy

ايه عيوب مصر اللي انت شايفها من وجهة نظرك ؟

يوووو .. مبلاش انا اجاوب ع السؤال ده Very Happy

الادارة والتخطيط اول حاجة واهم حاجة بدئا من فووووق .. لحد الادارات الصغيرة

الناس للاسف .. مش كتير بيقدروا نعمة الوقت .. ومابيسغلوهاش كويس في العمل بدل مايشتكوا .. حتى فيه حديث عن النبي عليه الصلاة والسلام بيقول ( نعمتان مغبون فيهما كثير من الناس .. الصحة والفراغ ) فلو قدرنا نستغلهم بشكل احسن شوية حاجات كتير في مصر هتتغير

وكيف معالجة كل عيب .. أشرح ؟

اعادة تخطيط للوزارت ونشوف كل وزارة مهمتها ايه ؟؟ طب طبقت المهمات دي ولا لا ؟؟

وطالما لا ليه مايبقاش فيه جزاء عليها عشان ماطبقتش اللي كان المفروض تعمله

توعية الناس اكتر بالوقت .. وده بينتشر الحمد لله دلوقتي في برامج التنمية البشرية وما شابه على الدش والنت

وبجد لو كل واحد عرف قيمة التخطيط لحياته واشتغل عشان يحققوه فعلا .. مصر هتتغير كتير

وايه مميزاتها ؟

شعبها طييييب جداااا وودود جدااا .. بجد احلى حاجة في مصر ، انا حتى مرة كنت رايح مشوار في مدينة نصر والمفروض ان فيه ناس تيجي معايا بس للاسف حصلتلهم ظروف ماقدروش يجوا .. ركبت الميكرباص قعدنا نتكلم انا وواحد كان جمبي ، اما نزلت كنت بعدي ع المحلات وكان مع كل بياع بنتكلم شوية ، وبعدين روحت .. حسيت اني ماكنتش لوحدي في المشوار ده

اماكن سياحية جمييلة جداا من الدرجة الاولى .. اسكندرية ، مرسى مطروح ، القاهرة برده فيها اماكن جميلة جدا ، الاهرامات ، لقصر واسوان

ثروات طيبيعية جميلة جدا زي الدهب والبترول والغاز الطبيعي .. والحديد

سؤال اخير بقى

ايه رأيك في ال3 أسألة دول ؟؟

جمال gameed

ويدلوا على انك بتحب مصر قوي kedah

ضبط واحضار ومحضر مع العضو (Admin)بداية من منتصف 67
صفحة 31 من اصل 40انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1 ... 17 ... 30, 31, 32 ... 35 ... 40  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» بداية موضوع حملة إعرف الصحابه
» ضع في الفراغ اسم العضو المناسب بدون زعل ... - ::
» 3 سنين فاتوا على بداية حلمنا ..commerce2009
» كيف تكون العضو المثالي ؟؟؟؟
» أعذروني هذا العضو .. يعجبني جدا ..